Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Ett typiskt I-landsproblem.
    Har provat flera olika lurar, men har svårt att bli nöjd med dessa. Senast provade jag Skullcandy Smokin' buds vilka var okej, men inte mer.
    Innan dess köpte jag Koss The Plug då jag läst att folk var helt lyriska över dess basegenskaper, men hur jag än bytte insatser och försökte borra dom långt in i hjärnan så blir det ingen bas värd namnet.
    Köpte för någon vecka sedan ny mobiltelefon (SE W715) och prövade de medföljande lurarna HPM-77 och blev till en början besviken över dessa, både vad gäller basen och volymen, men upptäckte att om jag fick in dem tillräckligt långt så var basljudet helt okej, ja nog bäst av alla In-Ear jag prövat.

    Frågan är om problemet ligger i dåliga produkter, eller mina konstigt skapta hörselgångar. Som referens har jag Koss Porta Pro, en öppen lur, med helt underbar basgång. Det är SÅ jag vill att en In-Ear ska låta.

    Jag har inget emot att betala upp till en tusing om jag bara vet jag får en lur med grym bas och rejäl ljudstyrka. Givetvis ska den låta bra i övrigt också, men det är primärt en lur med ös jag är ute efter. Men så länge man ständigt blir besviken så vågar jag inte lägga mer pengar på nya lurar, utan möjlighet att lyssna själv.
    Vad är era erfarenheter? Finns det någonstans där man kan provlyssna före köp?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    In Ear är ju per definition lite småäckligt att ha som demo så det är nog inte så vanligt tyvärr.

    Själv köpte jag ett par Shure E2C för några år sedan och där är ljudet riktigt bra. Dessutom finns det många olika kuddar med i paketet så man kan få en ordentlig passform. Kostade kring tusenlappen men nu har den modellen slutat tillverkas.

    Det verkar dock finnas en ersättare, åtminstone prismässigt, som heter Shure SE210. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=172615

    Test E2C http://www.99.se/testlabbet/193958-test-shure-e2c.html

    Shure och Bose är två märken som jag skulle titta vidare på om jag letade lurar igen.

    "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Först hade jag ett par sådana här:

    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... nr=110361#

    och efter att min dotter lyckats med att rycka ur kabeln ur ena snäckan köpte jag Koss The Plug och jävlar vad besviken jag blev över ljudet.

    iEar-lurarna låter MYCKET tyngre. Visst, dom kanske laggar lite angående kontrollen över den riktigt djupa basen (Koss har egentligen riktigt tight bas...) men dom spelar mycket fläskigare än mina nya Koss-pluggar...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Nu var det ett tag sen jag provlyssnade dessa men jag gillade de riktigt mycket.
    http://www.dustinhome.se/pd_5010134106.aspx . Dock rätt känsliga för dålig bitrate.

    Men du ska helt klart försöka få testlyssna ett par innan du köper några då det ändå handlar om en hel del pengar. På musikbörsen (om du har ett i närheten) brukar man iaf här i JKPG få provlyssna. Dock har de inte de jag länkade.
    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Bose's in-ear är de bästa jag provat. Fast det är ju inga äkta in-ear iof Sennheiser/creative är också helt ok....

    Har haft 3-4 olika in-ear lurar men alla går sönder..... Ljudet i ena luren blir svagt alt. helt borta.

    Känns lite sisådär halvjobbigt att punga ut mellan 400-900 kr på ett par lurar som slutar fungera efter något år.... Bose lurarna har ju iof livstidsgaranti tror jag. Men man ska ju orka ta tag i det oxå

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Bose's in-ear är de bästa jag provat. Fast det är ju inga äkta in-ear iof Sennheiser/creative är också helt ok....

    Har haft 3-4 olika in-ear lurar men alla går sönder..... Ljudet i ena luren blir svagt alt. helt borta.

    Känns lite sisådär halvjobbigt att punga ut mellan 400-900 kr på ett par lurar som slutar fungera efter något år.... Bose lurarna har ju iof livstidsgaranti tror jag. Men man ska ju orka ta tag i det oxå
    Det har Koss också. I USA och Mexico...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Bose's in-ear är de bästa jag provat. Fast det är ju inga äkta in-ear iof Sennheiser/creative är också helt ok....

    Har haft 3-4 olika in-ear lurar men alla går sönder..... Ljudet i ena luren blir svagt alt. helt borta.

    Känns lite sisådär halvjobbigt att punga ut mellan 400-900 kr på ett par lurar som slutar fungera efter något år.... Bose lurarna har ju iof livstidsgaranti tror jag. Men man ska ju orka ta tag i det oxå
    Det har Koss också. I USA och Mexico...
    Perfekt, då har du ju ett mål på semestern

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Vad för typ av musik lyssnar du på?

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Allätare. I Mp3-spelaren just nu finns Springsteen, Roxette, Linkin Park, Creed, Volbeat, Dire Straits, Josh Groban, Timbaland, Armin van Buuren, Dj Tiësto. Dvs väldigt blandat. Men klassiskt och Jazz lyssnar jag inte på.

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Jag har också provat Koss The Plug. Fungerar inget vidare. Mina öron är antagligen lite för små.

    Har man lika Steffe Koss Porta Pro som referens blir det svårt eller omöjligt att hitta In Ear som är i samma klass.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Jag har haft fasligt många in-ear lurar, allt från lurar i 59-kronorsklassen till dyrare varianter som går lös på 2600 kronor.

    Kan verkligen rekomenderar Ultimate Ears SuperFi5 pro. De har ersatt sina gamla produkter med nya nu dock.
    En lur som jag tror kommer passa dig utmärkt är som tidigare nämnts Shure SE210. En mellanklasslur, som iaf vars föregångare E2C var riktigt fina grejer för pengarna.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Har provat en hel del in ear-lurar och använder porta pro ibland när ingen ser mig

    Hade tidigare Sony mdr-ex71sl som jag var toknöjd med, stor skillnad i jämförelse med lurarna i hpm-70/hpm-77.
    Dessa lämnade dock in för någon månad sedan av någon skum anledning, fanns inga synliga skador, så fick ett par nya. Tyvärr säljer inte Kjell & Co sony-lurarna längre, så det blev ett par Philips SHE9700 istället. Var till en början skeptisk med tanke på att Philips normalt sett inte tillhör toppskiktet när det gäller kvalitet, blev dock positivt överraskad, kan få betydligt tyngre ljud i dessa lurar än Sony-lurarna om jag så vill. Även när jag driver lurarna från mobilen ger de helt okej volym, så verkar inte vara så tungdrivna

    Båda dessa lurar spelar i två eller tre divisioner ovan Koss spark/the plug som i alla fall jag tycker är enormt överskattade.
    Har testat en del shure-lurar och liknande också, dyraste paret strax under 4.000, skulle dock inte lägga så mycket pengar själv, tycker att man får okej ljud för runt 500kr.

    Kan även passa på att tipsa om ett par AKG-lurar som är snäppet vassare än Koss Porta Pro, AKG K24P, man får schysst ljud men slipper ha fjortislurar
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Tack för era tips! Ska fundera lite på hur mycket jag kan tänka mig att lägga.

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Har dessa:
    Sennheiser CX400

    http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1470543

    Är mkt nöjd med basen, ljudet i dem.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Har provat en hel del in ear-lurar och använder porta pro ibland när ingen ser mig

    Hade tidigare Sony mdr-ex71sl som jag var toknöjd med, stor skillnad i jämförelse med lurarna i hpm-70/hpm-77.
    Dessa lämnade dock in för någon månad sedan av någon skum anledning, fanns inga synliga skador, så fick ett par nya. Tyvärr säljer inte Kjell & Co sony-lurarna längre, så det blev ett par Philips SHE9700 istället. Var till en början skeptisk med tanke på att Philips normalt sett inte tillhör toppskiktet när det gäller kvalitet, blev dock positivt överraskad, kan få betydligt tyngre ljud i dessa lurar än Sony-lurarna om jag så vill. Även när jag driver lurarna från mobilen ger de helt okej volym, så verkar inte vara så tungdrivna

    Båda dessa lurar spelar i två eller tre divisioner ovan Koss spark/the plug som i alla fall jag tycker är enormt överskattade.
    Har testat en del shure-lurar och liknande också, dyraste paret strax under 4.000, skulle dock inte lägga så mycket pengar själv, tycker att man får okej ljud för runt 500kr.

    Kan även passa på att tipsa om ett par AKG-lurar som är snäppet vassare än Koss Porta Pro, AKG K24P, man får schysst ljud men slipper ha fjortislurar

    Har också ett par EX71-SL, som jag är toooknöjd med. Har haft dom i .. fan fem år nu, är riktigt nöjd faktiskt. Efterträdaren EX75 torde således vara ett bra alternativ!
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Har dessa:
    Sennheiser CX400

    http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1470543

    Är mkt nöjd med basen, ljudet i dem.

    //B
    Har tittat på CX500. Har hittat en annons med vettigt pris. Kan det vara något tror du?
    Annars är jag ganska sugen att testa Sony EX75 om det inte blir affär med Sennheisersäljaren.

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    [quote=Stoffe #2959]
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear":lefiyqa4]Har dessa:
    Sennheiser CX400

    [url="http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1470543
    http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1470543[/url]

    Är mkt nöjd med basen, ljudet i dem.

    //B
    Har tittat på CX500. Har hittat en annons med vettigt pris. Kan det vara något tror du?
    Annars är jag ganska sugen att testa Sony EX75 om det inte blir affär med Sennheisersäljaren.[/quote:lefiyqa4]

    Vad blev det?

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Att köpa hörlurar av In-Earmodell?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear

    Vad blev det?

    //B
    Blev AKG IP2 via Ebay. 127 kr inkl frakt är ju billigt. Har dock fått föraningar om att det är kopior (vilket priset talar för) men frågan är vad det gör för ljudet?
    Har inte fått dem ännu, men borde dimpa ner i lådan vilken dag som helst.

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-15, 02:18
  3. Hur få tag i tillbehör till Shure E2C hörlurar?
    Av Andreas_Lofgren i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •