Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Magnetfält + hälsa

  1. #1

    Unhappy Magnetfält + hälsa

    Hej!

    Jag undrar om det finns några kända risker med magnetfält från permanenta magneter? Anledningen att jag undrar är att jag har en subwoofer ganska nära sängen, och kom att tänka på det.

    Magnetfältet kanske avtar ganska snabbt? Någon som kan magnetism eller fysik som har någon koll på detta?


    /Erik

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Magnetfält + hälsa

    En foliehatt brukar hjälpa..

    Nä, visst kan magnetfält inverka på välmåendet negativt. Frågan är bara hur starka de måste vara och hur länge man behöver utsätta sig för det..

    Ligger du i sängen medan subwoofern är i gång? Basvibrationerna påverkar dig nog mer fysiskt än vad den elektomagnetiska strålningen gör.

    Att en permanent magnet skulle vara skadlig tror jag inte, vi bor ju på en ganska stor magnet i sig..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Magnetfält + hälsa

    som regel brukar sånna högtalare vara avskärmade för att inte störa tvn och dyl utrustning.
    Är ju ananrs rätt lätt kollat om du har en "tocktv" hemma, ta högtalaren nära den så lär du märka om den är avskärmad eller inte.

    Personligen skulle jag vara mer rädd för att ha telefonen i fickan varje dag än att sova jämte en högtalare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    En subwoofer? Hmnja, jag som är lite hälsofanatisk i dessa sammanhang vill nog ha en rejäl kraftledning ovanför huset för att bli orolig.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Magnetfält + hälsa

    Sen finns det ju de som säljer magneter i armband madrasser hålfotsinlägg hårspännen halsband och gud vet allt, och påstår att det himla hälsosamt och kan bota allt från migrän nageltrång framfall barnlöshet krokiga näshår till pollutioner på ojämna veckor......

    Andra sägre sig bli dödssjuka av minsta lilla magnetfärlt.....


    Skulle någon av dem ha rätt så skulle t ex studiotekniker vara antingen de friskaste på jorden, eller sjukaste.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6

    Re: Magnetfält + hälsa

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Ligger du i sängen medan subwoofern är i gång? Basvibrationerna påverkar dig nog mer fysiskt än vad den elektomagnetiska strålningen gör.

    Att en permanent magnet skulle vara skadlig tror jag inte, vi bor ju på en ganska stor magnet i sig..
    Nej det gör jag oftast inte. Det är ju bara när den är igång som det är elektromagnetiska fält, som troligen är lite skadligare än ett statiskt magnetfält, men troligen är ju inget av dom så farligt. Bara jag som är lite orolig av mig.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    som regel brukar sånna högtalare vara avskärmade för att inte störa tvn och dyl utrustning.
    Basen är inte skärmad, satelliterna är.


    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Personligen skulle jag vara mer rädd för att ha telefonen i fickan varje dag än att sova jämte en högtalare.
    Det är nog värre med telefonen.



    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Sen finns det ju de som säljer magneter i armband madrasser hålfotsinlägg hårspännen halsband och gud vet allt, och påstår att det himla hälsosamt och kan bota allt från migrän nageltrång framfall barnlöshet krokiga näshår till pollutioner på ojämna veckor......

    Andra sägre sig bli dödssjuka av minsta lilla magnetfärlt.....


    Skulle någon av dem ha rätt så skulle t ex studiotekniker vara antingen de friskaste på jorden, eller sjukaste.....
    Har ju inte hört om så många studiotekniker som blivit dåliga, så det är nog bara jag som är orolig av mig.


    Började fundera på det bara. Man hör ju så mycket om magnetfält och risker och skit. Normalt brukar det rekommenderas att ha runt en meter mellan TV och subwoofer, och det är ju när den är igång, så det är nog inte så farligt att ha en avstängd subwoofer vid sängen kanske.

  7. #7

    Re: Magnetfält + hälsa

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Skulle någon av dem ha rätt så skulle t ex studiotekniker vara antingen de friskaste på jorden, eller sjukaste.....


    MVH Tony
    varför skulle dom vara värre/bättre utsatta än tex magnetmakare...
    JAGUAR - spinner som en katt

Liknande ämnen

  1. möter ni mig, hälsa gärna :)
    Av -Konrad- i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •