Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Problem med laddtryck som klipper (9000 2.0t SQR steg 3)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    423

    Problem med laddtryck som klipper (9000 2.0t SQR steg 3)

    1. Vad kan man göra för att få en 9000 2.0t från 1996 med ett SQR steg 3 med japsdämpare idag att bli så absolut tyst som möjligt? Blir det bättre med ett Ferrita eller JT 3" med två dämpare eller kan man få det ännu tystare? Utan att tumma på effekten såklart.. räcker det isåfall att byta från racekatten och bakåt? Vet ju inte helt vad programmet "tillåter" utan att det blir problem.

    2. En fråga till.. kan jag ta bort dumpventilen och sätta dit en originalavlastningsventil istället?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    911

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Citat Ursprungligen postat av monty
    1. Vad kan man göra för att få en 9000 2.0t från 1996 med ett SQR steg 3 med japsdämpare idag att bli så absolut tyst som möjligt? Blir det bättre med ett Ferrita eller JT 3" med två dämpare eller kan man få det ännu tystare? Utan att tumma på effekten såklart.. räcker det isåfall att byta från racekatten och bakåt? Vet ju inte helt vad programmet "tillåter" utan att det blir problem.

    2. En fråga till.. kan jag ta bort dumpventilen och sätta dit en originalavlastningsventil istället?
    1. Du borde ju ha 3 tum hela vägen av nån form om du har steg 3.
    Så det borde väl räcka med att bara byta japsdämparen mot en större dämpare så borde den bli tystare. Blir den inte tillräckligt tyst av det, så byt den andra dämparen oxå (om det sitter nån annars sätt dit en till).

    2. Självklart kan du byta den till en original, det har ingen betydelse.

  3. #3

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Bort med japsdämparen och montera dit en vanlig 3" ljuddämpare.
    Bara det borde göra en hel del på ljudet skulle jag tro.

    Japp, självklart kan du ta bort den öppna ventilen och montera en återcirkulerande.

    /Påsen
    Robert Johnsson
    PÅSEN RACING
    Kör: Saab 900T Talladega -98

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    622

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Borde väl gå att montera 2.5" efter kat...?
    Är väl mest det främre röret, DP:en, som spelar mest roll för mottrycket å avgastemperaturen. Systemet efter kat. är väl mest smaksak för hur avgasljudet ska bli
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Rätt tips har du fått redan av samtliga innan mig.

    PS! Med all respekt för dom som har ”japsdämpare” måste jag säga att dom ska sitta på VOLVO 740 och där hör dom hemma.
    En Saab för gatubruk ska inte ha så, undantag finns alltid värt att nämna. …


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    423

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Super! Tack för alla snabba svar.

    Köpte mig ett Simon 2.5" halvsats med adapter till 3", montering imorgon. Hoppas på renare och lugnare ljud..

    George: Japp, just därför jag tar bort den.. ljudnivån och att det är töntigt, inte jag som satt dit den.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    185

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Citat Ursprungligen postat av monty
    Super! Tack för alla snabba svar.

    Köpte mig ett Simon 2.5" halvsats med adapter till 3", montering imorgon. Hoppas på renare och lugnare ljud..

    George: Japp, just därför jag tar bort den.. ljudnivån och att det är töntigt, inte jag som satt dit den.
    Har ett simons 2,5" system (dock efter katten) och ifall det är låg volym du vill ha så har du hittat rätt, låter knappt märkbart mer med det systemet på min bil i varje.
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 227
    Medlem#
    7499

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Citat Ursprungligen postat av George
    Rätt tips har du fått redan av samtliga innan mig.

    PS! Med all respekt för dom som har ”japsdämpare” måste jag säga att dom ska sitta på VOLVO 740 och där hör dom hemma.
    En Saab för gatubruk ska inte ha så, undantag finns alltid värt att nämna. …


    Med vänlig hälsning
    George
    Tycker verkligen inte dem har nåt att göra på volvo 740 att göra heller, Japsdämpare skall sitta på japanare och inget annat!

  9. #9

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Citat Ursprungligen postat av George
    Rätt tips har du fått redan av samtliga innan mig.

    PS! Med all respekt för dom som har ”japsdämpare” måste jag säga att dom ska sitta på VOLVO 740 och där hör dom hemma.
    En Saab för gatubruk ska inte ha så, undantag finns alltid värt att nämna. …


    Med vänlig hälsning
    George
    Tycker verkligen inte dem har nåt att göra på volvo 740 att göra heller, Japsdämpare skall sitta på japanare och inget annat!
    Knappt så dem ska sitta på japanare om man ska vara ärligt

    /Påsen
    Robert Johnsson
    PÅSEN RACING
    Kör: Saab 900T Talladega -98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    423

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Har satt på systemet nu. Blev grymt tyst, perfekt!

    Men... den turbon laddar inte lika bra nu. Den går upp på 1.5 bar i knappt en sekund för att snabbt gå ner till runt 1 bar, med 3" hela vägen höll den sig bra mkt längre på 1.5 bar. Jag pratade med en kille på Maptun när jag köpte avgaset (köpte det hos dom) och han ansåg att det inte borde påverka laddet eller effekten med ett 2.5" jämfört med 3" eftersom det mer hängde på kvaliteten på dämparna och att dagens 2.5" är såpass bra att dom klarar bra mkt mer effekt än vad jag har på min bil.

    Blir det bättre när dämparna "satt" sig eller får jag leva med det beteendet? Det lät ju på ett par här också att 2.5" inte skulle påverka.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    911

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Rickard har ju 2,5 tum ferrita efter racekatten.
    Han har ju ca 432 hk i sin cab.
    Så visst bör det klara effekten. Kanske skiljer mellan märkena?

    Kanske kan prova att ta bort sista ljuddämparen och se om det blir bättre?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    423

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    När den går upp till 1.5 bar ungefär så slår den direkt ifrån och går ner strax under 1 bar.. känns som att om effektförlusten berodde på 2.5" med ljuddämpare borde väl laddtrycket dala snabbare än med 3" och inte klippa direkt?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    423

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Skulle det vara lönt att prova och byta membrandosan? Jag tänkte att om det kanske är så att det är den som slår ifrån vid 1.5 bar och klipper laddet till 1.0..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 910

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Kolla först vad GLT ligger på. Det ska vara 0,40-0,45.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    ”Att klippa till vid 1,5bar som en spik och gå ner till 1bar” den skulle jag testat på 4 och 5-ans växel och se.
    De är på många bilar med steg 1-3 som boost sjunker med varvtalet , lite lagom, men kanske inte som spik och de märks på lägre växlar.
    Adaptions och GLT- koll bör du testa som skrevs innan.
    Ingen nytt i mitt brev som du viste inte , men prova att återskapa ambient som du haft innan för att ha en referens,
    Som tex att tag bort en dämpare eller som jag gjorde att upprymma lilla hål till AV då tycker jag att den hjälper AV att inte öppna så lätt, som org gör.dvs vid 1,5 bar.
    Lägger en animerad *.gif file på min sajt.

    ---
    Tillägg: Kan ändra delay i programmet så lopet går långsammare om någon ville de.?

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    423

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Nu har jag varit ut och testat lite

    Okej, har kollat GLT och enligt den graderade mätaren jag har nu visade den 0.3 bar.

    På växel 1,2 och 3 går laddet upp till ganska precis 1.4 och klipper därefter direkt till 0.9 bar.

    På växel 4 går den upp till 1.3 bar och håller sig där en halv sekund, går upp till 1.4 och klipper då direkt till 0.9.

    På växel 5 håller den sig på 1.3 bar utan att tveka och klipper inte.

    Ska testa adaptionstipset från saab9000.com.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    GLT ska vara 0,4-0,45 bar för org motor av 200hp.Tyvärr vet jag inte för din steg 3 som SQR har gjort software, men 0,3 bar är lite förr lite. Känns som software reglerar ner iom att den klipper inte ner när du kör på 5-ans växel och har 1,3bar.
    Jag skulle börjat med att kolla/fixa GLT till 0,4bar. Kan du inte komma till detta värde finns par saker som kan vara uppmärksam .
    WG-a klocka förslapp, MV, läckage på varm eller kall sidan, AV som läcker, och sist turbo som orkar inte.
    Ganska många saker men kan vara att endast GLT justering kan vara ursak.
    Konstigt är att bilen gick hur fint som helst innan byte till 2,5” efter katten.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    423

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Ja, det är knepigt att alla dessa problem uppstod efter bytet, det känns för bra för att vara en slump.

    Alldeles nyss när jag var ute och åkte skulle jag göra lite adaption enligt saab9000.com och låg på 5:an och tryckte och den laddade fint upp till 1.4 bar och slog genast ifrån och gick ner till 0.3 och började skutta som fan.

    Nu får jag inte upp den till mer än 0.4 bar ungefär, så fort jag trycker gasen i botten hoppar den ungefär som att soppapumpen skulle vara dålig. Ger jag bara lätt gas kommer jag upp i 110kmh utan problem men så fort jag trycker lite börjar den skutta och hoppa och hosta och ger mig max 0.3-0.4 bar. Provade att ta bort pluspolen på batteriet, utan att det blev bättre. Säkringarna är schyssta.

    När jag skulle parkera hostar den lite på tomgång och avgaserna är sotiga och svarta!

    Turbon skall vara fräsch, den är bytt i höstas..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397

    Re: Hur tystar man en 9000 med SQR steg 3

    Sitter armen kvar till WG-a klaffen?
    Sprucken slang till Boostmätare är vanlig fel kan ses vid Y koppling och då trycket blir som GLT.Lossa upp den och kolla.
    Att den går dålig och misständer kan förknippas till El.
    Låna DI-kassett från en kompis samt byt till nya stift så man vet vad man står. Har själv haft många fel men inte med vevgivare så de får någon annan säga något om detta.

    PS! Tycker att i dags lägge ska du ändra text i Ämne så andra kan hjälpa till.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    423

    Re: Problem med laddtryck och svartrök (9000 2.0t SQR steg 3)

    Hittade en liten luftslang under huven som hade lossnat som jag satte tillbaka med en slangklämma så nu går bilen igen! Wunderbar

    Har ändå bytt DI-kassett och tändstift för säkerhetsskull.. dom var rätt oljiga efter de senaste dagarna. Nu går den fint.

    Åter till problemlösningen av mitt laddtryck igen då.. Ska se om jag kan justera GLT.

    Skulle det finnas chans att det kunde bli bättre om jag laddade in Maptunprogram istället? Dels för att det säkert är modernare än det som sitter i och dels för att Maptun åtminstone ryktesvägen känns som mer kvalitet än SQR (därmed inte sagt att jag har belägg för det, bara en känsla jag fått på forumet).

    Jag vill hemskt gärna att laddtrycket stannar på 1.4 bar och inte slår ifrån så fort jag börjar få lite sug i bilen...
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

Liknande ämnen

  1. B204E som klipper bränslet vid laddtryck
    Av xl15 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 10:29
  2. 9-5 klipper vid högre laddtryck
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 15:12
  3. 2,3ltt 97 som klipper vid laddtryck
    Av Carl Arwidsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 14:46
  4. Mitt steg klipper,. matning för svag?
    Av Nemesis_saab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 13:43
  5. Problem med Laddtryck (9000 2.0ltt Speedparts steg 1)
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 14:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •