Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

    Har en ng900 cab -96 import från Italien.

    Låsningen som sitter i det plastlock som ligger över nedfälld suflett öppnar inte då jag vill fälla ned sufletten.
    På 5e bågen så finns det ju två små byglar som går igenom plastlocket som under där låses med två kilformade metallbläck som körs in från sidan och drar ned så att packningen tätar. Samma funktion som styr dom små locken som är i framkant av locket.
    Det är altså dessa kilar som inte dras undan.

    Förmodligen kanske ngn microbrytare eller dyl som inte funkar som den skall?
    Hittar inte vart ev säkringar kan sitta.
    Låsnignen har strulat lite ett tag men har alltid efter ett tag böjat att fungera igen o så har den funkat ett tag .. men nu har den lagt av "för gott" känns det som. Hade ju varit gott att få till det att funka igen.

    E det ngn som har ngt tips på va det kan vara. Får inget felmeddelande i SID nu men har tidigare fått "Kontrollera Låsning" vid dom tillfällen som den inte har låst fast bygeln i samband med att jag cabbat på.

    Nu är ju iaf sufletten öppe men går ju inte att cabba ned o det e lite trist.

    //Magnus
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

    Townsendimports site ligger nere nu men där tror jag att jag sett TSB om något liknande.

    Möjligen att det är någon av dessa jag tänker på

    http://www.thesaabsite.com/93/Saab93...0mechanism.pdf

    http://www.saabservices.com/cvtop%20...20campaign.pdf
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp i Skåne!
    Inlägg
    809

    Re: Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

    Har samma fel på min det verkar som den låser när den ska låsa upp spärren??Någon som vet om det går att läsa ut med tech2??
    SAAB 9-5 2,3 Biopower!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

    Efter att ha läst det som LM postade så bytte ju saab ut massa motorer till låsningn.
    Jag tänkte att det e väll inte så svårt att fixa till så glad i hågen så plocka jag isär så mycket det gick .. e ju alltid kul att pilla isär nya saker ..

    Fanns iofs inte så mycket man kunde plocka isär men iaf ..

    Det sluta med att jag bara slipade kollektorn ren med fin smärjelduk och skrapa rent ytan på kolen .. Skulle igentligen även skrapat rent mellan alla kopparbläcken som kollektorn består av men missa det. Dock så verkar det itne vara ngt bekymmer men skall ha det i åtanke till vintern kommer o bilen skall in i garaget. Då kan man pilla isär igen

    Hursomhällst så funkar iaf allt nu. Har iofs bara testat två ggr ännu men med lite flyt så skall det säkert funka ett par gånger till innan man får göra en likane grejj.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

    grrrr ..

    nu höll inte mitt fix längre .. ngt strul är det med den förbenade motorn .. skall man asså behöva köpa en ny då enligt det utbyteskittet som LM skicka länk till ..

    Jaja .. är ju prio att kunna just cabba av en cabbe .. tappar annars lite av hela grejjen kan man ju tycka ..

    Ingen annan som har ngt tips på va det kan vara förutom motorn ?

    //M
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

    Som jag svarat i en annan tråd, måste det inte synkas med Tech2?

    För Tech2 har väl inte varit nära bilen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

    Jo .. men tror inte att detta är T2 rellaterat .. ibland så funkar den o ibland inte .. efter det att jag haft isär motorn o putsat så funkar den ju ett tag .. borde ju inte funka alls om det va så att det va tvunget att synkas med T2 ..

    plus att problemet inte varit från början utan har uppkommit efter att jag haft bilen några år ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Det sluta med att jag bara slipade kollektorn ren med fin smärjelduk och skrapa rent ytan på kolen .. Skulle igentligen även skrapat rent mellan alla kopparbläcken som kollektorn består av men missa det.
    MIn erfarenhet av dylika operationer säger mig att du nog genade för mycket genom att inte göra rent mellan lamellerna. Koldammet som lägger sig där "kortsluter" och gör motorn svag vilket nog gör att den kan kärva från och till.
    Nu kan det naturligtvis vara något annat fel också.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Min erfarenhet av dylika operationer säger mig att du nog genade för mycket genom att inte göra rent mellan lamellerna. Koldammet som lägger sig där "kortsluter" och gör motorn svag vilket nog gör att den kan kärva från och till.
    Snacka om att träffa rätt på pungkulan ... ..
    Nog va jag lite lat o gjorde rent lite dåligt mellan lamellerna .. va det första pappa påpekade på mitt snabbmek som i sin ungdom jobba med att renovera o linda om elmotorer .. haha

    Skall bli en ny opperation o kolla om det ger bättre resultat ..
    Bara lite pyssel att komma åt motorn nu då den är i låst läge när motorn la av denna ggn .. får riva underifrån o det e alltid pyssligare ...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

Liknande ämnen

  1. T16 motor i en 99:a, spridarna öppnar sig inte.
    Av Chrille74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 20:54
  2. Wastegate öppnar inte. Saan 9-5 2,0t
    Av imapro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 21:55
  3. Trasigt centrallås. en dörr låser/ öppnar inte!
    Av HP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 09:05
  4. hks ssqv öppnar inte?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •