Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vilken kap/gersåg ska man ha?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Skulle bygga en liten sandlåda åt dottern idag och sprättade kartongen till ett snålinköp jag gjorde för cirka 2 år sedan en kellen? kap/gersåg från coop
    Ja jag vet men dom få gånger jag försöker snickra i trä så trodde jag att det skulle duga men den slog ett slag sen var den stendöd.
    Har provat lite kinaverktyg förut och ingenting har hållt,så nu vet jag det blir inget mera sådant skräp.
    Vilken kap och gersåg rekomenderas för lite hemmabruk?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Har en Bosch GCM 8 S som jag är grymt nöjd med, precisionen är klockren och det är inge rassel och glapp som i de billigare sågarna.

    Gav typ 5000 för den inklusive bosch-stativet för två år sen hos en lokal trähandlare.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Jag kör med en sådan här: http://haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=5769&n=10
    Den har funkat till en 50m2 altan + tak och till en lekstuga på ca 5m2 + lite annat smått. När jag köpte den för ca 1års sedan så kostade den ca 2200 + ställning på köpet.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Inte för att jag förespråkar Kellen men det som är bra med dom är att det är 5 års garanti(förmodligen det enda som är bra ). Oftast utan snack, bara å gå dit och få en ny i princip.


    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Inte för att jag förespråkar Kellen men det som är bra med dom är att det är 5 års garanti(förmodligen det enda som är bra ). Oftast utan snack, bara å gå dit och få en ny i princip.


    Mvh Magnus
    Jag vet att det är bra garantier-men å andra sidan skulle jag vägra att ta hem en ny lika såg-så jag gjorde som när jag var fjortis när jag blev riktigt arg-tog storsläggan och smiskade sågen 5ggr riktigt kul! jävlar vad det sprutade delar!
    Fyll på med fler förslag på bra sågar.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Haha, det är ju också ett sätt

    Den lilla jag har provat så kändes Bosch väldigt trevligt. Andas lite mer kvalitet än Kellen men kostar ändå inte skjortan.

    Lycka till med köpet

    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Har själv en Kellen som jag använt i ca 2 år, fungerar utmärkt för mig.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Har själv en Kellen som jag använt i ca 2 år, fungerar utmärkt för mig.
    Själv byggde jag min altan med Kellen cirkelsåg, Biltemas 14.4v skruvdragare samt något noname märke sticksåg. Det fungerade kanon och gör så än idag.
    Skruvdragaren är jag mäkta imponerad av, skruvade nog en 2500 skruv med den, låg ute i regnet ibland eftersom jag inte brydde mig, det var ju bara att köpa en ny.....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Köpte en Dewalt 707 begagnad på blocket för 1800kr, då satt det en helt ny klinga värd 500kr på också! En ny 707 kostar ca 4000kr. Träffar snickare på jobbet ibland som har 15år gamla Elu-sågar (Dewalt hette tidigare Elu) och de funkar fortfarande lika bra.....
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Jag har en som jag köpt på Ö&B som fungerar klockrent och den har överlevt hela mitt garagebygge. Visst märks det att det är en billig maskin, då ljudnivå, precision och känsla inte alls är i klass med "dyrsågarna"

    Några saker att fundera över
    Hur stor såg behöver du ?
    Liten klinga har högre precision och går tystare jämfört med en stor.
    Tänk på att maximal virkesdimension krymper snabbt när man börjar vinkla klingan åt olika håll.
    Två gejdrar är betydligt stadigare än en gejder (känns tydligt när gejdrarna är i yttersta läget och man vickar lite på sågen).
    Sågbord och rullstöd är bra prylar som enkelt kan fixas på annat vis om man har plats och material.
    Väljer du en billig såg så kosta på dig en dyr klinga, det gör underverk. Välj en klinga med många tänder då dessa ger finare snitt. Få och grova tänder kapar snabbare men ger fulare snitt. Kaphastigheten är fullt tillräcklig även med fintandad klinga.

    Vill varna lite för att handla på blocket och tradera.
    Det säljs många stulna maskiner och det verkar även finnas klåpare som köper billiga Kinamaskiner i "rätt" färg och monterar DeWalt dekaler
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Vill bara förtydliga att sågen jag köpte var välanvänd redan när jag köpte den och således ingen "kina-såg". Sen så kan man ju aldrig till 100% veta vart den kommer ifrån från början. Jag köpte min av en familjefar som hade byggt ut sitt hus och inte tyckte att han behövde sågen längre. Jag hade inte köpt den om jag hade tyckt att det kändes skumt på något sätt.....
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Det har redan tagits upp många bra sågar här, jag tänkte kommentera några och slänga in en eller ett par till.

    Ett par faktorer man bör ta hänsyn till:
    -Vad är användningsområdet, finsnickeri / grovbygg?
    -Vilken dimension vill jag att sågen ska klara, och detta vid vilken vinkel?
    -Hur myket kommer jag använda sågen (-> vilken kvalitet behöver jag)?

    tidigare nämnda DW707 är ju en klassiker, en utmärkt standardsåg, mest grovbygg, tar inte så stora dimensioner och håller bra kvalitet. Modellen har några år på nacken och har de inte gjort någon facelift (var många år sedan jag kollade på en sådan) så saknar den lite funktioner som moderna sågar har ex. laserlinje & belysning

    Två Bosch sågar har också nämnts, lite grovt kan man säga att detta är samma såg (det är inte samma men ung. motsvarande) i hobbykategorin (Gröna maskiner, namnet börjar på P) och proffskategorin (Blå maskiner, namnet börjar på G) . d.v.s. skillnaden mellan dessa är främst kvaliteten. Det ska dock sägas att båda håller relativt hög kvalitet och som du beskriver ditt behov räcker säkert en "grön" bosch. Lite mer åt finsnickerihållet (jämfört med DW707 iaf.), tar ung. samma dimensioner som DW, blå håller ungefär samma kvalitet som DW, grön något lägre (men säkert tillräcklig). Boschmaskinerna finns även i en lite större modell (10) om man vill få upp kapaciteten

    Jag skulle vilja slänga in två riktigt fina rackare (man får också ett annat perspektiv på pris, det kan kännas skönt när man plöjer ner alldes för mycket i ett verktyg)

    Makitas LS1013, jag chansar på att den fortfarande finns även om det var ett par år sedan jag var i kontakt med den, Stora dimensioner, hög kvalitet och hög presicion. (gissningsvis alldeles för dyr bara, har hängt med ett tag så kanske kan man hitta ett fint begagnat ex)

    och till sist, favoriten: Festool (kan inte exakt beteckningen), vilken grej! Jag är för snål för att köpa den men har kompisar med större spenderbyxor. Varje gång jag är hos någon av dem och kör maskinen blir jag lycklig. Mest finsnickeri här, hög kapacitet och ultra hög kvalitet (vilket återspeglas i priset)

    För att summera, jag skulle nog föreslå en såg från en känd tillverkare men inte nödvändigtvis i proffsegmentet, altså typiskt gröna bosch. Mycket fina maskiner, gratis är de inte men billigare än proffsens val. PCM 8S (länkad till ovan) eller gå upp på en PCM 10S om du vill klara lite större dimensioner. Gissar att andra verktygstillverkare har ung. motsvarande men jag är ett stort fan av Bosch så jag håller mig till dem.

    /U

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Jag kör med en sådan här: http://haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=5769&n=10
    Den har funkat till en 50m2 altan + tak och till en lekstuga på ca 5m2 + lite annat smått. När jag köpte den för ca 1års sedan så kostade den ca 2200 + ställning på köpet.

    Jocke
    Hittade Boschen för 2800:- på K-rauta:
    http://www.k-rauta.se/verktyg_8185.htm
    Det är väl ungefär vad de brukar kosta vid kampanjer...
    Jag har själv funderat på en sådan.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    om du använder sågen med 2 års intervall så hade jag inte köpt en maskin för 3000-4000kr....
    Är ju billigare om du betalar brädgårn för att såga brädorna åt dig..

    Själv har jag en hitachi och en billig allá "jem&fix 800kr".
    Och för att såga lite brädor så är den billiga för 800kr inga problem, kanske inget jag skulle ha för att bygga en hel villa, men är det bara mindre byggen så räcker det väl.

    Har aldrig förstått grejen med att köpa svindyra verktyg man aldrig använder, då har jag hellre nått "prisvärt" som håller till det jag gör.

    Man får ju väga det för vad det är, är det så att man nästan aldrig använder den så tar det ju många år att "tjäna in" en 4000kr maskin jäntemot att betala en hundring och få brädorna färdigsågade på närmsta bygghandel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Jag har en Bosch GCM8S som jag är ruggigt nöjd med, men även PCM8S (grön bosch) som länkats till tidigare är riktigt bra, se till att lägga en slant på ett bra bord också, jag har ett ganska stort bord med rullstöd och snabbfästen för sågen. Skall man ha med sig bordet och bära eller i bilen t.ex kan det kännas lite klumpigt även ihopfällt men väl på plats helt underbart, rullstöden är utdragbara till över 3 meter också så det är lätt att hantera långa bitar själv. Har man mindre bord rekommenderas ett löst rullstöd, finns billigt på exempelvis Biltema.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  16. #16
    guest
    Guest

    Re: Vilken kap/gersåg ska man ha?

    Själv kör jag med Hilti´s Cirkelsågar har bådde wsc 70 (Batteri driven) sen en som heter wsc 85 med sladd.
    Finnes inte många som Slår hilti och Dewalt på fingrarna.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilken sorts automat i vilken modell av NG900/OG9-3?
    Av Robban_C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •