Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: byta turbo saab 9-5

  1. #1

    byta turbo saab 9-5

    Har en -01 saab 9-5 2.0t som fick ett turbo ras för ett par veckor sedan.
    Satt här och läste på forumet och hittade massa nyttig information.
    Tänkte sammanställa mina erfarenheter med informationen här ifrån och från saab.

    Det som hände för mig var att bilen började ryka väldigt mycket men jag vill minnas att jag tidigare reagerat på att jag tyckte avgaserna syntes lite väll mycket redan för någon månad sen. Hörde inget missljud och uppfattade ingen markant effektförlust.

    Jag fick klart för mig ganska tidigt att det måste vara turbon som var pajj.
    Fick tips om att man ganska lätt kan kolla det genom att plocka bort "snorkeln på insugssidan för att känna på axeln i turbon. Snorkeln sitter på en bult upp till och en klämring nere vid turbon. Plocka bort insugs slangen som sitter med 2 slangklammer. Plocka bort dom 3 slangarna som sitter på snorkeln och lyft av givaren som är fäst på snorkeln och fästet. Lirka bort snorkeln. Om den är glapp axiellt så börjar turbon vara slut. I mitt fall var den glapp åt alla håll så det stod helt klart att turbon var slut.

    För att plocka bort turbon underlättar det om man plockar bort fläcktarna från kylaren. Dom sitter i en kasset som sitter med 2 skruvar upp till. Sen bara lirka upp den. (Kylar slangar måste också bort).
    Sen bort med värme skölden över grenröret sitter bara på en mutter och 2 klämmor.
    Töm motorolja och kylarvatten då det annars kommer rinna ut då man plockar bort rören från turbohuset. Det är 2 rör för kylvatten som sitter fram och bak. Och 1 rör upptil för olja och en drenerings slang för oljan tillbaka till tråget undertill. Lossa avgasröret från turbon och den andra delningen så hela första avgasröret kan plockas bort. Koppla ur givarna och märk så dom kommer på rätt plats vi ihopkoppling. Plocka lös turbon från grenröret. Jag plockade även bort ena täckplasten under till.

    Jag bytte till en biltema turbo då jag läste runt en massa och frågade runt och verkade inte vara någon som hade något speciellt dåligt att säga om dom samt att ett rykte sa att det var garrets turbo som biltema säljer men det är inte verifierat. Får väll återkomma till tråden om turbon skulle rasa snabbt. Men biltema lämnar ju 1 års garanti så.

    Jag rengjorde alla rören och bultarna för olja och kylvatten i ultraljuds tvätt. Om det finns koksad olja som inte går bort så bör det bytas. Jag skaffande nya koppar brickor till alla bultarna. Packningen mellan grenrör och turbo samt packningen för dreneringsröret undertill på turbon följde med turbon även fast det stod att inga packningar följer med. Jag köpte däremot oringen till aluminum röret på "snorkeln" och oringen mellan "snorkeln" och turbon samt oringen till silen i oljetråget.

    Vid ett turbo ras blev jag råd att man ska rengöra silen i tråget. För att få ner tråget måste avgasröret vara borta. Det sitter en lite plåt på 2 bultar på växellådan sen bara lossa alla bultarna på tråget 4 st är lite svåra att komma åt då dom är skymda av subframen. Plocka bort vevhusventilationsslangen som sitter på tråget på baksidan av motorn. Tråget är klistrat med ett medel som GM har som är jätte dyrt men tydligen har saab verkstaden tidigare änvänt någon form av flänstäting från loctite. Man får bända lite för att tråget ska släppa från blocket. Sen är det bara att lirka ner tråget verkar vara lite olika svårt jag lirkade ett tag och fick bända lite för att få ner det med kanten närmast växellådan först. Man kan bända lite på remskivan (på vänstersida av motor framifrån sett) och rambenet. Man kan även lossa subframen så den kommer ner lite men skruva absolut inte lossa bultarna helt.

    Rengjorde tråget och silen som sitter under en täckplåt i tråget. Hittade 2 st metalbitar i tråget. Såg det var någon annan som också hittat det vid turbo ras. troligen hör bitarna ihop och bildar en ring med ca 10mm i diameter. Pratade med en mekaniker på saab och dividerade lite med honom och kom fram till att det borde vara något som lossnat från turbon och åkte ner i tråget. Detta är dock inte verifierat.
    Monterade tillbaka tråget efter att jag klistrat det med grå silikon packning från loctite. Har tidigare erfarenhet av silikon och tycker det borde fungera utmärkt och är betydligt billigare än GMs medel som saab säljer (kolla bara så att det tål den miljö det ska vara. olja, bensin, värme, vibrationer). Återstår att se ifall det håller tätt. Tog hjälp av en kompis för att bända motorn i sidled. Bände mellan remskivan och rambenet. Lirkade upp tråget på plats och drog fast det. Kollade så det tryckt ut lite silikon runt om så det förhoppningsvis är en spalt hela vägen.

    Sen montera jag den nya turbon på grenröret. Började montera rören för kylning och smörjning men det visade sig att det vara lite fel vinkel så man fick lossa dom fyra bultarna som håller mellandelen mot avgashuset. Då kan man vrida mellandelen så att rören passar. Sen bara dra åt dom bultarna mot avgashuset. Monterade alla rören och dreneringslangen (sätta nya packningen för dreneringsröret till slangen som går till tråget) utom det övre röret för olja. Satte i lite olja i det hålet och snurrade på turbo axeln ett tag för att smörja lagret. Monterar därefter röret. Behövde därefter ändra vinkeln lite på insugshuset så att utblås slangen skulle passa. det är några fler bultar som behöver lossas mellan insugshus och mellandel.

    Därefter bara montera tillbaka alla andra grejjer.
    I med ny olja, filter och kylarvatten.
    Plocka bort säkringen från bränslepumpen och dra på startmotorn ett tag så att oljetrycket hinner byggas upp.
    Tillbaka med säkringen och starta. Låt gå på tomgång och leta efter leckage.

    Har kört 10-20 mil och verkar fungera fortfarande. Ska ta ett oljebyte till ganska snart. Innan 30 mil.

    Om jag missat nått eller det finns något bättre sätt lägg gjärna till.

    Lycka till jag lär ju inte vara den sista som byter turbo på denna modell. Saab borde redan från början bara bytt kolvar tills dom löst problemet ordentligt.

  2. #2

    Re: byta turbo saab 9-5

    Hej! Ny på saabforumet!

    Denna information är ovärderlig. Tror att många kommer ha stor användning av dina ord.

    Fattade inte att ingen hade kommenterat tråden. Då jag googlade och hittade den
    men tråden blev ju skapad igår. Vilken tur i oturen kan man ju säga.

    Min turbo på min Saab 9-5 2,3t gav troligen upp igår då de blev extrema blårökmoln efter bilen plötsligt. Så jag sökte mig till ett saabforum och jag har nog verkligen kommit till rätt ställe.

    Tack Martin!

    Du får gärna komplettera med en inköpslista till sammanfattningen om du vill.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: byta turbo saab 9-5

    Normalt så lyfter man inte tråget då man byter turboaggregat, likaså behöver man då inte ta bort framröret utan man lossar bara dess infästning i motorn lite lätt.

    Oljan behöver inte tömmas ut vid turbobyte, oljan kommer inte att rinna ut bara för att man byter turbo.

    Har man tagit bort kylfläktarna och tömt motorn på kylvätska kan man ganska enkelt ta bort hela kylaren och då få ännu bättre med plats till att lirka ned turbon. Bra om man inte har tillgång till lyft.

    Att rycka säkringen till bränslepumpen då man vill dra runt motorn på startmotorn är onödigt jobb. Tryckgaspedalen i botten istället, då avaktiveras spridarna när man kör motorn på startmotorn utan att man behöver göra något annat.

  4. #4

    Re: byta turbo saab 9-5

    Först angående tråget så beror vad jag fattat det som oftast turbo ras på oil sludge. Och då bör man rengöra silen och slangar/rör från sludge och kocksad olja innan man börjar köra med den nya turbon. Och då måste man alltså bort med tråget.

    Inköpslista: (inom parantes vad jag köpte och ca pris)
    Turbo aggregat (biltema 4000:-)
    4 liter Olja (biltema saab klassad 400:-)
    Oljefilter (biltema 60:-)
    Glykol (biltema)
    Oring snorkel-turbo (momentum 10:- slut på saab mätte den gamla och prova den nya på snorkeln)
    Oring alu rör-snorkel (saab 79:- tror jag)
    Oring oljesil (saab 39:- tror jag)
    Grå silikon tätning Loctite (Laitis 139:-)

    Sen tillkommer ett oljebyte med filter till.

  5. #5
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    477

    Re: byta turbo saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Att rycka säkringen till bränslepumpen då man vill dra runt motorn på startmotorn är onödigt jobb. Tryckgaspedalen i botten istället, då avaktiveras spridarna när man kör motorn på startmotorn utan att man behöver göra något annat.
    Just detta har jag läst tidigare, och tillämpade det även när jag bytte turbo på en kurskompis kärra. Tipsade en bekant om detta då han bytte turbo men hans kärra hostade igång på något konstigt sätt, även fast han höll plattan i mattan. Några teorier om hur det kan ha skett?
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: byta turbo saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av martinl78
    Först angående tråget så beror vad jag fattat det som oftast turbo ras på oil sludge. Och då bör man rengöra silen och slangar/rör från sludge och kocksad olja innan man börjar köra med den nya turbon. Och då måste man alltså bort med tråget.

    Inköpslista: (inom parantes vad jag köpte och ca pris)
    Turbo aggregat (biltema 4000:-)
    4 liter Olja (biltema saab klassad 400:-)
    Oljefilter (biltema 60:-)
    Glykol (biltema)
    Oring snorkel-turbo (momentum 10:- slut på saab mätte den gamla och prova den nya på snorkeln)
    Oring alu rör-snorkel (saab 79:- tror jag)
    Oring oljesil (saab 39:- tror jag)
    Grå silikon tätning Loctite (Laitis 139:-)

    Sen tillkommer ett oljebyte med filter till.
    Oil sludge har blivit lite på mode, nästan oavsett vad som går sönder så talas det om oil sludge. När det gäller turboras så är det nog så att i de flesta fall så är det bristfällig kvalitet hos de små G17 aggregaten som är orsaken.

    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Att rycka säkringen till bränslepumpen då man vill dra runt motorn på startmotorn är onödigt jobb. Tryckgaspedalen i botten istället, då avaktiveras spridarna när man kör motorn på startmotorn utan att man behöver göra något annat.
    Just detta har jag läst tidigare, och tillämpade det även när jag bytte turbo på en kurskompis kärra. Tipsade en bekant om detta då han bytte turbo men hans kärra hostade igång på något konstigt sätt, även fast han höll plattan i mattan. Några teorier om hur det kan ha skett?
    Det är väl i så fall om gaspedalvajern är dåligt inställd så att det inte blev fullgas trots att man trycker pedalen i botten.

    Detta gäller ju förövrigt Trionic 7, om andra styrsystem har liknande funktion vet jag inte.

    En annan enkel variant är att man kopplar loss tändkassetten, då stängs också insprutningen av.

  7. #7
    Tänkte bara bumpa tråden och medela att jag nu kört över 8000 mil med biltema aggregatet och det funkar än så länge fin fint.
    Har gjort relativt täta oljebyten inte mycket mer än 1000 mil. Har dock gått ifrån biltema oljan då det inte längre är Statoil som gör den med sämre kvalite som följd.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av martinl78 Visa inlägg
    Har dock gått ifrån biltema oljan då det inte längre är Statoil som gör den med sämre kvalite som följd.
    Vem menar du levererar oljan nu då, och vilka belägg har du för att kvaliteten är sämre?
    Signaturlös

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 186
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Vem menar du levererar oljan nu då, och vilka belägg har du för att kvaliteten är sämre?
    Många av oljorna ska visst vara Carlube numera: http://www.carlube.co.uk/

    Deras kvalité har jag ingen aning om.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Byta turbo saab 9-5 -00
    Av Dumli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 16:29
  2. byta turbo saab 95 -06 2.0t
    Av jerka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 14:41
  3. Byta turbo saab 9-5
    Av Lången79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •