Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.

    Hej!

    Jag har nyligen fått ett missljud på min 9k som har gått lite drygt 20k mil. Ljudet låter wow-wow-wow i takt med hastigheten (över 50 km/h så hörs det knappt). Det spelar ingen roll om jag frikopplar, lägger ur växel o.s.v. Eventuellt låter det mer om jag svänger men det är svårt att avgöra.

    Några tips på vad det kan vara eller hur det kan felsökas vidare? Hjullager kanske?

    Mussla
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737

    Re: Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Hjullager kanske?


    Kolla även så att inte nån bromssköld ligger emot. Hör du från vilket hjul ljudet kommer?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.

    tror på hjullager eller "trappslitage" på däck


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.

    Det kan vara något med däcken för nu kom jag på att det började efter att jag bytte till sommardäck. Nu har jag kört lite mer (ett par mil efter bytet) och det låter inte lika mycket längre. Nu är det i princip tyst om man kör rakt fram men låter om man svänger, vare sig det är åt vänster eller höger. Det låter kraftigare ju kraftigare jag svänger.

    Jag har kollat hjulbultarna :-)

    Det är svårt att höra varifrån ljudet kommer...

    Vad är trappslitage?

    Fler tips?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Re: Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.

    Pröva att byta till andra däck om du har möjlighet. Om det är försvinner då vet du att det är nått med däcken.


    Mvh

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Det kan vara något med däcken för nu kom jag på att det började efter att jag bytte till sommardäck. Nu har jag kört lite mer (ett par mil efter bytet) och det låter inte lika mycket längre. Nu är det i princip tyst om man kör rakt fram men låter om man svänger, vare sig det är åt vänster eller höger. Det låter kraftigare ju kraftigare jag svänger.

    Jag har kollat hjulbultarna :-)

    Det är svårt att höra varifrån ljudet kommer...

    Vad är trappslitage?

    Fler tips?

    trappslitage
    dra handen över däcket
    känn efter om det finns "upphöjningar" runt däcket (för det mesta på innerkant av däcket)
    beror på fel i framvagn, för det mesta är det fel på toe-in


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Vad är trappslitage?
    Trappslitage har jag aldrig hört innan... det kallas oftast för tå & häl slitage! Däck med pilmönstrat/v format mönster drabbas oftare än ett däck med mer traditionellt mönster med raka skåror längs med däcket!



    Här är en utförlig förklaring på vad det är & varför man kan få det!

    Tå och häl slitage:
    Bilfabrikanterna utvecklar löpande bättre chassis för att bilarna skall vara mer underhållande och säkra att köra. Denna utveckling har för många av dessa bilmodeller medfört att de körs med en negativ ”camber” och annan vinkel på bakhjulen för att ge bilen bra riktningsstabilitet. Detta kan i vissa fall medföra ett slitproblem som kallas ”tå och häl” slitage vilket får däcken att ”sjunga”. Häl och tå slitage kan identifieras genom att man känner en tydlig höjdskillnad mellan fram och bakkant av blocken på däckets skuldror (den yttersta kanten av mönstret). Det finns alltid en mindre höjdskillnad på 1-2 mm när däcket har rullat några tusen km. Detta är helt normalt och ger inga problem. Blir höjdskillnaden större kan däcket börja att väsnas så att det till slut blir enerverande.

    Det är inte möjligt att på förhand säga vilken typ av däck som ger problem på vilken typ av bilmodeller. Vi har flera exempel på att den ena av två bilar, av samma modell och med likadana däck monterade, fungerar perfekt medan den andra bilen utvecklar ”tå och häl” slitage. Det finns dock några riktlinjer som beskriver när risken är störst och hur man gör för att undvika problemet:

    1. Problemet förekommer vanligast på större bilar. Bilar mindre än ex. VW Golf får mycket sällan problemet.

    2. Problemet er värst om man kör många km. på motor- och landsväg. Snabb körning i skarpa kurvor motverkar problemet.

    3. Desto lägre profil däcket har desto högre är risken.

    4. Om bilens stötdämpare och hjulupphängning är slitna, ökar risken för problemet avsevärt.

    5. Risken minskar betydligt, om man skiftar hjulen mellan fram och bak vid varje 7-10.000 km.

    6. Risken är tydligt kopplad till lufttrycket i däcken. Lågprofildäck kräver högre lufttryck jämfört med standarddäck. Nedan följer tumregler för vad lufttrycket bör vara för att minimera ”tå och häl” problemet på de dimensioner där problemet är vanligast förekommande.

    15" 45-55 profil: 35-40 psi = 2,4-2,8 bar = 240-280 kPa
    16" 40-55 profil: 38-43 psi = 2,6-2,9 bar = 260-290 kPa
    17" 35-50 profil: 40-45 psi = 2,7-3,1 bar = 270-310 kPa
    18" 35-50 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa
    19" 30-45 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa

    Ovanstående lufttryck kan mycket väl avvika från det vad biltillverkaren föreskriver (din bils instruktionsbok), men vår erfarenhet säger att de flesta bilar kör lika bra med lite högre lufttryck.

    7. Har däcket börjat att väsnas p.g.a. ”tå och häl” slitage är det nästan omöjligt att slita bort ojämnheterna igen. Lösningen på problemet är att få däcket svarvat/raspat. Detta utförs med hjälp av en maskin som slipar bort lite av däckets mönster så att återigen blir jämnt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Missljud som följer hastighet - 9k. Söker tips.

    Tack för svaren!

    Mitt oljud blir mindre och mindre ju mer jag kör. Vet inte om det bara var att bilen hade stått ett tag. Jag nöjer mig med att symptomen verkar avta och tackar för utbildningen som jag fick av svaren
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

Liknande ämnen

  1. Söker tips på extraljus
    Av MKarlsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 22:41
  2. Saab 900 2.0t Missljud vid låg hastighet.
    Av frongo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 20:35
  3. TIPS: Nån som söker 9-3og Aero??
    Av Indalsman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 23:27
  4. Dagens tips: Ryckig gång vid låg hastighet.
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •