Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fiske Tråden.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471

    Smile Fiske Tråden.

    Ja så här efter först fiske turen för året så blev man ju måttligt eggad igen å prylbögen inom mig väktes till liv !

    Sitter å funderar just i detta nu på Jerking fiske å ja kommer nog troligtvis att sammla på mig ett packe pryttlar till dito...

    Men ja skull vilja veta om det är ngn som har lite koll på just Jerk grejjer vad som är bättre å sämmre å vad man ska går på för nått som "rookie" i genren!?

    vill helst inte lägga ut mer än 2k heller för spö+rulle så om ni har nå tips på vars man kan handla grejjer till ett vettigt pris så uppskattas även det

    Nu väntar kvinnan i soffan framför tv'n så nu ska ja dit å va social!

    Skit fiske på er !
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Fiske Tråden.

    Det här med fiske har jag aldrig fått någon förståelse för...kallas det flugfiske när man står i vattent med galon över nacken och väntar i timmar?

    Lika glad som han var när han gick ner, är han när han åter når land, trots att ingen fisk bet?
    Den sortens fiske går över mitt förstånd...om jag hade nåt.

    Hellre en motorbåts tur och skrämma firrarna
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: Fiske Tråden.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Det här med fiske har jag aldrig fått någon förståelse för...kallas det flugfiske när man står i vattent med galon över nacken och väntar i timmar?

    Lika glad som han var när han gick ner, är han när han åter når land, trots att ingen fisk bet?
    Den sortens fiske går över mitt förstånd...om jag hade nåt.

    Hellre en motorbåts tur och skrämma firrarna
    Klart att han är glad när han kommer in till land. Han överlevde ju...

    Nejdå, nu ska jag inte vara elak. Fiske är väldigt avkopplande ibland. Det behöver inte nappa, eller så gör man som en bekant till mig gör ibland: Fiska utan krok på dragen. Då slipper man släpa med sig fisken hem som luktar satan (han egna ord...). Men han kan likförbannat komma ut på sin fisketur och få lite lugn och ro (eller action för den delen mitt i en fors...) och komma ifrån och koppla av ett tag...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Fiske Tråden.

    Hmm, jerk-grejor...

    Jag skulle satsa 1500-2000 på ett bra jerkset. Då får du bra grejor som håller och det kostar inte skjortan. Bra om man inte fiskar flera dagar i veckan. Multirulle är det som gäller till Jerk, samt ett riktigt styvt spö på högst 7 fot. Det vet du säkert, men att hänga på en jerkwobbler på ett haspelset med valfri action är ingen hit, det är för mjuka spön för att få betet att gå rätt, och rullen är sannolikt för klen för jerk. Säg gärna till om du vill ha tips på bra paket, annars är det bara att klämma och känna i någon affär nära dig och sedan beställa billigare på nätet Willys Sportfiske i Västerås kan jag starkt rekommendera. Jag gör alla inköp där. Riktigt billiga och bra att ha och göra med. Hittas här på postorder: http://www.willyssportfiske.se

    Flugfiske har jag aldrig förstått mig på. Det är fruktansvärt dyrt med alla vadargrejor, fint spö och rulle, samt flera linuppsättningar och men massa flugor. Och sedan stå där vid en fors och frysa och nöta för att få ett par små öringar.

    Jag haspelfiskar mest, och har så gjort hela livet. Finns inget bättre än att lasta i ett par polare i den lilla glasfiberbåten med 3,5 mäktiga hästar och surra ut i gäddviken en solig vårdag. Mina rekord är en gädda på 10,6 kg i Hjälmaren samt abborre 1,3 kg i Kolsnaren. Meta gör jag sällan numera, mörtar är kladdiga.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471

    Re: Fiske Tråden.

    Jo de där med multirulle å korta styva spön ha ja lite koll på iaf...
    Har amatör jerkat lite med haspel spöet men de e ju som sagt ingen vidare hitt...

    Men ang de där med spön å grejjer så får man väl som vanligt kanske springa runt å klämma å känna som vanligt (e ju rätt kul även de )

    Jag har för övrigt Spinn fiskat större delen utav mitt fiske liv å tycker att det är som rofyllt mete har jag inte riktigt tålamodet till men så länge det nappar så är man ju som nöjd ...

    Havsfiske med stora torskar kan jag annars starkt rekomendera
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    5

    Re: Fiske Tråden.

    Lånar tråden lite

    Är det någon här som kan rekommendera ett bra jiggspö till gösfiske?
    500 - 1000 kr.

    / Christoffer

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    24

    Re: Fiske Tråden.

    Hej!

    Har inte så mycket erfarenhet av jerk, har dock en kompis som lagt ut ofantliga summor på det. Har för mig att drag kostar uppåt 200 kr, rätta mig om jag har fel.

    Jag tycker det bästa fisket är när öringsfisket drar igång ut med västkusten, att stå med vatten upp till armbågarna och frysa en hel dag är så otroligt rogivande, får man dessutom dra upp lite fisk med då är man lycklig!



    Mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471

    Re: Fiske Tråden.

    Stämmer bra de där ang dragen yngwe...

    Men som gubben brukar säga, "det kostar å ligga på topp"

    De roliga med jerkfisket tycker iaf jag är hur fiskarna hugger ! Helt otroligt hur knäppa dom blir endel :P....


    å bara för att lägga mitt input ang flugfiske så kan jag väll sammanfatta min karriär som flugfiskare som ett litet lämpligt lin trassel .
    dock tror jag att med riktiga grejjer som samspelar i harmoni å med lite träning så är det en otroligt rolig fiske form !, men då va vi ju där med tålamodet igen
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Fiske Tråden.

    Jag gav mig på att vertikaljigga efter gös mitt i natten nu i helgen. Gick sådär..

    Dessutom trasslades min dyra, nyinköpta flätlina ihop med flickvännens lina när vi trollade.. givetvis tvinnades hennes nylonlina tre miljarder gånger runt min också.

    *klipp*

    Nä, nåt mer jäkla becksvart nattfiske blir det nog inte, den saken är klar.. räcker med fram till skymning isf. Båten går dock som fan, alltid nåt..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    20

    Re: Fiske Tråden.

    Tjena, jag har jerkfiskat väldigt länge nu! Riktigt effektivt tycker jag, mycket mer fisk, och det kan nog bero på att man är så pass fokuserad under jerkfisket!
    Ett bra nybörjar set är väll ett Buster Stiff spö och en Ambassadeur 5601C JB rulle. Samt lite tafsar helst BFT Titanium tafs! Och sen då beten såklart, personligen tycker jag att Buster Jerk är ett bra bete att starta med, och lära sig tekniken!
    Saab 93 Aero 2,0T! Cosmic Blue!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Fiske Tråden.

    Snälla kan nån förklara vad jerka är? Fiskar gärna vid sommarstugan, fast då är det metspö som gäller.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Fiske Tråden.

    Jerka jerka mohammed jihad..

    Jag vet inte riktigt heller vad jerkfiske är, men det låter som att det handlar om när man ska hala in med ryckiga rörelser.. kanske.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    745

    Re: Fiske Tråden.

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Jerka jerka mohammed jihad..

    Jag vet inte riktigt heller vad jerkfiske är, men det låter som att det handlar om när man ska hala in med ryckiga rörelser.. kanske.
    Precis.
    Ett jerkdrag har inga eller sällan egna "simrörelser" utan det är med det korta styva spöt man ger betet liv. Det finns många typer av drag som jerkas på olika sätt, walk the dog osv som teknikerna kallas för.
    Det har bildats hysteri kring betena i mitt tycke och en del kostar ofta över 400:-. De är handgjorda i trä, airbrushade och lackade många gånger för att uppnå finish och styrka.
    Personligen tycker jag att det finns många fabrikstillverkade beten som kostar hälften fungerar precis lika bra, gäddan skiter i om de ser ut som små mästerverk och orgier i airbrushteknik.
    Själv har jag gått över mycket till swimbaits ex Savage Gear 4Play som i mitt tycke är ett gudomligt bete när gäddan går på grundare vatten.
    http://www.youtube.com/watch?v=w171RsNgm9s

    Skitfiske!!
    //C
    http://www.youtube.com/watch?v=91itLJioC8c
    http://www.youtube.com/watch?v=VbBcf3Vh0OQ
    http://www.youtube.com/watch?

Liknande ämnen

  1. Vad lyssnar du på just nu tråden
    Av NocaL i forum Musikhörnan
    Svar: 697
    Senaste inlägg: 2021-05-31, 23:28
  2. Umeå tråden
    Av Folke_ i forum Norrland
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2015-03-07, 19:55
  3. Fiske
    Av jessica_ i forum Tidsfördriv
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 19:34
  4. Tråden för oss vinare!
    Av Johannyman i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 15:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •