Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 143

Ämne: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    bara ren spontan tanke, är det verkligen så att ALLA dess bråkstakar verkligen BOR i Rosengård eller hur många av dessa är tillresta bara för att man gillar att bråka?
    Är nog säkert en hel del tillresta.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Nu är ju skadan redan skedd i Sverige, integrationen har misslyckats totalt och detta tror jag främst beror på för stora volymer på för kort tid samt handlingsförlamade politiker.
    Varför inte som ledare av landet blicka ut över Sverige, se problemen som existerar i förorter och invandrartäta ghetton och sansa mottagningen av invandrare, inte minst i dessa tider när arbetslösheten är skyhög.
    Jag köper inte Nyamko Sabunis argument där hon hävdar att vi måste ha en konstant ström av invandrare för att bl.a inte minska befolkningsmängden, jag tror inte att en paus på ett par år skulle rasera hela vårt samhälle i framtiden..

    Kanske kunde Sverige istället ifrågasätta te.x Finland om varför de anser att de inte behöver vara med och dela på bördan?
    Har för mig att det var sagt att Södertälje kommun tar emot fler Irakier än hela USA, hur går det ihop

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Verkar otroligt inskränkt och egoistiskt att enbart se till de som redan finns inom riket.

    Förutom att det för mig är självklart att hjälpa människor i nöd återupprepar jag att Sverige genom att underteckna FN:s flyktingkonvention åtagit sig att ge en fristad åt de personer som har sådana flyktingskäl som beskrivs i konventionen.

    Skall vi försöka komma úndan detta åtagande?

    93t>> Har du några egna erfarenheter som styrker den "skada" du anser flyktingarna åsamkat dig?

    Angående trådens ursprungsrubrik:
    Tror ni att Rosengård skulle varit obefolkat om det inte funnits invandrare där?

    Tror ni att oroligheterna enbart beror på de boendes etniska härkomst?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Angående trådens ursprungsrubrik:
    Tror ni att Rosengård skulle varit obefolkat om det inte funnits invandrare där?

    Tror ni att oroligheterna enbart beror på de boendes etniska härkomst?
    1: Nej det bodde väl svenskar där tidigare, de flesta har ju av någon konstig anledning flyttat..

    2: Ja, det är grundproblemet, hade man haft en vettig diskution och kunnat arbata mer aktivt med att lösa problemen, som det är nu gapar alla rasist för minsta lilla, det hjälper inte problemet.
    Kan de inte hålla sams i hemlandet, hur ska det då funka i ett annat land?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    kvistarn>> Har du några egna argument i frågan eller vad vill du säga med att länka till det klippet?

    mja,
    att man kanske borde hjälpa de som nu finns i sverige, istället för att bara ta emot fler och fler, och verka hoppas på att allt löser sig på något magiskt sätt.
    Rosengård är väl ett tydligt exempel på att politiken inte fungerar, man kan inte låta en hel stadsdel bestå av enbart invandrare, det går inte, de måste spridas ut, som nån i filmen sa, de lärde sig inte ens svenska ordentligt för de träffade knappt inga svenskar.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    93t>> Har du några egna erfarenheter som styrker den "skada" du anser flyktingarna åsamkat dig?

    Har massor av personliga erfarenheter men om man ser till det stora hela, vem vet hur Sverige hade sett ut idag om invandringen varit lite mer restriktiv?

    Har ingen aning om vad invandringen kostar, men jag kan tänka mig att det inte handlar om några småsummor,
    hade man istället koncentrerat sig på flyktingar i ordets rätta bemärkelse hade vi kanske te.x haft en bättre skola, vård och äldreomsorg i Sverige.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Har ingen aning om vad invandringen kostar, men jag kan tänka mig att det inte handlar om några småsummor,
    hade man istället koncentrerat sig på flyktingar i ordets rätta bemärkelse hade vi kanske te.x haft en bättre skola, vård och äldreomsorg i Sverige.
    Det är alltså plånboksfråga? Vad har du fått försaka för att vi hjälpt människor i nöd? Självklart kostar det kortsiktigt pengar men det har vi definitivt råd att betala.

    Vad är "flyktingar i ordets rätta bemärkelse" enligt dig? Är det du eller migrationsverket som kan avgöra varje enskilt fall bäst?

    Även om det finns många saker då det gäller integration som kunnat göras bättre, främst för invandrarnas egen skull då det ju är främst DE som får skörda integrationens tillkortakommanden, inte vi infödda svenskar, vore det ovärdig ett land som Sverige att inte hjälpa människor på flykt genom att "frysa" mottagandet under en aldrig så kort tid.

    Om man nu ändå gjorde detta hur skulle det påverka de boende i Rosengård att integreras bättre i samhället?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Har ingen aning om vad invandringen kostar, men jag kan tänka mig att det inte handlar om några småsummor,
    hade man istället koncentrerat sig på flyktingar i ordets rätta bemärkelse hade vi kanske te.x haft en bättre skola, vård och äldreomsorg i Sverige.
    Det är alltså plånboksfråga? Vad har du fått försaka för att vi hjälpt människor i nöd? Självklart kostar det kortsiktigt pengar men det har vi definitivt råd att betala.

    Vad är "flyktingar i ordets rätta bemärkelse" enligt dig? Är det du eller migrationsverket som kan avgöra varje enskilt fall bäst?

    Även om det finns många saker då det gäller integration som kunnat göras bättre, främst för invandrarnas egen skull då det ju är främst DE som får skörda integrationens tillkortakommanden, inte vi infödda svenskar, vore det ovärdig ett land som Sverige att inte hjälpa människor på flykt genom att "frysa" mottagandet under en aldrig så kort tid.

    Om man nu ändå gjorde detta hur skulle det påverka de boende i Rosengård att integreras bättre i samhället?

    De sammandrabbningar jag haft med "flyktingar" genom åren har kostat mig både skattepengar och blodspillan, det var en gång nära nog det kostade mitt liv, så jag anser att jag fått betala för det mångkulturella samhället hur egoistiskt det än må låta.

    Genom att ta en "paus" i mottagandet kanske man får en ärlig chans att i stället lägga ner tid och medel på att integrera de som redan finns här.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    De sammandrabbningar jag haft med "flyktingar" genom åren har kostat mig både skattepengar och blodspillan, det var en gång nära nog det kostade mitt liv, så jag anser att jag fått betala för det mångkulturella samhället hur egoistiskt det än må låta.
    Själv var jag rätt elak på "finnjävlar" när jag fått stryk av tre pojkar med finskt påbrå innan jag insåg dels att jag själv hade skuld i uppkomsten till bråket och framförallt att dessa gossar på intet sätt representerade en hel folkgrupp.
    Förhoppningsvis kommer även du komma till insikt om motsvarande tids nog.

    Du får gärna svara på mina andra frågor under tiden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Oprovocerat våld var kanske inget som fanns då du slogs mot finnar?

    Tror även jag att migrationsverket är betydligt bättre på att avgöra vilka som är flyktingar eller ej, och enligt den här:
    http://migrationsverket.se/pdffiler/statistik/tabs1.pdf är c.a 33.000 inte det 2008 för att ta ett exempel.

    Varför är det lilla Sverige som ska dra hela lasset, skulle vi bli dömda för att vi minskar mottagandet när vi tagit emot så mycket fler än te.x våra grannländer?
    Jag ser ingen som kallar dem inhumana.

    Har ingen aning om de boende i rosengård skulle integreras bättre med minskad invandring, men som jag sa tidigare är ju möjligheterna större att hjälpa dem vi redan har om antalet nya minskar.

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Argumenten för att inte uppfylla vårt åtagande om flyktingmottagning är alltså att du blivit utsatt för oprovocerat våld av några med utländsk härkomst samt att våra grannländer inte gör rätt för sig i denna fråga i samma utsträckning som Sverige hittills gjort?

    Förstår inte riktigt vad du avser med "c.a 33.000 inte det 2008"?
    Menar du de anhöriga som tillåts komma hit?

    Förmodligen en hel del barn som fått återförenas med någon av sina föräldrar eller andra släktingar och utan att närmare studera statistiken antar jag att en del del av de vuxna kvinnor som kommit är "postorderfruar" som svenska män skaffat sig utomlands.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #32

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    helt rätt...
    det behövs jobb så alla nysvenskar har försörjning och en vettig tillvaro
    men det behövs ju i och försig till alla gammelsvenskar med
    varsel varsel varsel
    (kommer osökt att tänka på lars ekborg d.ä)
    JAGUAR - spinner som en katt

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Jovisst, det behövs jobb, är det då motiverat att fortsätta invandra i samma takt när vi står inför den största krisen på över 80 år?

    LM, jag baserar mina åsikter på betydligt mer än så, jag vill att jag och min familj ska kunna leva i ett tryggt Sverige, men pg.a värdelös integration och invandring som är större än vi klarar av ökar kriminaliteten markant.
    Problemet är väl att alla dessa frågor är så känsliga att ingen vågar ta tag i det, så fort något halvvettigt förslag om åtgärder tas upp besvaras det med ramaskri i media med rasismtämplar som delas ut både hit och dit.

  14. #34
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Jag har en liten fundering i den här diskussionen och den är INTE riktad till dig personligen L.M., även fast det var du som tog upp det...

    Du skrev: Så det är en plånboksfråga?...
    Ja, naturligtvis handlar det om pengar. Varför skall den frågan alltid dyka upp i sådana här diskussioner?
    Är det verkligen helt gratis för oss som bor i Sverige att hjälpa ALLA som behöver hjälp? Det tror jag verkligen inte.
    Är det verkligen så att vi är sådana svin som många säger om vi drar ner lite för att styra upp det vi har? Det tror jag inte heller.
    Är det verkligen rättvist att vi drar ett mycket tyngre lass än många andra Europeiska länder, baserat på befolkninng och BNP? Jag tycker inte det.

    Nu har jag i ärlighetens namn inte satt mig in så värst mycket i just frågan om Rosengård, jag tycker att jag har bostadsområden MYCKET närmare mig som har tillräckligt med problem.

    Och så får ni gärna komma ihåg att jag bor ihop med en invandrar tjej sedan sju år så det funkar faktiskt inte att kalla mig rasist heller.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Du skrev: Så det är en plånboksfråga?...
    Ja, naturligtvis handlar det om pengar. Varför skall den frågan alltid dyka upp i sådana här diskussioner?
    Är det verkligen helt gratis för oss som bor i Sverige att hjälpa ALLA som behöver hjälp? Det tror jag verkligen inte.
    Har någon här påstått att det är gratis? Klart det kostar pengar på kort sikt. Däremot finns det de som hävdar att det kostar oss mer ekonomiskt genom att INTE ta mot några invandrare

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Är det verkligen så att vi är sådana svin som många säger om vi drar ner lite för att styra upp det vi har? Det tror jag inte heller.
    Ingen har väl kallat någon för svin? Det starkaste ord jag själv använt var "inskränt och egoistiskt" när det gäller att inte erbjuda hjälp om man kan men av olika anledningar inte vill.

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Är det verkligen rättvist att vi drar ett mycket tyngre lass än många andra Europeiska länder, baserat på befolkninng och BNP? Jag tycker inte det.
    "Rättvist" mot vem? Är det rättvisare att vi låter bli att hjälpa människor som behöver vår hjälp bara för att vi av någon anledning inte vill göra MER än några av våra grannländer?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    LM, jag baserar mina åsikter på betydligt mer än så, jag vill att jag och min familj ska kunna leva i ett tryggt Sverige, men pg.a värdelös integration och invandring som är större än vi klarar av ökar kriminaliteten markant.
    Jättetråkigt att du inte känner dig trygg pga invandringen.
    Du kan nog ändå betänka att en överväldigande majoritet av de människor som tvingats fly hit inte heller önskat annat än att kunna känna trygghet för sina familjer i de ursprungliga hemländerna. Vi är ganska lika trots allt oavsett var vi råkat födas.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Tycker folk borde besöka Rosengård och få en egen uppfattning.
    Var där Förra sommaren mitt på dagen, var hur lugnt som helst. Var som vilket "Betong Ghetto" som helst. Fastän jag hade snaggat hår och lite halvt slitna jeans var det inga problem. Min vän Sergon som är muslim var med mig, och vi kallpratade lite med folket som bodde där och de skämdes.

    För det är inte flyktingarna som kastar sten, åh nej. Det är de satans ungdomarna, som visar noll respekt mot samhället, eller ens mot sin egna familj.
    Men detta tolkas ju snett i Media, eller i våra egna huvuden när man tänker på Rosengård.

    Den uppfattningen jag fick var att de som flydde hit till sverige under 80-talet hade fått dålig hjälp rent allmänt, fått ta alla skitjobb och fått dåliga löner. Fått barn här i Sverige, och sedan har barnen växt upp i dåliga förhållande och väljer att vara rebell genom att kasta sten på Ambulans etc.
    Om ni tittar på nyheterna ser ni att det är oftast dem unga som kastar.

    Hur ska man lösa detta? Ta upp stenen och kasta tillbaka? Nja jag har inte en blekaste. Men något måste ju göras.
    Saablös dåre

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Hur ska man lösa detta? Ta upp stenen och kasta tillbaka? Nja jag har inte en blekaste. Men något måste ju göras.
    Nej, att ta upp "stenen" igen och kasta tillbaka hjälper ju inte.

    Men varför inte vara hårdare? Om det nu inte är en stor massa som håller på borde det inte vara svårt att ringa in dessa...
    Både polis, allmänhet, migrationsverk, sociala myndigheter samt kommunen borde bli hårdare, jag upplever att samtliga ovan är för slapphänta och attityden "det berör inte mig" genomsyrar.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Är det verkligen rättvist att vi drar ett mycket tyngre lass än många andra Europeiska länder, baserat på befolkninng och BNP? Jag tycker inte det.
    Citat Ursprungligen postat av LM
    "Rättvist" mot vem? Är det rättvisare att vi låter bli att hjälpa människor som behöver vår hjälp bara för att vi av någon anledning inte vill göra MER än några av våra grannländer?
    Rättvist mot medborgarna naturligtvis!?

    Det går ju inte ihop att lilla Sverige ska bära mer börda än något annat land.
    Du ser ju hur det ser ut i samhället, inte ens en välutbildad civilingenjör får jobb.

    Under perioden 1982-2001 tog Sverige emot det högsta antalet asylsökande per capita efter Schweiz, av totalt 20 undersökta länder i Europa och Nordamerika.

    Det säger ju sig självt att det inte kan fortsätta, hur humanitär man än vill vara, så måste en gräns någonstans träda fram!?

    En studie från 2003 förtydligar åldersstrukturens betydelse. Enligt den innebär varje invandrare i åldersgruppen 20-30 år en nettovinst för det svenska samhället på över 200.000 kronor, om man tar hänsyn till framtida utfört arbete och alla inbetalda skatter under en livstid.
    Däremot innebär varje invandrare i åldersgruppen över 50 år en förlust på i snitt 1,1 miljon kronor. Sammanräknat blir den genomsnittliga förlusten per invandrare 175 000 kronor om man ser till åldersstrukturen på de invandrare som kom till Sverige 1995.

    Studien noterar också att frågan om ekonomisk vinst eller förlust för samhället påverkas starkt av hur väl invandrarna kommer in på arbetsmarknaden, och även om en invandrare i åldersgruppen 20-30 år betyder en vinst för samhället så är vinsten betydligt större för en infödd svensk i samma ålder. Orsaken är att infödda svenskar klarar sig bättre på arbetsmarknaden. Studiens beräkningar gäller under antagandet att invandrarnas barn börjar arbeta i lika hög utsträckning som svenskar gör. Under mindre gynnsamma antaganden — att andra generationens invandrare arbetar like lite som första generationens invandrare — uppgår den genomsnittliga förlusten till 480 000 kronor per individ.

    Informationen är hämtad från Sv.Wiki.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Debatt: Utegångsförbud i Rosengård.

    Värst vad det här spårade ur från att ha handlat om utegångsförbud... intressant att läsa folks åsikter dock från olika delar av landet.
    Vore också intressant att veta hur många av de som skriver som har bott ett antal år i ett riktigt getto med 1-5% svenskar.
    Intressant vore det också om de prövade med justutegångsförbud i Rosengård, hur tror ni det skulle gå? Jag är bombsäker på att det skulle spåra ur ännu värre.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. debatt: Bilens och biltillverkarnas framtid
    Av foffen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •