Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Laddluftkylare

  1. #1
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    345
    Medlem#
    8005

    Laddluftkylare

    Har precis köpt mig en 95a 9000 Aero och håller på att lära mig. Motorn är lite mystisk då den och styrbox kommer från en annan 2,3 Aero, så jag vet inget om den, mer än att det sitter en 3" DP och nån flashig alu dump på den. Bilen går bra. Då till frågan, om man byter till en större intercooler, känner man nån skillnad? Eller är det först när man har riktigt högt laddtryck? Finns det någon nackdel, har det någon betydelse att totala luftvolymen på trycksidan blir större? Är det någon större skillnad på IC och IC, t.ex. Maptun vs EXD?

    /Tobbe

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 262

    Re: Laddluftkylare

    Hej!
    Om du byter intercooler kommer du att märka att du kan utnyttja effekten som finns i bilen om och om igen utan att bilen mattas av. Detta märks speciellt heta sommardagar, och kan även kännas redan vid original effekt. (Speciellt på 900/9-3).
    Rent teorietiskt så har det, som du nämner, viss betydelse att man ökar volymen på trycksidan, man kommer få högre tryckförluster, men detta kompenseras å andra sidan av den högre effektiviteten i cellpaketet - tryckförlusterna är dessutom relativt små.

    Intercoolerns funktion spelar ingen roll för laddtrycket (rent principiellt) utan för höga lufttemperaturer, en stressad T25 som levererar 280hk producerar med största sannolikhet högre temperatur än en GT2871R går snällt på 300hk, vilket kan vara bra att tänka på. Fast har man å andra sidan en GT2871R så är man nog inte nöjd med 300hk heller

    Hälsningar,
    Henrik Nilsson
    EXD Custom

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 481

    Re: Laddluftkylare

    Jag skulle om jag vore du verkligen kolla att styrboxen passar med din hårdvara på bilen. Du har ju 230Hk motorn men effekten höjdes sedan till 250Hk. Så kolla detta först. Är styrboxen optimerad för 3"dp? Annar går inte bilen som den ska.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    993

    Re: Laddluftkylare

    Nja, någon 230 eller 250 hästars motor har det aldrig funnits till 9000 aero, utan endast 225 (förutom 9000 aero -91). Men det kan ändå vara idé att kolla vad det sitter för program i, det kan ju vara en trimbox av något slag.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 481

    Re: Laddluftkylare

    Sorry glöm mig läste för snabbt läste 95 men det var ju årsmodellen.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #6
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    345
    Medlem#
    8005

    Re: Laddluftkylare

    Ok, hur kollar jag enklast vad det är för program i boxen? Det jag vet om den är att det är något handskrivet på den (har inte kollat själv), och att den ska komma från Trollhättan. Men det gör väl alla...
    Då det sitter rostfritt avgas från katten och bakåt så tänker jag behålla det, men skarva dit en biltema 3" sportkatt. Sedan blir det nog ett öppet filter, visst original räcker, men det här är en hobbybil och om det nu är så kass, varför använder alla som har mycket effekt öppet?
    Funderar på att försöka mäta insugstempen på något sätt, eller finns det någon här som gjort det här? På Volvo forumet snackade någon om 3% effektökning på 10 grader lägre insugstemperatur, är det någon som vet om det finns nån fakta bakom det? Finns det nån sensor som mäter insugstemperatur på Saab?

    /Tobbe

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 481

    Re: Laddluftkylare

    Borra upp luftburken och använd ett insatsfilter vanligt i papp eller sportluftfilter.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. Angående laddluftkylare
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 22:15
  2. Laddluftkylare
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-06, 21:35
  3. Frontmonterad laddluftkylare gamla 900, söker bilder...
    Av poh99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-02, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •