Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 143

Ämne: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Post Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Debatt på SVT1 just nu...
    http://svt.se/2.103991/agrp_debatt_vare ... pos=lasmer

    Ska man införa utegångsförbud?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Hur var programmet? Såg det inte.. Har du inga egna åsikter i frågan förresten?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Hur var programmet? Såg det inte.. Har du inga egna åsikter i frågan förresten?
    Jodå, visst har jag egna åsikter.
    Det brukar bli rätt bra diskussioner här på STCS när sådant här kommer upp, men det var dåligt intresse denna gång verkar det som.

    Jag tror inte att lösningen är att ge hela Rosengård utegångsförbud efter kl 21, det skulle bara bli värre och drabba oskyldiga.

    Polisen borde sköta sitt jobb och ringa in de som faktiskt är aktiva och drar igång sånt här. Ambulans och brandkår kräver Poliseskort för att ens rycka ut, då är något riktigt fel...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Fundamentalister brukar väl vara synnerligen toleranta när rättigheter begränsas? Nä skämt åsido.. en dialog måste kunna föras, men hur gör man det med folkgrupper som aktivt skärmar av sig från det svenska samhället?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Lagbrytare skall ju Polisen hålla efter oavsett om det finns i Rosengård, Vellinge, Tensta eler Täby så på den punkten håller jag med Falcy.

    Jag såg delar av programmet och noterade att de båda deltagande politikerna i mina ögon "gjorde bort sig" lika mycket:

    Socialdemokratiska kvinnoförbundets ordförande Nalin Pekgül ville inte svara på frågan om det varit bra för Sverige att ta mot flyktingar genom åren med hänvisning till att hon själv är barn till politiska flyktingar och därmed är partisk.
    Integrationsminister Nyamko Sabuni vägrade svara på frågan om regering och riksdag borde "tvinga" kommuner som ex Vellinge att också ta mot en andel flyktingar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    .. en dialog måste kunna föras, men hur gör man det med folkgrupper som aktivt skärmar av sig från det svenska samhället?
    "aktivt skärmar av sig från det svenska samhället?"Du menar våra folkvalda som till försumbar andel INTE bor i de områden det talas om som problemområden?
    Eller kanske poliserna som inte befinner sig i områdena annat än vid krissituationer?

    Det svenska samhället innefattar även invandrartäta områden vare sig man gillar det eller ej.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    .. en dialog måste kunna föras, men hur gör man det med folkgrupper som aktivt skärmar av sig från det svenska samhället?
    "aktivt skärmar av sig från det svenska samhället?"Du menar våra folkvalda som till försumbar andel INTE bor i de områden det talas om som problemområden?
    Eller kanske poliserna som inte befinner sig i områdena annat än vid krissituationer?

    Det svenska samhället innefattar även invandrartäta områden vare sig man gillar det eller ej.
    Du förstår vad jag menar..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Du förstår vad jag menar..
    Egentligen inte då problemet med makthavare som avskärmar sig från det samhälle vi andra lever i är långt allvarligare än om en handfull människor gör det genom att tillhöra religiösa grupper eller kriminella MC-gäng.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Du förstår vad jag menar..
    Egentligen inte då problemet med makthavare som avskärmar sig från det samhälle vi andra lever i är långt allvarligare än om en handfull människor gör det genom att tillhöra religiösa grupper eller kriminella MC-gäng.
    Ja, det är helt rätt!

    Varför "sprider" man inte ut invandrare?
    Ev. flytta på några som nu inte verkar trivas i Rosengård?

    Ingarö? Värmdö? Lite mångkultur någon...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Du förstår vad jag menar..
    Egentligen inte då problemet med makthavare som avskärmar sig från det samhälle vi andra lever i är långt allvarligare än om en handfull människor gör det genom att tillhöra religiösa grupper eller kriminella MC-gäng.
    Lite väl PK kanske? Jag snackar trots allt om fundamentalisterna, inte random invånare i Rosengård. Det är trots allt skillnad på folk och folk oavsett var dom bor.

    Makthavarna avskärmar sig inte egentligen, men de är nog ganska uppgivna. Vad kan man egentligen göra utan att trolla? Religiösa ledare berättar sanningen för sitt följe, att man inte ska ha kontakt med de "otrogna". Detta är väl knappast makthavarnas fel? Att starta en dialog är ju hyfsat svårt om ena parten inte vill medverka.

    Ska invandrare förbjudas flytta till vissa områden? Ska de befintliga grupperingarna splittras med tvång?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  11. #11

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Lagbrytare skall ju Polisen hålla efter oavsett om det finns i Rosengård, Vellinge, Tensta eler Täby så på den punkten håller jag med Falcy.
    dom är i grupp och maskerade med liknande kläder, inte lätt att bevisa att det var den eller den som kastade brandbomben. mycket lättare att skrika att polisen skall göra sitt jobb.
    själv är jag övertygad om att den största delen av vår poliskår försöker att göra ett så bra jobb som möjligt.
    men stå vid sidan och klaga är lätt...
    JAGUAR - spinner som en katt

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Egentligen inte då problemet med makthavare som avskärmar sig från det samhälle vi andra lever i är långt allvarligare än om en handfull människor gör det genom att tillhöra religiösa grupper eller kriminella MC-gäng.
    Lite väl PK kanske? Jag snackar trots allt om fundamentalisterna, inte random invånare i Rosengård. Det är trots allt skillnad på folk och folk oavsett var dom bor.
    Men säger vi inte samma sak? Att några få bråkstakar oavsett om de kör MC eller utövar en viss religion egentligen är ett problem i marginalen och att det som märks som gemensamma egenskaper utåt dvs religionen eller MC-åkandet inte har med huvudproblematiken dvs det kriminella beteendet att göra?

    Vad gäller huvudfrågan om utegångsförbud i Rosengård så tror jag att det skulle vara mer negativt än positivt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Lagbrytare skall ju Polisen hålla efter oavsett om det finns i Rosengård, Vellinge, Tensta eler Täby så på den punkten håller jag med Falcy.
    dom är i grupp och maskerade med liknande kläder, inte lätt att bevisa att det var den eller den som kastade brandbomben. mycket lättare att skrika att polisen skall göra sitt jobb.
    själv är jag övertygad om att den största delen av vår poliskår försöker att göra ett så bra jobb som möjligt.
    men stå vid sidan och klaga är lätt...
    Ja, kritiken var inte riktad mot att Polisen generellt gör ett dåligt jobb vid kravaller oavsett om de sker i centrala Göteborg eller Rosengård utan mer ett konstaterande att VAR brotten begås inte är relevant för vilka metoder man skall använda.
    Utan att ha ingående insyn i arbetsmetoderna i just Rosengård skulle jag nog ändå hävda att förutom de rötägg inom poliskåren som skämde ut sig just där nyligen så är det exakt som du beskriver det en överväldigande majoritet som både försöker och också lyckas göra ett bra jobb.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Varför "sprider" man inte ut invandrare?
    Ev. flytta på några som nu inte verkar trivas i Rosengård?

    Ingarö? Värmdö? Lite mångkultur någon...
    Hur ska man sprida ut de? Ska vi gå in med skattepengar och köpa lägenheter som folk ska bli tvångsförflyttade till? Eller vad menar du?
    Problemet är att det inte finns jobb för de som kommer hit! Där har vi problemet som måste lösas.
    De jobb som finns ges oftast av arbetsgivare hellre till de som kan språket och kulturen bra, och som man lättast tror kommer att passa in på arbetsplatsen.
    Vad man kan göra åt det är en bra fråga. Personligen tycker jag att det har kommit hit alldeles för många, det är helt uppenbart.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Att den totala mängden invandrare i Sverige, flyktingar eller arbetskraftsinvandrare, skulle ha betydelse för det som diskuteras här nämligen de oroligheter i Rosengård som lett till frågan om att införa begränsat utegångsförbud där är naturlgtvis rent blaj.

    När det gäller asylsökande så kan man önska att fler länder än Sverige som också skrivit under FN:s flyktingkonvention tog sitt ansvar, mest för de otaliga flyktingar som aldrig ens får en chans att söka asyl i Sverige men även till viss del för oss (här inbegriper jag ALLA i Sverige oavsett var vi eller våra föräldrar fötts) som redan bor här.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att den totala mängden invandrare i Sverige, flyktingar eller arbetskraftsinvandrare, skulle ha betydelse för det som diskuteras här nämligen de oroligheter i Rosengård som lett till frågan om att införa begränsat utegångsförbud där är naturlgtvis rent blaj.


    Så om vi sedan början på 90-talet hade haft lika restriktiv flyktingpolitik som exempelvis Finland skulle dessa kravaller och oroligheter ändå inträffa?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att den totala mängden invandrare i Sverige, flyktingar eller arbetskraftsinvandrare, skulle ha betydelse för det som diskuteras här nämligen de oroligheter i Rosengård som lett till frågan om att införa begränsat utegångsförbud där är naturlgtvis rent blaj.
    Så om vi sedan början på 90-talet hade haft lika restriktiv flyktingpolitik som exempelvis Finland skulle dessa kravaller och oroligheter ändå inträffa?
    Det kan inte uteslutas. Det är naturligtvis inte den absoluta mängden människor som Sverige tagit emot som skapat missförhållandena i Rosengård som det påstås protesteras mot.
    Själv tror jag dessutom inte att det enbart är de boende i Rosengård som ligger bakom upploppen utan att det till del beror på tillresta bråkstakar.

    Finland är för övrigt ett exempel på hur vissa länder trots att de själva för 65 år sedan hade en befolkning som själva tvingades på flykt, bland annat till Sverige och 20 år senare hade en stor arbetskraftsutvandring även denna till stor del till Sverige inte är berett att hjälpa andra på samma sätt som man själv hade behov av tidigare.

    Summan av kardemumman är att sett ur ett allmänmänskligt perspektiv är den senaste tidens oroligheter i Rosengård ingenting i jämförelse med det lidande som drabbat de människor som Finland valt att INTE hjälpa under den tidsperiod du hänvisar till.

    Därmed är denna kriminalitet och dessa upplopp inte acceptabelt ändå, oavsett vad de jämförs med.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.


  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    kvistarn>> Har du några egna argument i frågan eller vad vill du säga med att länka till det klippet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    bara ren spontan tanke, är det verkligen så att ALLA dess bråkstakar verkligen BOR i Rosengård eller hur många av dessa är tillresta bara för att man gillar att bråka?

    För nog finns det många andra invandrartäta områden i vårat land som inte har dessa problem?

    Nja jag är nog inte vänn av de senaste 10-15 årens allt för okontrollerade invandring, jag är inte emot att hjälpa folk som VERKLIGEN behöver det, tyvärr så är det ju allt som ofta dem som verkligen behöver hjälp inte får den och dem med pengar får den istället då de har råd att fly från hemlandet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. debatt: Bilens och biltillverkarnas framtid
    Av foffen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •