Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Avgasljud 9-3 Turbo X

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25

    Avgasljud 9-3 Turbo X

    Har precis köpt en Turbo X av Saab-bilhandlare. Skall hämta den i morgon 50 mil ifrån mitt hem.
    Har provkört en annan Turbo X för ett tag sedan men var så fokuserad vid provkörningen så jag knappt tänkte på avgasljudet när jag satt i bilen....
    Det är en Kombi jag köpt. Är ljudet störande i längden? Går det göra något åt det? Frågor man kanske skulle tänkt/utrett innan köp, men ibland tänker man på andra saker vid ett sådant här köp...
    Läste att ett Hirsch paket på 300hk och 25 tkr kan få ned vissa störande ljud? Någon som testat?

    mvh Ulf
    9-3X

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    155

    Re: Avgasljud 9-3 Turbo X

    Grymm bil du handlat dej, jag var också ute efter en turboX men det är som du skriver den blir lite brötig i motorvägsfart.

    Jag hämtar min bil nästa vecka, en Aero XWD samma motor men inte så rått ljud i kupen. Riktigt skön motor hur som helst ....

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163

    Re: Avgasljud 9-3 Turbo X

    Rapportera gärna vad du tyckte om ljudet när du körde hem, 50 mil ger ju viss känsla... Hirsch har ju även ett avgassystem till 2.8:orna. förhoppningsvis tar det bort det värsta oljudet, men det är runda slutrör istf romber om det nu är viktigt...
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    349

    Re: Avgasljud 9-3 Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av Steine01
    Har precis köpt en Turbo X av Saab-bilhandlare. Skall hämta den i morgon 50 mil ifrån mitt hem.
    Har provkört en annan Turbo X för ett tag sedan men var så fokuserad vid provkörningen så jag knappt tänkte på avgasljudet när jag satt i bilen....
    Det är en Kombi jag köpt. Är ljudet störande i längden? Går det göra något åt det? Frågor man kanske skulle tänkt/utrett innan köp, men ibland tänker man på andra saker vid ett sådant här köp...
    Läste att ett Hirsch paket på 300hk och 25 tkr kan få ned vissa störande ljud? Någon som testat?

    mvh Ulf
    Nu har jag ingen Turbo X men en SS V6 och på den lade jag in två lager ljudisoleringsfilt bakom beklädnaden på bagageluckan.
    Ett lite tråkigt resonansljud från avgassystemet som fanns runt 2000-2500rpm försvann därmed.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25

    Re: Avgasljud 9-3 Turbo X

    Jag är fantastiskt nöjd med bilen!
    Ljudnivån var mkt lägre än jag trodde. Finns en viss höjning mellan 1800-2200 varv men annars märker jag inget alls.
    Även bensinförbrukningen på de 45 milen, Falun-Borås hamna på 0.91 l/mil, vilket var mkt bättre än väntat!
    Bilen var inte alls så stötig/hård i fjädring som en del tester påvisat. Nya Audi A4 med s-proline är faktiskt sämre.
    Varje körning med bilen är just nu bara en enorm njutning!!!

    mvh Ulf
    9-3X

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25

    Re: Avgasljud 9-3 Turbo X

    Har för mig att när jag provkörde turbo X automat, att det då lät mera inne i kupen...? Kan det stämma? (jag har manuell)

    Har inget reservhjul där bak. Man kanske skulle fylla det tomrummet med nått bra material istället.
    9-3X

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    32

    Re: Avgasljud 9-3 Turbo X

    Har också en Turbo X (Man, SC) sedan ett år. Jag har vant mig med avgasljudet. Upplever det som något störande vid långkörningar. Vet inget om ljudet vid Hirsch uppgradering.

    Har dock mycket goda erfarenheter med PPC uppgradering (Speedparts), ger 300HK och mycket fina 480NM. //KenLov
    Turbo X, 480 nm /300 hk.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    241

    Re: Avgasljud 9-3 Turbo X

    Har en sedan.
    Har också hört att olika bilar låter väldigt olika.

    Min bil är väldigt tyst , och nu har jag tagit bort båda kattarna för att få upp lite flöde i avgassystemet..

    Med 390 etanolhästar låter den nu helt underbart vid full last från 5000 varv och uppåt.

    Tillkommer sedan helt underbara avgasknallar vid fullgasväxlingar ....

    MRX
    Snart 500 Hk

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555

    Re: Avgasljud 9-3 Turbo X

    Citat Ursprungligen postat av MRX
    Har en sedan.
    Har också hört att olika bilar låter väldigt olika.

    Min bil är väldigt tyst , och nu har jag tagit bort båda kattarna för att få upp lite flöde i avgassystemet..

    Med 390 etanolhästar låter den nu helt underbart vid full last från 5000 varv och uppåt.

    Tillkommer sedan helt underbara avgasknallar vid fullgasväxlingar ....

    MRX

    Hehe, jag vill HÖRA.....
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: Avgasljud 9-3 Turbo X

    Min låter bra med Ferrita system med 2 små dämpare bak. Inte så mycket gurgel snarare ett BMW 6:a ljud.

Liknande ämnen

  1. Avgasljud 9-3 SS 2.0 med dubbla rör
    Av MrStcs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 22:50
  2. bättre avgasljud i 9-3 aero 2.0 -09
    Av greven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 16:12
  3. Larvigt avgasljud ur min 9000
    Av Spazzme i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 12:44
  4. Helfult avgasljud i SS Aero
    Av 93t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 00:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •