Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fjädringskomfort - åldrande

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Fjädringskomfort - åldrande

    Jag erkänner. Jag är helt okunnig på hur hjulupphängningen fungerar, är uppbyggd och åldras. Därför är jag lite nyfiken på denna troligen urfåniga fråga.

    Vad kan antas ha hänt med hjulupphängningen på en 9-5 SC som gått 17000 mil?
    - Är det dags för stötdämpar byte? Hur upplevs detta om man byter till orginal?
    - Åldras fjädrarna också?
    - Vad bör man byta och hur bör man tänka om man snarare siktar åt komfort än banbus?

    /David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fjädringskomfort - åldrande

    Hej!

    Det sägs att en stötdämpare har en ungefärlig livslängd på 10000mil men det behöver ju inte betyda att den är helt kass efter säg 15000mil. Ett tidigt tecken på att stötdämparna börjar blir dåliga är att bilen börjar kännas lite svampig på vägen och att den gärna vill gunga lite efter större svepande gupp och sen kan speciellt kombi vilja sjunka ihop lite ibak.
    Fjädrar har ju oxå en livslängd men dom brukar hålla bra mkt längre än stötisarna men det är alltid bra och byta även fjädrarna när man byter stötdämpare då vet man att allt är färskt.
    Om du har inriktning på komfort och inte funderar på att sänka bilen så är ju orginal att föredra. Om du inte redan har sportchassi så finns ju det alternativet, och det sänker 10mm från standard och man förlorar inte mkt komfort, efter bytet så kommer bilen kännas som en ny bil på vägen

    Bussningar är aldrig fel att byta om detta inte är bytt tidigare, speciellt bussningen på den längsgående länkarmen i bakvagnen aka A-bussningen.
    Här är en bild på vilka bussningar som man kan byta till lite hårdare polyuretan

    bussningn nr 3 och 5 är inte nödvändiga att byta om de inte är trasiga.

    Hoppas det ljusna lite mer för dig.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Fjädringskomfort - åldrande

    Denna typ av svar gör STCS SÅ värdefullt. Stort tack!
    OM man inte skaffar orginal (vet ej hur prisläget ser ut) Finns det alternativ som inte är allt för sportiga till karaktären?
    Kan man själv utföra bytet på en "gör-det-själv"-mack?
    Bör man alltid byta fram och bak samtidigt?
    Antar att det är fram som tappar sugen först?

    /David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fjädringskomfort - åldrande

    Så lite så.

    Klart det finns alternativ, billigaste som ja känner till är ju http://gemotor.jetshop.se/ där har du ett alternativ till orginal. Ja kör själv med de svarta dämparna dock med sänkfjädrar och har kört nu runt 7000mil med det och börjar känna att dämparna har gjort sitt men det beror nog helt på att dessa är nog inte gjorda för sänkfjädrar.
    Här har du en annan pris bild från speedparts.
    http://speedparts.se/shop/prod/res_ch_f ... _9-5.shtml

    Klart det kan utföras i en GDS hall men det kan ju bli dyrt för det är ju inte gratis att stå där inne. Har man inte tillgång till en garageuppfart så har man ju inte värst många alternativ, det går ju utföra på en parkering om man har alla verktyg tillhands. Det som kan jävlas är den över mutter som håller dämparkolven speciellt bak. Den ligger som i en skål och det är ju som gjort för att det ska samlas vatten och skit där skit bra SAAB.
    Att byta höger och vänster är ett måste men inte fram och bak det är mer som en rekomendation att ta runt om.
    Tittar man på 9-5 så brukar det vara bak som tappar suget först speciellt kombi.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fjädringskomfort - åldrande

    Borde inte körningen påverka livslängden.
    Tex om du bara ligger och pumpar mil efter mil på motorvägen eller om du kör 5km grusväg om dagen?

    För mina dämpare börjar närma sig 20 000mil ungefär 95% motorvägskörning av det och jag upplever dem funka väldigt bra jämför med andra ng900 jag provkört med betydligt lägre miltal.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Fjädringskomfort - åldrande

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Borde inte körningen påverka livslängden.
    Tex om du bara ligger och pumpar mil efter mil på motorvägen eller om du kör 5km grusväg om dagen?

    För mina dämpare börjar närma sig 20 000mil ungefär 95% motorvägskörning av det och jag upplever dem funka väldigt bra jämför med andra ng900 jag provkört med betydligt lägre miltal.
    Jo man tycker ju iaf att det bör påverka vilket det säkert gör, om man nu tittar på allt annat ju mer det får jobba ju snabbare slits de.

    Om du skulle byta så lär du garanterat märka skillnad.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Fjädringskomfort - åldrande

    får väl sticka ut hakan o säga att biltema har rätt låga priser på dämpare med.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •