Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Nedre skruvar fjäderben fram på 9000 (Fixat)

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Nedre skruvar fjäderben fram på 9000 (Fixat)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hittade nyss när jag letade spännband i garaget skruven som ställde till det för mig. Den var alltså krökt i änden med skruvskallen fast ca 5 mm ifrån denna vilket gjorde att det knappast hjälpt om jag kapat av skallen också.
    Tänk vad det som man räknar skall gå lätt ibland tar tid. Tror jag trilskades 1.5 timme med denna då det på andra sidan knappast tog ens en kvart att byta det fjäderbenet
    Ja fyfan, sicken skit. Gjorde samma procedur på andra sidan idag där det om möjligt var ännu värre - gick knappt att dra runt skruven med ett 50 cm spärrskaft. Men till sist fick lyckades jag få ut skiten med samma metod jag använde igår.

    Har funderat lite på varför det är just den övre av de två skruvarna som är så jobbig. Jag vet iofs inte hur det har varit för er andra men den undre skruven gick ur jättelätt på bägge sidor på min bil.

    Jag tror det kan vara att spindeln ställer sig lite lite på sniskan mellan fästena i fjäderbenet. Men jag testade både med den undre skruven i och ur, märkte ingen direkt skillnad. Men det är klart, kanske inte känns som så stor skillnad om skruven rör sig 0,2 mm per hammarslag jämfört med 0,1 mm.

    /W
    9000 Aero -96

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Nedre skruvar fjäderben fram på 9000 (Fixat)

    Dom båda skruvar belastas vid drift och den övre plågas mer vid svängar och tung last då hjulen vill glida isär och större moment blir längre bort mätt från hjulens kontakt med marken.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. FJÄDERBEN FRAM, SAAB 9-3 -04
    Av AP40 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 19:45
  2. nedre spoiler fram 9-5 1999?
    Av ub_b i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 19:53
  3. Fjäderben fram 93 SS
    Av zeki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •