Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byte av huvudbromscylinder Mark II TCS 9000 åm 91

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Byte av huvudbromscylinder Mark II TCS 9000 åm 91

    Hej,
    har en gammal 9000 som borjade läcka bromsvätska, till slut rann den bara rakt igenom, kollade och såg ut som att det var pumpen till mark IIan som läckte, plockade lös hela alltet, vilket var ett litet projekt, och bytte till ett annan (fungerande aggregat)

    sen började allt att jävlas....

    lyckades knappt lufta bromsarna bak, finns det nåt knep? läste att vissa trycker in vätskan genom nippeln, men borde väl gå att pumpa?eller, gjorde så när jag bytte bromsslang och då gick det men inte nu.

    lufta fram var inga konstigheter, sen startade jag bilen, anti lock och tcs clt lyste fortfarande och sen såg jag eländet, det kom bromsvätska från samma ställe igen, ska det va så illa att det beggade aggregatet var skrot?

    Finns det nån styrning, kabel, kontakt som kan framkalla, är ju hyffsat tajt man ser ju knappt vad man håller på med när man byter enheten....

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 519
    Medlem#
    5737

    Re: Byte av huvudbromscylinder Mark II TCS 9000 åm 91

    Citat Ursprungligen postat av MIB
    lyckades knappt lufta bromsarna bak, finns det nåt knep? läste att vissa trycker in vätskan genom nippeln, men borde väl gå att pumpa?eller, gjorde så när jag bytte bromsslang och då gick det men inte nu.
    För att lufta bromsarna bak öppnar man nipplen, vrider på tändningen och trycker lätt på bromsen. Pumpen kommer då börja pumpa bromsvätska. Stäng nipplen när det inte kommer mer luft. Släpp bromsen och vrid av tändningen.

    Att pumpa och lufta funkar inte.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Re: Byte av huvudbromscylinder Mark II TCS 9000 åm 91

    testade igen idag, och det kommer ingen bromsvätska, som att det är stopp i ledningen, fast tar jag lös den går det att blåsa igenom den med tryckluft,

    är det pumpen som inte går igång då?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 519
    Medlem#
    5737

    Re: Byte av huvudbromscylinder Mark II TCS 9000 åm 91

    Citat Ursprungligen postat av MIB
    testade igen idag, och det kommer ingen bromsvätska, som att det är stopp i ledningen, fast tar jag lös den går det att blåsa igenom den med tryckluft,

    är det pumpen som inte går igång då?
    Ah! Jag hade (nog) samma problem. Pumpen går men får inte upp nått tryck. Jag var tvungen att trycksätta behållaren. Blubb blubb, sen funkade det fint.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Re: Byte av huvudbromscylinder Mark II TCS 9000 åm 91

    gjode detta idag, trycksatte behållaren och det gick bra att lufta, menj sen startade jag bilen?

    pedalen lyfte inte och anti lock och tcs ctrl slocknade inte, är det pumpen som inte går då?

    mysko, tycker jag, kollade alla anslutningar och säkringen, sen märkte jag att reläet blev rätt varmt efter ett tag, men inget tryck från pumpen verkar det som?

Liknande ämnen

  1. Byte av huvudbromscylinder
    Av sammy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 23:07
  2. Möjligt att renovera huvudbromscylinder 9000 2,3T -93:a?
    Av dannematte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 12:30
  3. Huvudbromscylinder 900 - 9000
    Av rallyelwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 15:12
  4. 9000 mark IV ABS 1994
    Av Presho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 01:46
  5. Renovera huvudbromscylinder 9000 *Problem*
    Av SAAB_POWER i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 19:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •