Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bromsbeläggfråga 9000 -97

  1. #1

    Bromsbeläggfråga 9000 -97

    Hej!

    Jag upptäckte en rätt märklig sak på bilen när jag slängde på nya sommardäck häromdagen. Skivorna är oslitna ca 1cm in från kanten och man kan dessutom se en gammal slitkant som bara är ca 4-5mm in från kanten.
    Jag misstänker att någon bytt beläggen till fel sorts belägg som är lite för små för mina skivor.

    Är det möjligt att man kan få på fel belägg som är lite för små?

    Detta skulle ju kunna förklara varför jag tycker bromsarna inte tar riktigt såsom jag önskar

    Vad ska jag köpa för belägg som går nästan ända ut till kanten på skivorna eller åtminstone går i gamla spåren ? Jag är inne på att köpa speedparts eftermarknadsklossar för 338:-, men ge mig tips!

  2. #2
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447

    Re: Bromsbeläggfråga 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Philip82
    Hej!

    Jag upptäckte en rätt märklig sak på bilen när jag slängde på nya sommardäck häromdagen. Skivorna är oslitna ca 1cm in från kanten och man kan dessutom se en gammal slitkant som bara är ca 4-5mm in från kanten.
    Jag misstänker att någon bytt beläggen till fel sorts belägg som är lite för små för mina skivor.

    Är det möjligt att man kan få på fel belägg som är lite för små?

    Detta skulle ju kunna förklara varför jag tycker bromsarna inte tar riktigt såsom jag önskar

    Vad ska jag köpa för belägg som går nästan ända ut till kanten på skivorna eller åtminstone går i gamla spåren ? Jag är inne på att köpa speedparts eftermarknadsklossar för 338:-, men ge mig tips!
    Jag köpte dom klossarna och för mig så skriker det i dom när skivorna blir lite varma, så skrikdämparplattor ska man nog ha till dom beläggen...
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bromsbeläggfråga 9000 -97

    Frågan har varit uppe tidigare: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=148248

    Tror inte att någon satt dit fel belägg, det är helt enkelt så:
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Gjorde nyss okulärbesiktning av min 9000 med Tar-Ox belägg och originalskivor och visst finns det en liten kant längst in men den är betydligt mindre än på din kärra.

    Edit: Tror jag förhastade mig där för kolla hur det såg ut med nya belägg och klossar:

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: Bromsbeläggfråga 9000 -97

    Åh, tackar för svar!

    Då ska jag inte köpa snikvarianten för 338 utan den riktiga för ~450:- istället.

    Men LM, klockrena bilder! Det jag menar är att jag har en lika tjock 1cm kant i ytterkant på skivan OCH i innerkant. Där ser man tydligt på den rostiga bilden att belägget ska ta så gott som ända ut i kanten. Då har jag ca 9mm att vinna om jag byter belägg alltså
    Tyvärr kan jag inte ta en bild ikväll och visa er

    Får se om det blir speedparts eller mekonomen, båda lär väl sälja samma typ av originalbelägg för ~450:- ?

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Bromsbeläggfråga 9000 -97

    Annars kostar du på dig Greenstuff.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •