Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Snälla hjälpa mej hitta felet på min bil, läs gärna hela mitt inlägg, o den som kan hjälpa till att lösa detta problem är jag evigt tacksam!!!!

    Jag har ett problem som är mycket störande på min 9-3 Aero -01:a.
    När jag kör landsvägsfart, d.v.s 80-110km/h, så får jag kraftiga vibrationer i ratten när jag kör i jämn fart, när jag motorbromsar o vid frikoppling...vi accelaration skakar det ingenting o det blir även mindre vibrationer efter 110km/h.
    Den är även ovanligt slingrig o framvagnen i övrigt, min 900 -95:a är som en dröm att köra jämfört med 9-3:an.
    Jag har gjort hjulinställning 2ggr, balanserat hjulen 2ggr o jag har även flyttat över hjulen till min 900 -95:a o där blir det inga vibrationer.
    Den sliter även däcken snett på insidan o har börjat slita på utsidan oxå.
    Jag har haft bilen nere på Saab då jag har väldigt bra kontakt med dom o dom ställer alltid upp....vi har provkört o dom har upplevt felet, vi har haft bilen upphissad o kollat över allt o det finns inget onormalt i framvagnen, förrutom ett glapp i vänster inre drivknutsaxel (axlen som går in i lådan) men det va tydligen vanligt o inget onormalt glapp.
    Det finns allså inga fel som kan orsaka dessa vibrationer, men dom finns där lik förbannat.

    Det sitter 19" med 235/35-19 o bilen är även sänkt med Bilstein dämpare o H&R 35mm fjädrar.

    Kan tilläggas att jag jobbar som bilmekaniker så jag har inte tummen mitt i näven när det gäller felsökning osv. men inte ens dom på Saab har vatt med om detta problem.
    Kan även tillägga att bilen är helt normal att köra om man kör i stan eller accelererar förbi 80-110km/h o fortsätter gasa....problemet uppstår alltså bara vid jämn fart, motorbroms o frikoppling.


    Mvh
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Hej!

    Ja antar att du har koll på lufttrycket i däcken? under 2.8bar bör du inte ha med dom däcken.

    Kan du minnas om du kände några vibrationer i bilen precis efter dom gjort hjulinställningen? stod inställningen mkt fel när dom justera andra gången?

    Är det fram lr bak det sliter fel?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Min vän hade liknande problem med sin 9k Aero, det var något i stuk med en klocka i lådan, eller ingående axel som var felet.
    Saablös dåre

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    235

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Jag har samma problem... har ännu inte hittat varför.. bara börja utifrån Däck vidare till hjulinställning sen får man väl börja gröta efter fel längre in...
    Saab 9-3 2,0t -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 964

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Är inte dom hydrauliska bussningarna i dom främre länkarma som helt enkelt har tappat oljan. Brukar även synas om man står stilla och bromsar, kör 1 och backen fram och tillbaka, så rör sig hjulet framåt och bakåt.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Dubbelpost
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Ja antar att du har koll på lufttrycket i däcken? under 2.8bar bör du inte ha med dom däcken.

    Kan du minnas om du kände några vibrationer i bilen precis efter dom gjort hjulinställningen? stod inställningen mkt fel när dom justera andra gången?

    Är det fram lr bak det sliter fel?

    Mvh
    Jag kör med 3bar runt om, o som sagt inga problem med fälgar o däck monterade på annan bil.
    Jag vill minnas att det uppkom efter hjuliställning, men är inte helt säker...jag vet inte om det stog fel då jag inte fick nått papper på inställningen.
    Det sliter snett fram på båda sidor.

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Min vän hade liknande problem med sin 9k Aero, det var något i stuk med en klocka i lådan, eller ingående axel som var felet.
    Ja det är ett vanligt fel tydligen, men hade han problem vid motorbroms o jämn fart oxå? För om det e glapp i lagret på ingående axel så blir det vibrationer vid accelaration, o mina vibrationer försvinner som sagt vid acc.

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Är inte dom hydrauliska bussningarna i dom främre länkarma som helt enkelt har tappat oljan. Brukar även synas om man står stilla och bromsar, kör 1 och backen fram och tillbaka, så rör sig hjulet framåt och bakåt.
    Vi har kollat alla bussningar, men det finns inga onormala glapp....men det brukar väl inte uppstå vibrationer om dom glappar? Brukar väl bara bli slingrig vid gaspådrag?

    Citat Ursprungligen postat av Mcgromit
    Jag har samma problem... har ännu inte hittat varför.. bara börja utifrån Däck vidare till hjulinställning sen får man väl börja gröta efter fel längre in...
    Okej, jag ska upp o hänga på 15" plåtfälgar nu o provköra, o hjälper inte det så blir det hjulinställning igen, fast denna gång ska jag göra det själv med vår sprillans maskin på jobbet.
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    19

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Hoppar bilen vid gas pådrag?
    För i så fall kan det vara det vara inre drivknuten på höger sida (den med axeln).

  9. #9

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Skumt... Jag har precis samma problem med min 9-3 SS vector -05
    Va säker på att det var fel hjulinställning så jag har planerat att fixa det nu i veckan. Är det någon som har kommit på vad felet kan vara nu några månader senare???
    9-3 SS Vector -05

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av ODZine
    Hoppar bilen vid gas pådrag?
    För i så fall kan det vara det vara inre drivknuten på höger sida (den med axeln).
    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    vi accelaration skakar det ingenting o det blir även mindre vibrationer efter 110km/h.
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Micke-srs
    Skumt... Jag har precis samma problem med min 9-3 SS vector -05
    Va säker på att det var fel hjulinställning så jag har planerat att fixa det nu i veckan. Är det någon som har kommit på vad felet kan vara nu några månader senare???
    Jag provmonterade 15" plåtfälgar som satt på min 900 -95 o efter det bytet så försvann vibrationerna helt....kom även på att sist jag bytte fälgar mellan bilarna så monterade jag framfälgarna från 9-3:an bak på 900:an....o nu satte jag dom fram o då uppkom samma vibrationer som på 9-3:an.....så mitt fel ligger alltså i 2st fälgar

    Mvh
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  12. #12

    Re: HJÄLP!! Vibrationsproblem 9-3 Aero

    Jag och en arbetskamrat gick igenom exakt samma scenario som är skrivet i första texten, vi gjorde exakt samma operationer igår kväll utan resultat, och idag böt han fett i vänster inre knut till lådan, och höger, där fettet såg ut som flytande choklad, inge bättre efter det heller.

    Då körde en annan av mekanikerna bilen och han var bombis på bromsskivorna fram, så bilen togs ut och tuktades med bromsen, och mycket riktigt gick bromsskivorna fram i två delar efter det. Kan ha att göra med varma bromsar körandes igenom vattenmassor som bildats i skyfallet som härjat ett tag nu.

    / Johan

Liknande ämnen

  1. 9-5 MY 02 AERO ratt växlas till 07 AERO hjälp
    Av Turbo-Madsen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 10:40
  2. Hjälp/råd ang. 9-3 Aero (og)
    Av crfe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 17:00
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 17:55
  4. Vibrationsproblem. akut hjälp
    Av turbokicken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •