Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Oljeyte SAAB 95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33

    Oljeyte SAAB 95

    Då var det dags att premiärskriva i forumet.
    Som nybörjare på både SAAB och mek över huvud taget så tänkte jag börja i lättast möjliga ände. Oljebyte!

    Ok. Big deal? tänker säkert en del med lite mer skit under naglarna, men för mig är detta okännt territorium.
    Jag har varit under bilen och hittat plugg och filter och har väl en rätt bra idé om hur man utför bytet i sig, men jag har ett par frågor. Bilen drar olja. Det är en 18000 mil gammal 95 från 2000 med automat. Jag kan inte se någon oljerök och har inte hört något ifrån bekanta som legat bakom om någon oljelukt.
    Och så hittade jag något här på forumet som kallades WD 40 metoden.
    Att det fungerar verkar vid det här laget fastslaget och att man skall byta olja två gånger en rekomendation, men till vilken olja?
    Man vill ju hellst slippa hälla i en halv förmögenhet i tråget om den ändå bara kommer att brännas upp, så kanske man skal testa Swedol 5W-40 helsyntet?
    Fins det någon som testat den och kan dela med sig av erfarenheterna?
    Vad skall (bör) man använda istället osv... alla förslag och erfarenheter är välkommna.

    /Rab
    /Rab

    SAAB 95 2,3t -00 i behov av mer effekt!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Välkommen hit!

    Hur mycket olja drar den? Om du söker efter "Oil Sludge" har du en veckas läsning.
    Att byta olja är simpelt ifall du har tillgång till en lift, på en tex GDS hall, brukar kosta runt 80kr/30min. Jag byter olja, filter och tändstift på ungefär 15min och jag är absolut inte någon mekaniker.
    Saablös dåre

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Välkommen hit!

    Hur mycket olja drar den? Om du söker efter "Oil Sludge" har du en veckas läsning.
    Att byta olja är simpelt ifall du har tillgång till en lift, på en tex GDS hall, brukar kosta runt 80kr/30min. Jag byter olja, filter och tändstift på ungefär 15min och jag är absolut inte någon mekaniker.
    Ja du, någon distans har jag inte mätt upp per liter, men helt klart den oljetörstigaste bil i min ägo. Och det inkluderar en gammal Sierra...!
    Jag fyller på med en liter så fort jag märker att nivån tangerar "kulan".

    /Rab
    /Rab

    SAAB 95 2,3t -00 i behov av mer effekt!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av Rabsplace
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Välkommen hit!

    Hur mycket olja drar den? Om du söker efter "Oil Sludge" har du en veckas läsning.
    Att byta olja är simpelt ifall du har tillgång till en lift, på en tex GDS hall, brukar kosta runt 80kr/30min. Jag byter olja, filter och tändstift på ungefär 15min och jag är absolut inte någon mekaniker.
    Ja du, någon distans har jag inte mätt upp per liter, men helt klart den oljetörstigaste bil i min ägo. Och det inkluderar en gammal Sierra...!
    Jag fyller på med en liter så fort jag märker att nivån tangerar "kulan".

    /Rab
    Dricker den så mkt är det nog dags att söka efter "Oil Sludge".
    Saablös dåre

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Verkar tyvärr som du drabbats av oil-sludge. Har du den senaste vevhusventilationen?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Verkar tyvärr som du drabbats av oil-sludge. Har du den senaste vevhusventilationen?
    Hur ser man det?
    Är en total novis med skiftnyckel i hand...
    /Rab
    /Rab

    SAAB 95 2,3t -00 i behov av mer effekt!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Oljeyte SAAB 95

    SÖK min vän.
    Här har du bara en hastigt sökande att utgå efter.

    search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=%2Boil+%2Bsludg e
    Saablös dåre

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    SÖK min vän.
    Här har du bara en hastigt sökande att utgå efter.

    search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=%2Boil+%2Bsludg e
    Letar och letar... jösses vad trådar det fanns
    /Rab
    /Rab

    SAAB 95 2,3t -00 i behov av mer effekt!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382

    Re: Oljeyte SAAB 95

    oilsludge... jag tror snarare kolvringar o oljeringar fastnat, som på de flesta.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    oilsludge... jag tror snarare kolvringar o oljeringar fastnat, som på de flesta.
    Några tankar om oljeval?
    Vill inte ta kål på större del av plånboken än nödvändigt...
    /Rab
    /Rab

    SAAB 95 2,3t -00 i behov av mer effekt!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av Rabsplace
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    oilsludge... jag tror snarare kolvringar o oljeringar fastnat, som på de flesta.
    Några tankar om oljeval?
    Vill inte ta kål på större del av plånboken än nödvändigt...
    /Rab
    Vanlig motorolja menar du? Vad är den servad med tidigare? Mobile1 funkar kalas. Inte farligt dyr.
    Saablös dåre

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Rabsplace

    Några tankar om oljeval?
    Vill inte ta kål på större del av plånboken än nödvändigt...
    /Rab
    Vanlig motorolja menar du? Vad är den servad med tidigare? Mobile1 funkar kalas. Inte farligt dyr.
    Har ingen aning om vad den har gått på innan. Är ny ägare till den sen två månader, men det är en gammal tjänstebil så jag misstänker att den är rätt ordentligt servad med fina oljor. Inga oroande hål ibland stämplarna än i alla fall.
    /Rab

    SAAB 95 2,3t -00 i behov av mer effekt!

  13. #13

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Min Saab drog olja, rätt så noterbar mängd, fick hälla i hela tiden, små mängder. Gjorde ett filter/olje-byte och nu verkar det avtagit, dock måste jag byta oljeplugg då denna kärvade så jag har litet läckage där(har inte dragit åt för kung o fosterland)

    Vevhusventilationssatsen finns på mekonomen för dryga 330kr så det är en billig peng för att bli av/underlätta problemet för oilsludge, detta skall jag själv fixa nu om några dagar.

    Lycka till!
    Jag har min åsikt, bli inte arg bara för att den inte stämmer med din...
    http://www.garaget.org/?car=160511 Saab 9-5 Aero -02 | 184kw/250hk - org
    http://www.garaget.org/?car=215011 Toyota Supra NA -95 | 168kw/240hk -org

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    oilsludge... jag tror snarare kolvringar o oljeringar fastnat, som på de flesta.
    Japp, oil sludge är ju en nedbrytning av oljan som lämnar tjocka beläggningar i motorn och påverkar smörjningen negativt. Hög oljeförbrukning är något annat.

    Eftersom Saaben i fråga har kolvringar av lågfriktionstyp så är det inte ovanligt att oljeförbrukningen är hög. Detta är ett vanligt förekommande problem med många moderna bilar av olika märken och modeller. Oljeförbrukningen kan också påverkas av körsätt och vilken olja man använder. Är kolvringarna 'dåliga' eller som du säger, att de fastnat pga sot så kan detta resultera i mycket hög oljeförbrukning.

    Sedan finns det förstås även andra saker som kan göra oljeförbrukningen hög utan att den är såpass hög att den ger synlig blårök.

    Man får nog räkna med att upp till 1 liter per 1000 mil anses normalt. Vissa tillverkare anser till och med att 1 liter på ett par hundra mil är normalt.

    Citat Ursprungligen postat av Rabsplace
    Några tankar om oljeval?
    Vill inte ta kål på större del av plånboken än nödvändigt...
    /Rab
    GM oljan från Saab handlaren för ca 85 kr litern är ett bra tips. Den har rätt kvalitetsklassning, dvs GM-LL-A-025 och ett bra pris (även billigare än Biltemas GM klassade olja).

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    9

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av Rabsplace
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Vanlig motorolja menar du? Vad är den servad med tidigare? Mobile1 funkar kalas. Inte farligt dyr.
    Har ingen aning om vad den har gått på innan. Är ny ägare till den sen två månader, men det är en gammal tjänstebil så jag misstänker att den är rätt ordentligt servad med fina oljor. Inga oroande hål ibland stämplarna än i alla fall.
    Jag är snål, men gillar iden med en finolja. så jag går halva vägen åt båda hållen samtidigt.

    http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8769 blir 135kr/liter
    eller:
    http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8742 som blir ca 70kr/l

    den dagen den rasar för mig kommer det bli på den dyrare, jag lovar!

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Kör 10 liter olja från Tyskland, då har du olja till två byten + lite att fylla på med mellan bytena. Det blir i runda slängar halva literpriset mot Sverige.

    Här är en bra GM-klassad olja:
    http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... anguage/en
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    oilsludge... jag tror snarare kolvringar o oljeringar fastnat, som på de flesta.
    Japp, oil sludge är ju en nedbrytning av oljan som lämnar tjocka beläggningar i motorn och påverkar smörjningen negativt. Hög oljeförbrukning är något annat.

    Eftersom Saaben i fråga har kolvringar av lågfriktionstyp så är det inte ovanligt att oljeförbrukningen är hög. Detta är ett vanligt förekommande problem med många moderna bilar av olika märken och modeller. Oljeförbrukningen kan också påverkas av körsätt och vilken olja man använder. Är kolvringarna 'dåliga' eller som du säger, att de fastnat pga sot så kan detta resultera i mycket hög oljeförbrukning.

    Sedan finns det förstås även andra saker som kan göra oljeförbrukningen hög utan att den är såpass hög att den ger synlig blårök.

    Man får nog räkna med att upp till 1 liter per 1000 mil anses normalt. Vissa tillverkare anser till och med att 1 liter på ett par hundra mil är normalt.

    Man får nog räkna med att upp till 1 liter per 1000 mil anses normalt. Vissa tillverkare anser till och med att 1 liter på ett par hundra mil är normalt.
    Nja, några 3000 mil har jag då rakt inte hunnit med, snarare 300-400 mil och på den tiden har jag hunnit bränna minst 4 liter olja. Som jag förstått saken har jag nu gjort ett oljebyte på ren förbrukning och det KAN bara inte vara normalt för en bil med nånstans 2000-3000 mils oljebytesintervall.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Rabsplace
    Några tankar om oljeval?
    Vill inte ta kål på större del av plånboken än nödvändigt...
    /Rab
    GM oljan från Saab handlaren för ca 85 kr litern är ett bra tips. Den har rätt kvalitetsklassning, dvs GM-LL-A-025 och ett bra pris (även billigare än Biltemas GM klassade olja).
    Tackar för tipset. Skall kolla upp vad dom tar för den här i Borås.
    /Rab
    /Rab

    SAAB 95 2,3t -00 i behov av mer effekt!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Kör 10 liter olja från Tyskland, då har du olja till två byten + lite att fylla på med mellan bytena. Det blir i runda slängar halva literpriset mot Sverige.

    Här är en bra GM-klassad olja:
    http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... anguage/en
    Tackar för tipset.
    Dock får nog bilen nöja sig med den något billigare GM oljan ifrån SAAB denna gången efter omröstning i plånboken.
    /Rab
    /Rab

    SAAB 95 2,3t -00 i behov av mer effekt!

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Är bilen köpt av firma?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33

    Re: Oljeyte SAAB 95

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Är bilen köpt av firma?
    Japp. Hur så?
    /Rab

    SAAB 95 2,3t -00 i behov av mer effekt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •