Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Uppdatera AS1 med 6*9 i hatthylla + slutsteg

  1. #1

    Uppdatera AS1 med 6*9 i hatthylla + slutsteg

    Hej!

    Har en 9-5:a -00 sedan med AS1.
    Ljudet duger ju... men skulle gärna vilja ha lite bättre ljud. Speciellt i baksätet där det inte är nån höjdare nu.

    Vill inte betala mer än 3000 och vill inte att det ska ta nått utrymme i bilen.

    Tänkte slå till på MDS GP-269 hatthyllepaket med RGMF1250 för 1500 + kablar o konverter för lågnivå från orginalsterion.
    www.mds.se

    Tänkte alltså inte göra nått åt de högtalare som sitter orginal.

    Vad tror ni om det?
    Bör man byta ut orginalhögtalarna o köra med orgal förstärkaren i stället?
    Eller köpa ett 4 kanals-steg och även ha högtalare i framdörrarna?

    Är det svårt att själv dra strömkabel och lågnivåkabel?
    Vart drar man det?

    / Henrik

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    538
    Medlem#
    14235
    Byggde in följande system i bilen häromhelgen. Har även jag As1

    * Slutsteg Sony XM-504Z (4x100W) 1290:- NetOnNet
    * Hattylla Sony XS-F693R (6x9") 449:- NetOnNet
    * Framdörrar Sony XS-F1723 (6.5") 349:- NetOnNet
    * Bakdörrar Sony XS-F1323 (5.25") 299:- NetOnNet

    * Backes lågnivåutgång för anslutning av 8-polig DIN-kontakt (SAAB1) 145:- (Behövs egentligen inte eftersom slutsteget hade högnivåingång)

    * HAMA kabelsats från NetOnNet med strömkabel, jordkabel, säkring mm. 179:-
    * Diverse kablage och kabelskor för ca 100:- på Biltema.
    * Adapterplatta för högtalare till framdörrar på Biltema (Art.nr. 31-594) 98:-

    Totalt: 2909:-

    Kanske något att se över?

    Stömkabel drog jag i vänster tröskel, hål igenom en kabelbaffel brevid kopplingen. Allt annat i höger tröskel.

    Orginalförstärkaren ger ju endast 80W, så de duger endast till att driva högtalarna i instrumentpanelen.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 618
    Jag har (hade) AS1 men har nu bytt stereo och satt i 6,5" i dörrarna fram och diskanter i instrumentpanelen, 6*9 i hatthyllan.
    Mycket enkelt å dra kabel i saaben måste jag säga.

    Det jag tycker du ska göra är att köpa tex det paketet på mds och sen byta ut framsystemet med 6,5 i dörrarna och diskant i instrumentpanelen som du kan driva med original stereon. Som det är original sitter det endast 2st 3,5 tummare framtill, tror inte det blir bra om du klämmer in 6*9 å steg bak. Dörr högtalarna bak är ju bara å koppla ur sen, och vill du uppgradera ljudet mer i framtiden kan du koppla ett steg till framsystemet.

    Lycka till / Jimmie

  4. #4
    Hur får man bort högtalargallret i hatthyllan?
    Räcker det med att ta bort plastniten på framkanten o sen är det bara o bända eller är det nått mer som ska bort först? Är rädd att allt ska spricka sönder...

    Hur gör man för att få bort högtalargallret på frontpanelen?

    Dörrarna måste man montera ner.. det har jag redan gjort en gång förrut...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 618
    Japp i hatthyllan är det bara att ta bort plastniten, görs lättast med original mejselns baksida, sen är det bara att lyfta uppåt.

    I panelen är det bara att ta en kort spårmejsel sk stubbe och lirka lite försiktigt, kan lägga något mjukt emellen om man vill.

    Ett lätt sätt att göra egna hållare för diskanter till instrumentpanelen är att ta sån här montage band och bara vika till, är mycket lätt att klippa med vanlig avbitare också. Sån här menar jag: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83585
    Detta gömmer man ju under original gallret sen så det syns ju inte.

    Lycka till

  6. #6
    Räcker det inte med att byta ut högtalarna som sitter i panelen?
    Måste man ha ett kitsystem med diskanter i panelen + basar i dörrarna?

    Är det kablar dragna till dörrarna fram?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 618
    Citat Ursprungligen postat av Henke_9_5
    Räcker det inte med att byta ut högtalarna som sitter i panelen?
    Måste man ha ett kitsystem med diskanter i panelen + basar i dörrarna?

    Är det kablar dragna till dörrarna fram?
    Du får ändast plats med 3,5 tum i panelen, blir inget vidar ljud. Men detta är ju bara min rekomendation sen får du göra precis hur du vill, ett par 3,5" kostar väl inte så mycket så då kan du byta om du inte blir nöjd.

    Japp kablar är dragna till framdörrarna, sitter på passagerar sidan vid höger foten, innanför klädseln. Och i dörren sitter dom med ett clips i nederkant av högtalar hålet. Glöm inte att ta bort luckan i klädseln bara

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    648
    Medlem#
    5690
    När man beställer Sony högtalarna från NetOnNet, anges de i parpris eller styck?
    Marcus Lind

  9. #9
    Tja!

    Nu har jag införskaffat 6*9:or + slutsteg + kabelsats + din-rca omvandlare på MDS.

    Blev hatthyllepaketet jag nämde tidigare... det borde duga för mig

    Har ingen erfarenhet av att installera slutsteg och dra ström o lågnivå så jag behöver alla tillgängliga tips innan jag sätter igång.

    Kan nån ge en utförlig beskrivning hur man går till väga?

    Följande frågetecken har jag i huvudet just nu:
    -Går det bra att få loss huvudenheten utan nått specialverktyg?
    Kanske funkar med 4:a spikar som man kör in i hålen?

    -Hur drar man ström + lågnivå? Är det bara att bända upp listerna på trösklarna? Vill inte att nått ska gå sönder ju...
    Kan man dra båda på samma sida eller måste man dra på varsin sida pga störningsrisk?
    Vilken sida ska ström resp lågnivå hellst dras på?

    -Vart tar jag enklast remote signalen? Från huvudenheten nånstanns eller?

    -Jag har tänkt sätta slutsteget under hatthyllan där det finns ett område med en träskiva... är lite ingröpt där så det tar inte så mycke plats. Är det ett bra ställe? Eller finns det nått bättre/enklare? I reservdelsbaljan låter lite farligt pga värme och bak på ryggstödet är inte nån höjdare de gånger man måste fälla ner sätet pga lång last...

    Vore trevligt med en intruktionsbok för sånt här... Men då vore det ju inte lika roligt

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    538
    Medlem#
    14235


    * Dra +-matning till steget i vänster tröskel.
    Tas bort genom att bända loss rakt uppåt med en plaststicka, alternatist en tejpad mejsel. Lossa B-stolpen enom att bända loss även den med mejsel, låt den sedan stå.
    Överteckning över pedalstället tas bort, svart plastnit i A-stolpen (rakt under instrumentpanelen) tas bort och vik undan mattan.
    * Borra ett hål i baffeln där den stora kabelhärvan går igenom torpedväggen (till göger om koppningens genomföring), och dra kabeln därigenom.

    * Dra en extra jordkabel från -polen (se den röda kabeln på bilden. Jordpunkt finns i krockbalken framför batteriet, bult med plastmutter.

    * Jorda slutsteget, finns gott om hål i hattyllan att fästa i. Skrapa bara bort ED-färgen för bra kontakt.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Citat Ursprungligen postat av Unique87
    När man beställer Sony högtalarna från NetOnNet, anges de i parpris eller styck?
    Det anges parvis då endast basar till bilar anges styckvis.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Låter som en vettig installation... så när som på att man bör dra jord från batteriets minuspol direkt till jord på slutseget... Risken för generatorsus blir större annars.
    Nope

  13. #13
    Tja!

    Nu är installationen klar.
    Så här blev det:

    Ström + remote i vänster tröskel.
    Lågnivå i höger.
    Remoten fick jag "tjuvkoppla" från pligg 7 bak på huvudenheten.
    Slutsteget monterades under hatthyllan mot träskivan som finns där på 9-5.

    Jordade jorde jag under hatthyllan där det fanns några perfekta gängade hål

    Det var inte så svårt faktiskt, men det tar tid. Tror jag höll på 6-8 timmar innan allt var klart. Men det går nog på halva tiden om man gjort det förrut så man vet hur man går till väga.
    Svårast var att ta sig egenom topedvägen med strömkabeln. Men med en u-nyckel som man hakar fast strömkabelns kabelsko på så gick det tillslut. Med en massa fett oxå!

    Var himla enkelt att dra i trösklarna måste jag säga!

    Så nu har jag:
    Orginal AS1 huvudenhet och högtalare i panelen + dörrar bak.
    2 kanals slutsteg 2*50W RMS + 2 st 6*9:or i hatthyllan från MDS.

    Låter helt ok. Mycke bättre än förrut iaf
    Sen bör man ju byta framhögtalare nån gång... och ta bort högtalarna i dörrarna bak. Men det får bli en annan gång.

    Tack för hjälpen! / Henrik

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 618
    Kul med bättre ljud, är oxo sugen på ett steg till mina högtalare, men det får bli en annan gång

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Citat Ursprungligen postat av Liquidius
    Låter som en vettig installation... så när som på att man bör dra jord från batteriets minuspol direkt till jord på slutseget... Risken för generatorsus blir större annars.
    Öh, nej.

    Slutsteget skall inte jordas i batteriet just pga detta skäl.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 100
    Hej,

    På vilket sätt skiljer sig batteriets - ifrån en jordpunkten i bilen, med avsende på generatorvin?

    mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Dumt svar: http://www.nardik.se/magazinet/storningar.html

    Mitt svar är jag vet inte, en tanke är att karossen kan dämpa ut störningar som finns i och kring motorrumet.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 100
    Hej,

    I en ljudanläggning i min värld så finns det signaljord och jord dessa är skilda galvaniskt i från varandra.

    Jordpunkten i karossen och batteriet bör ha samma potesial anser jag, de är ju jordade i samma sak...karossen.
    Om du får en dämpandefaktor när du jordar i karossen så bör du ha dålig jordpunkt.

    Generatorvin brukar man få om det är dålig singaljord dvs singalkabeln fungerar som en antenn eller om strömkablar ligger nära signalkabel.

    mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Min tanke är att karossen kan dämpa genom att fungera som en induktans. Jorden i ett motorutrymme borde då kunna vara störd av de elektriska apparater som huserar under huven. Störningar är ju inget annat än variationer i spänning och dessa variationer kan koppla in genom strömmatningen i steget.

    Stereons jord och slutstegets jord bör vara samma punkt så att det inte skiljer något på nivån mellan signaljord och jord i dessa bägge apparater.

    Karossen borde ha olika potential på olika punkter genom att det jordas på olika punkter och dessa strömmar borde ta lättaste vägen till batteriet så att det är som mest kaotiskt vid batteriets minuspol.

    En riktig avstörning i en bil avslutas med att motorhuv och baklucka förses med stomanslutningar. Så förmodligen har störningar något med spänningsfält att göra.

    Bara några spretande tankar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Tillägg: i ena apparaten skall signaljord och strömjord ha samma potential. Om man gör som jag gjorde och kopplade ett gammalt pioneer slutsteg till min Alpine stereo så blev det ett herrejösses liv tills jag kopplade in en signaltransformator från Biltema. Funkade ypperligt.

    Då blev det fel på en av mina tidigare funderingar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Demontera Hatthylla?
    Av trakko_man i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-07-22, 08:48
  2. Hatthylla 9-5
    Av pof i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 23:22
  3. Högtalare hatthylla 9-5 med as2
    Av _Honken_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 22:15
  4. Hatthylla!
    Av hellis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 22:57
  5. Slutsteg på clasohlson till fram system + 6X9 hatthylla
    Av Mr_Andersson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •