Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Jag vill få lite bättre botten i stereon på Saaben, så en liten diskret Sub står på listan att hotta bilen med.

    Dvs jag behöver lågnivå signal för att föda ett extra slutsteg med signal, samt remote för att starta det.

    Kan någon bjuda på instruktion var jag tar ut det ur mitt system?

    Bilen är en 9-5 SC -06
    Systemet som sitter i är Premium 150.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Hej!

    Vet ej om det finns separat lågnivå utgång på nyare stereo men det finns inte på de äldre iaf. Det du får göra är att köpa en adapter från högnivå till lågnivå och sen koppla in dig på ett set högtalarkablar som går ut från stereon.
    Remote kan du ta från lite varstans i bilen bara det är något som stängs av när du slår av bilen, bara sätta remoten på plusen.
    Ja tar själv remote från ciggtändarens plus.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Vet ej om det finns separat lågnivå utgång på nyare stereo men det finns inte på de äldre iaf. Det du får göra är att köpa en adapter från högnivå till lågnivå och sen koppla in dig på ett set högtalarkablar som går ut från stereon.
    Remote kan du ta från lite varstans i bilen bara det är något som stängs av när du slår av bilen, bara sätta remoten på plusen.
    Ja tar själv remote från ciggtändarens plus.

    Mvh
    Que?
    Hur har du tänkt att originalsystemen (AS2 & AS3) fungerar då, med tanke på att de har slutsteg originalmonterat?
    Det finns inga RCA-kontakter med lågnivå, men det betyder inte att lågnivå inte finns. Lågnivån går via ISO-kontakter, och man behöver använda en adapter för att koppla in sig på originalkablaget och grena av det till extra RCA-kontakter för att kunna använda eftermarknadsslutsteg. En sådan adapter finns här:
    http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=97
    Jag använder den adaptern tillsammans med en sådan här:
    http://www.kjell.com/?item=39607&path=
    Resultatet är alldeles utmärkt! Finns ingen anledning att använda en högnivå-lågnivåomvandlare eftersom man då får en signal som är frekvensbeskuren, när det finns lågnivå med fullt frekvensomfång.
    Dessutom, eftersom originalstereon är kopplat till ett originalmonterat slutsteg finns även en remote från stereon att koppla in sig på, då slås eftermarknadssteget på i samma ögonblick du slår på stereon.
    Allt annat är att gå över ån efter vatten, dessutom smutsigt sådant när man i stället har rent kranvatten hemma (om liknelsetravestin tillåts).
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Tackar för svar, nu kommer 10 000SEK frågan, fungerar detta adapterkablage även med -06ans HU?
    Det är ju en helt annan efter facelift.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Den frågan är nog du själv mest lämpad att besvara.
    Montera ur HU'n och fotografera baksidan samt kontaktstyckena i bilen, ladda upp bilderna så kan vi ta reda på det.
    Att även den nya HU'n har lågnivåutgångar är fullständigt klart. Det sitter ju ett originalmonterat slutsteg i 9-5 MY06 och framåt, och det är t.o.m. exakt samma sorts slutsteg som i 9-5 98-05! Alltså är det troligt att adapterkablaget passar även din bil, men för att vara 100% säker måste jag se baksidan på din HU och din bils kontaktstycken.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Den frågan är nog du själv mest lämpad att besvara.
    Montera ur HU'n och fotografera baksidan samt kontaktstyckena i bilen, ladda upp bilderna så kan vi ta reda på det.
    Att även den nya HU'n har lågnivåutgångar är fullständigt klart. Det sitter ju ett originalmonterat slutsteg i 9-5 MY06 och framåt, och det är t.o.m. exakt samma sorts slutsteg som i 9-5 98-05! Alltså är det troligt att adapterkablaget passar även din bil, men för att vara 100% säker måste jag se baksidan på din HU och din bils kontaktstycken.
    Är slutsteget samma kan man nog förutsätta att kablaget till det motsvarar tidigare modeller. Jag får ta ut HUn när tillfälle gives.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Nej, det finns enligt experter inget sätta att få ut lågnivå.. så högnivå->lågnivå är ett måste....

    Någon som kan svara på hur ljudkvaliten blir då egentligen?
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Nej, det finns enligt experter inget sätta att få ut lågnivå.. så högnivå->lågnivå är ett måste....

    Någon som kan svara på hur ljudkvaliten blir då egentligen?
    Vilka experter då? MDS?
    Det finns redan lågnivå ut från stereon till originalsteget, det handlar bara om att koppla in sig på bilens eget lågnivåkablage.
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Lustigt, det där hög-lågnivå lösning fick jag höra på BRL igår när adapterkablage skulle införskaffas också.
    Så jag avvaktade
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Så här ser ut/ingångarna ut på en NAV-enhet från -06 men det borde vara ngt liknande.



    MVH
    Henrik

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Men det är ju bara att lossa HU'n (sitter med 4 skruvar) och kolla baksidan.
    BRL och MDS vet inte ett skit om Saab, vilket verkar gälla för de flesta "bilstereoexperter".
    Häromdagen fick jag höra i en "proffsbutik" att lågnivån på AS2 i 9-5 plockas ut på sidan i en rund DIN-kontakt. Att jag redan monterat slutsteg och tagit lågnivån från baksidans ISO-kontakt med hjälp av Backes Saab3-adapter ändrade inte på vederbörandes uppfattning.
    Dessutom fick jag höra att det sitter 5,25" högtalare i bakdörrarna och någon mycket udda storlek i framdörrarna som närmast motsvarar precis under 6".
    I själva verket sitter det 4" i bakdörrarna och 6,5" i framdörrarna...
    All makt åt Thengil!

  12. #12

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Marcus, du har bra koll på 9-5:ans Stereo. Har AS3 i min -02:a och vill precis om NP ha mer tryck i basregistret, och tänkte därför inhandla en aktiv baslåda. Det går alltså bra med förgrenaren (saab3) mot kablaget från huvudenheten, samt störningsfiltret och efter det lågnivå till den aktiva suben... samt remote mot originalsteget, för att driva lådan?

    Tack på förhand,
    Andreas

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Citat Ursprungligen postat av AndreasC
    Marcus, du har bra koll på 9-5:ans Stereo. Har AS3 i min -02:a och vill precis om NP ha mer tryck i basregistret, och tänkte därför inhandla en aktiv baslåda. Det går alltså bra med förgrenaren (saab3) mot kablaget från huvudenheten, samt störningsfiltret och efter det lågnivå till den aktiva suben... samt remote mot originalsteget, för att driva lådan?

    Tack på förhand,
    Andreas
    Japp!
    Går alldeles utmärkt, det är precis så jag gjort med mitt AS2. Huvudenheten är ju exakt samma i AS2 som AS3, så det är bara att koppla på.
    Jag har däremot ingen aktiv låda utan en passiv med steget under bagagerumsgolvet och högtalarkablar med banankontakter till lådan i bagageutrymmet. På så vis kan jag enkelt hysta ur lådan om jag behöver mer lastutrymme.
    Det blev ett rejält lyft av ljudet med en låda i bilen! Efter lite finjustering av nivåerna på steget blev det kalasbra. Men nu märker jag ju att 3,5"-högtalarna fram i brädan och 4"-högtalarna i bakdörrarna skulle kunna bytas ut mot en uppsättning lättdrivna koaxialer av hög kvalisort. Har liksom blivit lättare att hitta bristerna i originalsystemet nu...
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Backes Ljudbygg säger också att det inte går att ta ut lågnivå från -06.ans stereo....

    Och de säljer ju ändå adaptrar till övriga saab....
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Lyfter denna tråd lite då jag "löst" problemen som finns här.

    9-5 06- Har olika huvudenheter beroende på vilket ljudsystem man har.

    AS1 har högnivåutgångar direkt från huvudenheten
    AS2 & AS3 har lågnivåutgångar på samma stift, som går till det externa steget.

    Därmed finns det inga lågnivåutgångar alls på ett AS1(Popular) system.

    Jag kopplade in 2st högnivå->lågnivå adaptrar bakom stereon och satte strömtjuvar på de befintliga högtalar kablarna. I min bil var det framdragna kablar till framdörrarna, så det var enkelt att koppla in sig på dem. Sedan installerade jag en subwoofer från ett original AS3 system i bakluckan.
    Driver allt med ett GAS 4kanals steg som jag handlade för 900kr på blocket...

    Total kostnad blev runt 2000kr, kanske lite budget grejer, men låter 200% bättre nu mot innan.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  16. #16
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Pette>> Hade du Popular system? (AS1)
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Japp.. totalt 4st högtalare
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Signal till externt slutsteg i 9-5 -06, hur?

    Hej,

    9-5 har balanserade utgångar ifrån radion till slutsteget dvs, ej lågnivå eller högnivå.
    Av uppgift från en killen i butik som bla säljer dessa adaptrar är dessa enbart ansluten till kablaget till slutsteget och en RCA-ut, om så är fallet får stå från uppgiftslämnaren.

    Jag har kopplat in mitt slutsteg(Pioneer) direkt på kablaget mellan radio->slutsteg funkar bra för mig.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Vart plocka signal till slutsteg för bas 9-3 SC 300W -07
    Av Johnken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 12:27
  2. Ljud i 9-3 SS/SC 08-11 Hur koppla in externt slutsteg ?
    Av MRC Osse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 18:48
  3. AS1 saab 9-3 ss, externt slutsteg
    Av LindeN88 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •