Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur aktivera OpenSID i Trionic7 för mer info?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493

    Hur aktivera OpenSID i Trionic7 för mer info?

    Går inte att söka på forumet just nu 10:46 25/5 så jag ställer frågan istället sedan få kanske moderator låsa tråden om denne vill.

    Jag undrar bara om man kan aktivera SID sk open info själv? Hur gör man detta? Jag vill ha upp laddtryck och annan info.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Hej

    Läs ur ditt program med canusb eller bdm, öppna filen i t7suite, kryssa i Software Open. programmera in tillbaka, klart.

    Sen kan du ju även lägga till att se om bilen spikar på nån cylinder osv. men det är inte riktigt lika enkelt.
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Ok omprog som gäller alltså. Har inget av dessa grejer.Vart kan man skaffa dessa saker. Behöver kabel samt progvara
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Nån som vet om detta kan göras med en TechII?
    Vill man bara ha OpenSID så känns det ju enklare att bjuda på lite fikabröd på nån Saab-verkstad så dom bara "slår på" det med TechII'an än att behöva göra en hel ur-och-i läsning av programvaran.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Är ganska säker att det inte går med T2 på en verkstad.
    Däremot kan T2 användas för att visa alla dessa värden + mycket mer i realtid.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Vad får man fram för information genom att köra med open sid! Vad kan man påverka manuellt genom open sid?

    Bilen i fråga är en 9-5 -04 2,3T

    Tack på förhand!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Hej,

    Du kan inte påverka så mycket utan bara hålla koll på olika parametrar. Men det ska gå att byta Sport/Economy mode genom sid.

    Vad ser du? Ja nästan allt som ECUn läser. Som temp/lamdba/rpm/luft med mycket mera.

    Programvara äldre programvara har inte tillgång till lika många parametrar som nyare. Tror det är -03-> om man vill få "allt"


    Mvh
    -Faen

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Tack o bock! Fick tillbaka min box idag för annan programvara samt med opensid! som skall i så fort arbetsdagen är slut!

    MVH J
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-18 klockan 18:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Ställer mig tveksam för den hjälp/information man kan få vid ett problem etc genom att använda "open SID".

    Man måste vara ganska erfaren för att kunna läsa och tolka dessa värden professionellt samtidigt som man kör bil.

    Jag använde ett öppet program själv, alldeles nyss, vid ett luftläckage.
    Att glo på SID:en anser jag vara en potentiell trafikfara. Faktiskt.

    Jag blev dessutom missledd genom att "övertro" på vissa siffror, ex. lambda-värdet som lever sig eget liv, och som därmed föranledde mig börja tro att ett fel på sonden fanns. Vilket det inte gjorde.

    Slutsats: Lite "kul", men potentiellt farligt och vilseledande, skulle jag säga, om man inte verkligen har full koll vad som visas och hur man ska tolka det.

    /Lufto

    Edit: Dessutom sker uppdatering via P eller I-buss. (Förmodligen via instrumentalbus "I" och inte P "Powertrainbus". I-bussen är långsammare dessutom, trots att båda använder Canbus) Jag vill vara nogrann med att säga att jag inte är 100% på info angående detta, men vill som "slutkläm" säga att ingen info i SID är realtidsvärden, oavsett....

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Hej,

    visst finns det parametrar som tar längre tid att räkna ut som tex lambdan. Men så är det med bredbandslamda också. Men dem flesta andra funktioner håller sig bra i realtid.


    Mvh
    -Faen

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    Citat Ursprungligen postat av Lufto
    Ställer mig tveksam för den hjälp/information man kan få vid ett problem etc genom att använda "open SID".

    Man måste vara ganska erfaren för att kunna läsa och tolka dessa värden professionellt samtidigt som man kör bil.

    Jag använde ett öppet program själv, alldeles nyss, vid ett luftläckage.
    Att glo på SID:en anser jag vara en potentiell trafikfara. Faktiskt.

    Jag blev dessutom missledd genom att "övertro" på vissa siffror, ex. lambda-värdet som lever sig eget liv, och som därmed föranledde mig börja tro att ett fel på sonden fanns. Vilket det inte gjorde.

    Slutsats: Lite "kul", men potentiellt farligt och vilseledande, skulle jag säga, om man inte verkligen har full koll vad som visas och hur man ska tolka det.

    /Lufto

    Edit: Dessutom sker uppdatering via P eller I-buss. (Förmodligen via instrumentalbus "I" och inte P "Powertrainbus". I-bussen är långsammare dessutom, trots att båda använder Canbus) Jag vill vara nogrann med att säga att jag inte är 100% på info angående detta, men vill som "slutkläm" säga att ingen info i SID är realtidsvärden, oavsett....

    Jag måste nog sätta mig lite på tvären till denna kommentar med undantag för den biten med att det kan vara trafikfarligt att sitta och glo på SID'n medans man kör, det bör undvikas så mycket det bara går.

    Vet man dock hur man använder open sid och har koll på vad dom olika värdena och "modes" gör så kan detta vara ett mycket användbart verktyg som kan spara en både tid och pengar ifall man märker att det är något som inte står helt rätt till. Gällande luftläcka till exempel så ser man hur mycket luft som styrboxen begär kontra hur mycket motorn faktiskt får och man kan därmed också ta reda på om man kanske har en läcka i systemet om dessa siffror skiljer sig allt för mycket. Du ser även felkoder i sidden och inte bara att motorlampan lyser om det skulle hända något, skriver man ner den koden och frågar google så har du snabbt ett svar.

    Sen att påstå att det inte skulle vara Live-data tycker jag i det här fallet är fel. Visst att det är några millisekunders "lagg" men det är knappast något som en vanlig svensson ens är i närheten av att märka av. Hur vikigt är det egentligen att datan du får ur SID'n är 100% live?

    Om signalhastigheten duger för att styrboxen ska kunna tolka alla signaler som kommer från diverse givare och så så duger den för gemene svensson när han kikar i sin SID för att kolla va som händer under huven.

    Summa summarum så tycker iaf jag som använt mig en del av den här funktionen att den funkar bra som ett grundläggande felsöknings/övervakningsverktyg och kan spara många slantar man egentligen hade gett till någon bilverkstad som skulle kopplat in Tech2'an för att få fram samma siffror.

    Tycker jag.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674

    Re: Hur aktivera SID för mer info?

    "Medelsvensson" gör nog bäst i att inte försöka ställa egna diagnoser på data som man inte förstår.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

Liknande ämnen

  1. FAQ: Aktivera OpenSID i T7
    Av Etnoy i forum FAQ
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-01-30, 19:04
  2. LMM på trycksidan Trionic7
    Av Snipomannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2017-12-21, 18:06
  3. Tolka felkoden utläst med OpenSID Trionic7
    Av TurboJonte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 22:13
  4. Trionic7 vs Trionic5
    Av hagan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 09:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •