Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...

  1. #1
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...

    Hej!

    Sökt runt lite men inte hittat nån med riktigt samma problem med en lösning.

    Jo det är så att ibland åtminstone när bilen är kall, kört en 200 m, kommer till en korsning, lägger i tvåan svänger och kör så händer först ingenting, sedan känns det som turbon kommer en halv sekund för att sedan försvinna och så håller den på tills jag kommer upp i varv och turbon laddar på ordentligt och bilen sticker iväg.
    Det känns som att man ska skalla ratten ibland.

    Andra tillfällen det inträffar är om jag ligger i t.ex. 80-90 km/h bakom en bil, motorbromsar en stund pga av en backe eller vad som helst och sedan ger lite gas bara för att hålla hastigheten så kommer rycken igen! precis när man trycker ner pedalen lite händer ingenting, sen direkt efter rycker den till ett par tre gånger och sen är allt som det ska.

    Men om jag kör räcer med bilen går allt som det ska, är när man försöker köra som folk bilen håller på och tvekar och har sig.

    Det jag testat är att rycka R-slangen, ingen skillnad. Koppla ur strömmen till MV'n, bilen blev slö som fan och ryckte vid fullgas vid 4-5000 varv. Kollat/bytt alla dåliga vakuumslangar jag kan hitta till avlastningsventilen osv.

    Någon som vet vad det kan vara?

    Tack på förhand!
    Mvh Marcus

  2. #2
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: 9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...

    Ingen som har någon idé om vad det kan vara?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    40

    Re: 9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...

    Först och främst har du rätt stift? kollat med nån annan DI kasset? Kollat LMM? Kolla även de två blå backventilerna. Hur mkt effekt har du i den?

    Kolla detta först, hör av dig sen. finns mer att kolla på isåfall.

  4. #4
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: 9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...

    Citat Ursprungligen postat av albini
    Först och främst har du rätt stift? kollat med nån annan DI kasset? Kollat LMM? Kolla även de två blå backventilerna. Hur mkt effekt har du i den?

    Kolla detta först, hör av dig sen. finns mer att kolla på isåfall.
    Ja jag har rätt stift, bytte dom i somras, gjorde ingen skillnad. Och jag har kollat de två blå backventilerna både genom att rycka R-slangen (ingen skillnad) och att blåsa/suga i slangen. Det ska vara 240 hk/390 Nm men det vetti fan om det är...känns inte så rapp.

    Enda sättet att kolla LMM och DI är att testa med en fungerande eller?

    Mvh Marcus

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Taberg
    Inlägg
    12

    Re: 9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...

    Japp kolla med någon som har likadan bil som du. och byt och tessta. har du bytt vevaxelgivaren? den kan spöka oxå. har du kollat o-ringen på spjällhuset så det inte kommer in tjuvluft där? detta är lite till du kan kolla på utöver det som albini sa.
    Saab 9-5 2.0t 210hp vector sport combi.

  6. #6

    Re: 9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hej!

    Sökt runt lite men inte hittat nån med riktigt samma problem med en lösning.

    Jo det är så att ibland åtminstone när bilen är kall, kört en 200 m, kommer till en korsning, lägger i tvåan svänger och kör så händer först ingenting, sedan känns det som turbon kommer en halv sekund för att sedan försvinna och så håller den på tills jag kommer upp i varv och turbon laddar på ordentligt och bilen sticker iväg.
    Det känns som att man ska skalla ratten ibland.

    Andra tillfällen det inträffar är om jag ligger i t.ex. 80-90 km/h bakom en bil, motorbromsar en stund pga av en backe eller vad som helst och sedan ger lite gas bara för att hålla hastigheten så kommer rycken igen! precis när man trycker ner pedalen lite händer ingenting, sen direkt efter rycker den till ett par tre gånger och sen är allt som det ska.

    Men om jag kör räcer med bilen går allt som det ska, är när man försöker köra som folk bilen håller på och tvekar och har sig.

    Det jag testat är att rycka R-slangen, ingen skillnad. Koppla ur strömmen till MV'n, bilen blev slö som fan och ryckte vid fullgas vid 4-5000 varv. Kollat/bytt alla dåliga vakuumslangar jag kan hitta till avlastningsventilen osv.

    Någon som vet vad det kan vara?

    Tack på förhand!
    Mvh Marcus
    Har en 95:a -98 2.0t som jag upplever att beter sig som du beskriver och undrar om du kom fram till lösningen på din bil? Min går oftast normalt men rycker vid "långkörning" på låga varv men sällan vid fullgas accelerationer och har man väl kört lite hårdare så brukar rycken hålla sig borta ett längre tag..
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Taberg
    Inlägg
    12

    Re: 9-5 2.3t tvekar/rycker på låga varv osv...

    byt tändstift. kolla så packningen på spjäll huset är ok detta kan du felsöka genom o kolla om det ligger olja på spjäll huset. de är den övre o-ringen som kan vara kass. kolla även vev axel givaren så den är ok. Kolla dom blåa backventilerna som sitter på evakueringsslangen. dom sitter på vänster sida ena sitter bakom vramlycktan och den andra sitter vid stötdämparfästet dom är inlinndade i skumgummi.

    lycka till
    Saab 9-5 2.0t 210hp vector sport combi.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 rycker på låga varv ibland 3 cylindrar
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-04-07, 17:12
  2. 9-3 går dåligt på låga varv
    Av RobbanH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 19:25
  3. Mer drag i låga varv!
    Av PaaNis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •