Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12

    Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Tja!

    Jag vill dom närmsta dagarna lämna in bilen för chipning (Steg 1, alt 2) men vet ej vilket företag jag skall vända mig till i Göteborgsområdet... Har ingen större erfarenhet om chipning så jag skulle vilja ha hjälp med lite råd och så ...

    Mvh Rodde
    OG9-3 -99 T5 Speedparts steg 2

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Citat Ursprungligen postat av rodde
    Tja!

    Jag vill dom närmsta dagarna lämna in bilen för chipning (Steg 1, alt 2) men vet ej vilket företag jag skall vända mig till i Göteborgsområdet... Har ingen större erfarenhet om chipning så jag skulle vilja ha hjälp med lite råd och så ...

    Mvh Rodde
    Nu vet jag inte om du vill ha hjälp med "hela kittet" så att säga. Alltså byta ev hårdvara också eller om du bara vill ha trim.

    http://sv.bsr.se/dealers/autotrim-o-service/
    De kan hjälpa dig med verkstadsarbeten och trim, finns i Mölndal.
    Nära och bra ifall det krånglar.

    http://www.nordlingmotorteknik.se/?p=trimmning
    Säljer MapTun's sortiment, finns i Borås. Kolla med han vad han kan utföra.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 478

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Sök på chiptrimning massa så får du upp en massa trådar. Jag har maptun som jag är grymt nöjd med har också haft BSR och de är väl ok. Se bara till att du inte gör någon "bonna-trimning" på någon parkeringsplats med någon som har färdiga program. Händer det något så är du hjälplös.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Tack, ska ringa å höra med dom. Det jag vill ha är ju mjukvaran + avgas(halvsats), inget annat så jag antar väl att det blir ett "kitt" om jag förstår dig rätt.
    Jag undrar mest vilken firma som är pålitligast, man blir ju lite skraj eftersom man hör/läser om motorfel etc. Det kanske inte skiljer så mycket när det gäller uppnåbar effekt mellan firmorna. Som sagt, helt grön inom detta område...

    Rodde
    OG9-3 -99 T5 Speedparts steg 2

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Jag skulle rekommendera någon av klubbens rabattgivare.dessa har bra rykte och är tillräckligt stora och kompetenta och gör bra jobb... Själv har jag testat Maptun och ett annat "stort" chipföretag och Maptun var det bästa konceptet och matchningen för mig.

    EDIT: LM du har bättre koll på sponsorer så jag har omformulerat mig
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Tack ska ni ha för råden. Det blir nog Maptun
    OG9-3 -99 T5 Speedparts steg 2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 721

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Jag skulle rekommendera någon av klubbens sponsorer..... dessa har bra rykte och är tillräckligt stora och kompetenta och gör bra jobb... Själv har jag bara testat Maptun och ett annat "stort" chipföretag och Maptun var det bästa konceptet och matchningen för mig.
    Av sponsorerna är det väl enbart Hirsch och Speedparts som levererar mjukvara?

    Däremot tycker jag det är på tiden att företaget du nämner även blir klubbsponsor och inte "bara" rabattgivare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 478

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Japp och speedparts har ju BSR-prog. Om du sköter motorn rätt med tätare oljebyten samt har lite kallare stift NGK:s 7:or så underlättar du ju lite. Du har väl T5 system i din eftersom det är en 99:a och dessa motorer är mer trimvänliga (hållbarare). Det som kommer att ta stryk är din koppling. Ge heller aldrig fullgas under 3000rpm för att skona växellådan för det är´segdragningen som dödar lådan.

    Jag har nu steg3 med aerokoppling och detta har hållit i snart 4000 mil. Visst det är ju inte så långt men med täta servicear så.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Japp och speedparts har ju BSR-prog.
    Speedparts PPC är BSR ja. Det finns dock inte till T5, vad jag vet...men jag kan vara felaktigt påläst igen...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    T5 motorn är det ja... Vart inhandlar man NGK:7 stift billigast ifrån? Det är bra det här forumet, man lär sig ju
    OG9-3 -99 T5 Speedparts steg 2

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Citat Ursprungligen postat av rodde
    T5 motorn är det ja... Vart inhandlar man NGK:7 stift billigast ifrån? Det är bra det här forumet, man lär sig ju
    Om du nu väljer MapTun så måste de väl kunna ge dig ett jävla bra pris eller rentav bjuda dig på fyra tändstift om du lägger ner tusentals kronor på en sketen styrbox med halvtaskig mjukvara i...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    452

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Trollspeed finns ju i Trollhättan med. Har själv mycket god erfarenhet av iaf programmet. Servicen var det väl lite problem med i vissa lägen under sqr-tiden p.g.a. att Frank tenderade att vara otillgänglig, men jag vet inte hur det är idag. Hur som helst har jag ingen erfarenhet av den eventuellt bristfälliga servicen då jag aldrig haft några problem

  13. #13
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Citat Ursprungligen postat av rodde
    T5 motorn är det ja... Vart inhandlar man NGK:7 stift billigast ifrån? Det är bra det här forumet, man lär sig ju
    Om dom inte bjuder på stiften (vilket dom sällan gör) så kostar dom inte många kronor mellan 40-50kr st och NGK BCPR7ES-11 heter dom.

    Mitt tips är att du ringer runt till firmorna du har i närheten och bildar din egen uppfattning ang. kundservice etc etc.
    Ja hade valt Maptun.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Om du nu väljer MapTun så måste de väl kunna ge dig ett jävla bra pris eller rentav bjuda dig på fyra tändstift om du lägger ner tusentals kronor på en sketen styrbox med halvtaskig mjukvara i...
    Vad är det du ogillar med Maptuns program? Det är rätt svårt att misslyckas med ett Steg 1 till T5 idag och jag tror nog att det finns mycket sämre alternativ...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Om du nu väljer MapTun så måste de väl kunna ge dig ett jävla bra pris eller rentav bjuda dig på fyra tändstift om du lägger ner tusentals kronor på en sketen styrbox med halvtaskig mjukvara i...
    Vad är det du ogillar med Maptuns program? Det är rätt svårt att misslyckas med ett Steg 1 till T5 idag och jag tror nog att det finns mycket sämre alternativ...
    Inget ont om MapTun, men jag fattar inte hur man kan vara så girig att man ska ta betalt för några tändstift...om man nu kommer in och vill ha en box med halvtaskig och gammal mjukvara i som måste ha betalat sig tusen miljoner gånger vad det ev. kostade att ta fram den...
    Mjukvaran är ju klar? Och har så varit i flera år, sänk priserna på era trim för helvete. Gäller er alla.

    Hembränt here we go!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Jo, fast nu ville ju trådskaparen köra hembränt... Vill man inte betala priserna som de stora tar så finns det mindre spelar som tar lägre priser för motsvarande program. Det gäller bara att våga simma mot strömmen
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 478

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Speedparts PPC är BSR ja. Det finns dock inte till T5
    Nu pratade vi inte om BSR:s ppc utan att programet sp säljer är ifrån BSR. Sen är det inte bara Maptun som tar betalt för sina prog, det gör alla. Det är ju också intressant att kalla deras prog för halvtaskiga. Vad baserar du det på?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    829

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Speedparts PPC är BSR ja. Det finns dock inte till T5
    Nu pratade vi inte om BSR:s ppc utan att programet sp säljer är ifrån BSR. Sen är det inte bara Maptun som tar betalt för sina prog, det gör alla. Det är ju också intressant att kalla deras prog för halvtaskiga. Vad baserar du det på?
    Som jag skrev, jag kan sitta på felaktig info. Men vad jag har hört så är Speedparts PPC, BSR mjukvara. Medans styrboxarna Speedparts säljer är just Speedparts.

    Var har jag skrivit att det bara är MapTun som tar äckligt bra betalt för sina mjukvaror? Jag skriver ju för fan övertydligt att det gäller alla! Lyckades du verkligen missa det?

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Det är ju också intressant att kalla deras prog för halvtaskiga. Vad baserar du det på?
    Jag baserar det på T7suite. Och med halvtaskiga menar jag att man tar betalt för något som knappt är ändrat...
    Det ska gärna verka high-tech och avancerat, individuell mappning my ass.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    591

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    hur mycket tycker du man ska ändra då för att vara "High tech"??
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 478

    Re: Råd inför val av chipning.... OG9-3 T5 154HK -99

    Baserat på T7 suite?? Hmm låter mystiskt att man kan såga en mappning bara för det. Nåväl eftersom du Falcy inte kan hålla diskussionen på en sansad nivå utan svordomar kan du väl förklara för oss noviser hur ett riktigt bra prog ska se ut. Vad ska man ändra på mer tycker du?

    Åter till trådskaparen så ska du köpa ett prog där du känner att du får kunnig personal som kan hjälpa dig om det händer något. Lycka till!
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. Chipning
    Av Ixion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 16:12
  2. chipning!
    Av _saab_turbo_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 10:23
  3. Registrera om vid chipning?
    Av arsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 20:12
  4. chipning
    Av holmgren6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •