Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: billiga däck kvalitet?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83

    billiga däck kvalitet?

    Har börjat kolla lite på fälgar från däckgrossen dom har ju ett billigt alternativ dom kallar fenix nån som testat dessa?

    Bilen jag ska ha det på är en 9-5 kombi.
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  2. #2

    Re: billiga däck kvalitet?

    Hej!

    Har aldrig hört Fenix tidigare, men man brukar få vad man betalar för..
    Brukar löna sig att betala några 100lappar extra och få något bättre.

    Tänk på att däck är en billig livförsäkring!

    Trevlig sommar!
    // Fredrik

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: billiga däck kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av Kirderf
    Hej!

    Har aldrig hört Fenix tidigare, men man brukar få vad man betalar för..
    Brukar löna sig att betala några 100lappar extra och få något bättre.

    Tänk på att däck är en billig livförsäkring!

    Trevlig sommar!
    // Fredrik
    De allra billigast lågprisdäcken skulle jag akta mig för. De flesta bra tillverkarna har ju lågprismärken som är rätt ok typ Falken, Barum osv. De är nog snäppet bättre. Ett annat prisvärt alternativ verkar vara Fulda (Carat Exelero).

    Jag lade dock till några hundralappar och köpta Goodyear Eagle F1 för 1300:-/st på däckonline. Har inte ångrat mig en sekund...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: billiga däck kvalitet?

    det är nog bara en myt att billiga däck skulle vara "dåliga" på nåt sätt. Som konstruktion betraktat så är alla däck lika så men det som brukar spela in är tillverkningsland. Korea, Kina och asien i allmänhet tillverkar ofantliga mängder däck men för hemmamarknaden prioriterar de kanske livslängd framför våtegenskaper. Då blir det liksom "problem" när det importeras såna hit och till våra förhållanden som skiljer sig markant från deras. Gummit är oftast hårdare och våtegenskaperna brukar vara katastrofala.
    Som redan nämnts kan man hellre titta på de lågprismärken som de stora drakarna har. Barum är ett exempel och de har samma stommar och lika gummi som de dyrare bröderna, det är oftast bara mönstret som är några år gammalt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Re: billiga däck kvalitet?

    Att välja däck kan vara lite halvknepigt.

    Själv köpte jag Nankang NS-2 lågprofilare till förra bilen.
    Mkt bra däck för dom pengarna.

    Det enda jag kunde anmärka lite lite på var att dom var lite hala när det var blött ute. Men det var inga överaskningar och absolut inget man märker vid normal körning. Jag är tveksam till att något annat märke hade klarat sig särskilt mkt bättre.

    Mina 2-cent...

    (ps, mina nuvarande nct-5 är en katastrof i jämförelse.)
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: billiga däck kvalitet?

    Hej!

    På mina 16" Aero har jag Wanli S1088, kinadäck för ca 650kr per däck (205/50/R16). Bilen går som en orm efter vägen med dessa oavsett underlag. Kränger i sidled vid minsta rattutslag, och då är det inte pga kass väghållning... Förövrigt ett utmärkt exempel på det du skriver StefanM angående hårdhet. Man kan fundera på om dessa däcken är tillverkade i backelit, har kört ca 2500mil på dem och det har slitit 1mm....

    En polare har precis samma däck (fast 18") på sin bil, som är en bakhjulsdriven turbobil... Han har kört inspirerat hela förra sommaren och hittils denna vår/sommar. Fortfarande fullt lagligt mönster.... Det bekräftar åter igen att det är "något" hårt gummi. Däcken var även begagnade innan han började köra på dem...

    Jag köpte nya däck förra veckan till mina 16" SuperAero, då fick det bli Hankook Ventus Prime K105 (205/50/R16). Det blev som en annan bil med dessa däcken på, både ljudmässigt och vid kurvtagning. Fick ge 950kr styck för dessa.

    Kortfattat så är det helt klart värt de 1200kr extra (för fyra däck)! Nu finns det såklart bättre däck än ovanstående Hankook, men med tanke på priset så är jag nöjd hittils. Bara de inte är slut på en sommar så.

    MVH

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: billiga däck kvalitet?

    jag har kört på en hel del olika billiga däck och kollar man i klassen 800-1000kr så tycker jag Barum bravuris har stått sig väldigt bra, ena att klaga på är kanske ljudnivån.

    Falken Ziex 512(har jag för mig numret var iaf nått på 500) har jag haft med men de var livsfarliga, de var som att köra på is vid regn och de var totalt blanksletna på 1000mil.

    Nu kör jag på andra kinadäck som jag faktiskt är väldigt nöjd med, dock så får man ju kanske tänka på att ta det något försiktigare vi kraftigt regn, behöver ju inte blåsa 140-150 på motorvägen som många gör när det regnar...

    En sak att tänka på också om det nu är att få ner däckkostnaden så är det ju att gå ner i storlek, man kanske inte behöver ha 17" utan kan köra på 15" med, då tar ju jag personligen hellre 15" med lite bättre däck än 17" med billigare däck.

    Även att tänka på är ju pilmönster och 9-5 kombi inte är vänner, och MÅNGA kinadäck har pilmönstrat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: billiga däck kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är nog bara en myt att billiga däck skulle vara "dåliga" på nåt sätt. Som konstruktion betraktat så är alla däck lika så men det som brukar spela in är tillverkningsland. Korea, Kina och asien i allmänhet tillverkar ofantliga mängder däck men för hemmamarknaden prioriterar de kanske livslängd framför våtegenskaper. Då blir det liksom "problem" när det importeras såna hit och till våra förhållanden som skiljer sig markant från deras. Gummit är oftast hårdare och våtegenskaperna brukar vara katastrofala.
    Som redan nämnts kan man hellre titta på de lågprismärken som de stora drakarna har. Barum är ett exempel och de har samma stommar och lika gummi som de dyrare bröderna, det är oftast bara mönstret som är några år gammalt.
    Det är knappast en myt.
    De billiga däcken från bl.a. Kina är ju väsentligt billigare än de stora europeiska tillverkarnas lågprismärken, och kvaliteten (framförallt väghållning och bromsegenskaper) är ljusår sämre!
    Där går verkligen pris och kvalitet hand i hand.
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: billiga däck kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Det är knappast en myt.
    De billiga däcken från bl.a. Kina är ju väsentligt billigare än de stora europeiska tillverkarnas lågprismärken, och kvaliteten (framförallt väghållning och bromsegenskaper) är ljusår sämre!
    Där går verkligen pris och kvalitet hand i hand.

    Skulle nog säg att bland de lite "bättre" kinadäcken så är det enbart greppet vid våt vägbana man kan klaga på.

    Dock så skulle iaf jag gissa att inom ett par år så kommer det komma bättre däck även därifrån.

    För övrigt så finns det en djungel av skitdäck från kända tillverkare med.

    Lika så många märken som ansågs skit för 10 år sedan anser man nu är bra märken så nog kan utvecklingen gå framåt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83

    Re: billiga däck kvalitet?

    Vad säger ni om Kumho KH15 NL då tror även det va ett alternativ blev bara 1200kr dyrare med dom.
    Har även hört om pilmönster på 9-5 vissa verkar tro det e bluff och vissa säger dom upplevt det så chansar helst på däck utan pilmönster.
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: billiga däck kvalitet?

    Jag har provat Kumho på mina og900 och tycker det är skit. Livslängden är ner till Ica och tillbaka 1x, våtgreppet livsfarligt. Köper jag aldrig mer.... Har även provat nåt mer lågpris och även här var våtgreppet direkt farligt för svenska kalla banor. Billiga däck är billiga i precis allting - allt annat är en myt, oavsett vad säljaren av däcken säger.

    På min 9-5Aero köpte jag nu i våras Dunlop Sport nånting och fick för första gången känna på "riktiga" däck och jösses vilket grepp!!! Bilen kan svänga betydligt mer än jag vågar! Så lägg några extra slantar är mitt tips....
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: billiga däck kvalitet?

    På tal om Wanli, det satt sprillans nya Wanli på min sambos nyinköpta Skoda Octavia II kombi och jag hade den till jobbet en dag och det riktigt skrek i däcken när jag körde i 180 graders böjarna i garaget med betongunderlag. I regn var de rena skiten, och bilen var lite väl nervös med 17-tummare på rak om än lite sliten motorväg och landsväg och jag misstänkte däcken direkt, sagt och gjort jag åkte tillbaka till handlaren som jag köpte bilen av och klagade, det var bilnasaren som hade lagt på nya sulor på den innan försäljning och se på faen han gick med på att byta sulorna efter lite diskussion, fick sprillans nya Continental istället och bilen gick som på räls igen. Hade den bilen senast idag till kneget och den gick så himla fint. Även att man längtade hem till Saabens bitiga drag.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: billiga däck kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag har provat Kumho på mina og900 och tycker det är skit. Livslängden är ner till Ica och tillbaka 1x, våtgreppet livsfarligt. Köper jag aldrig mer.... Har även provat nåt mer lågpris och även här var våtgreppet direkt farligt för svenska kalla banor. Billiga däck är billiga i precis allting - allt annat är en myt, oavsett vad säljaren av däcken säger.
    men VILKEN modell har du testat?

    Det går ju hitta skitdäck hos de flesta tillverkarna, så att säga att ett helt MÄRKE är totalkass för att du testat EN av deras däckmodeller säger ju inget.

    Precisera gärna vilken modell ni har testat med för att enbart säga ett märke är skit ...

    man tycker ju inte hela lösgodishyllan är jävla skräp för att man lyckats få en godisbit som inte föll i smaken....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: billiga däck kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av skogome
    Vad säger ni om Kumho KH15 NL då tror även det va ett alternativ blev bara 1200kr dyrare med dom.
    Har även hört om pilmönster på 9-5 vissa verkar tro det e bluff och vissa säger dom upplevt det så chansar helst på däck utan pilmönster.

    Kumho har jag hört både bra och dåligt om. Men det räknas väl ändå som ett av de bättre "lågprisdäcken".

    Ungefär vilket pris hade du tänkt dig? Fulda har jag som sagt hört en del gott om.

    Hancook verkar en del tycka funkar bra. De ligger ju skapligt i pris.

    Beträffande pilmönster skulle jag undvika det. Tycker däcktillverkar mer och mer går ifrån pilmönster överlag.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: billiga däck kvalitet?

    jag har testat Fullrun, LingLong, Nankang, skit alltihop, nankang fick gummiverkstan byta 12st och ändå gick de inte balansera, de var inte runda samma sak med de andra, och greppet är kasst, men för de som gillar att bränna däck är de ju bra då de slirar så lätt
    körde även kumho ecsta spt nånting, räckte ca 1000mil innan ALLT gummi var borta, pendlande på motorväg mest.
    så nu kör jag bara continental, vilket blir billigare egentligen, kumho=1300kr st/1000mil continental=1600kr st/3000mil

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: billiga däck kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    jag har testat Fullrun, LingLong, Nankang, skit alltihop, nankang fick gummiverkstan byta 12st och ändå gick de inte balansera, de var inte runda

    Det där blir jag alltid lika fundersam på, jag är inne på uppsättning nr4 av kinadäck, och jag har inte fått ett enda däck än som det på nått vis varit problem vid balasering av.
    Jag vet inte, kanske bara haft tur...?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    93

    Re: billiga däck kvalitet?

    Jag köpte i början av våren 4 st Maragoni Verso 215/55 R16 97W XL, till en kostnad av ca 900kr styck. Billiga i mina ögon då jag kört på Michelin Pilot Primacy innan som kostar nästan en tusenlapp mer än dessa italien tillverkade däcken.

    Nu efter ca 300mil i både torr, våt och "tuffare" körning så har jag märkt att den ända skillnaden är att det släpper liiite tidigare när man kör "tuffare" än Michelin däcken. Men funkar kalasfint i både torrt och vått underlag vid normal körning. Inga överraskningar alls. I varierande yttertemperatur kan väl tillläggas (Svenska vädret?).

    Helt klart ett bra köp, finns tydligen en "värre" variant för 17" och högre som sägs fungera ännu bättre vid lite "tuffare" körning.

    Nåväl, my 5 cents i diskussionen.
    what we do in life echoes into eternity..

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: billiga däck kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av DJansson
    Jag köpte i början av våren 4 st Maragoni Verso 215/55 R16 97W XL, till en kostnad av ca 900kr styck. Billiga i mina ögon då jag kört på Michelin Pilot Primacy innan som kostar nästan en tusenlapp mer än dessa italien tillverkade däcken.

    Nu efter ca 300mil i både torr, våt och "tuffare" körning så har jag märkt att den ända skillnaden är att det släpper liiite tidigare när man kör "tuffare" än Michelin däcken. Men funkar kalasfint i både torrt och vått underlag vid normal körning. Inga överraskningar alls. I varierande yttertemperatur kan väl tillläggas (Svenska vädret?).

    Helt klart ett bra köp, finns tydligen en "värre" variant för 17" och högre som sägs fungera ännu bättre vid lite "tuffare" körning.

    Nåväl, my 5 cents i diskussionen.
    Vad tycker du om ljudninvån i dessa däck? Michelin Primacy har jag kört på och tycker de är ruskigt tysta.

    Dock tyckter jag Michelin var i dyraste laget. Goodyear Eagle F1 är ju nästan ett "lågprisdäck" i jämförelse.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: billiga däck kvalitet?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    jag har testat Fullrun, LingLong, Nankang, skit alltihop, nankang fick gummiverkstan byta 12st och ändå gick de inte balansera, de var inte runda

    Det där blir jag alltid lika fundersam på, jag är inne på uppsättning nr4 av kinadäck, och jag har inte fått ett enda däck än som det på nått vis varit problem vid balasering av.
    Jag vet inte, kanske bara haft tur...?

    ja eller så har jag haft extrem otur, men 9-5 är ju även känsligare med däcken, min ng900 jag hade innan gick bra med halvbra däck sen när jag satte dem på 9-5.an blev det stor skillnad.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: billiga däck kvalitet?

    Linglong på rwd bilar är livsfarligt, trodde bilen skulle snurra vid varje rondell om det bara var lite blöt ute, räckte med dimma.
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Dålig kvalitet på speedparts billiga T5-magnetventiler?
    Av og900i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 00:18
  2. Billiga s-däck! Vart?
    Av Saab_muppen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •