Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 167

Ämne: Underlätta andningen på en OG9-5 B2x5

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Hej

    Har ni monterat era nya rör?? Någon skillnad??

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Har man något för att vrida på ny kobra på en 192 hk modell från 99? Passar det överhuvudtaget?
    Vad ger det i effektskillnad låter ju som väldigt billig trimmning om det ger något.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    81
    Jag tror nog knappast att det ger några extra hästar....men självklart är det kul och känns bra när man underlättar andningen på motorn.....dessutom är det bra förberedelser inför trimning eller dom som redan kör trimmat.

    MVH / Majk

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Någon skillnad??

    //Jesper #1873

    Ja vad tycker du ?

  5. #45
    Hej !

    Va på SAAB i går och frågade efter denna Dieselsnorkel, dom fatta ingenting....enl. deras EPC är det en helt annan luftburk på Dieseln. Tyvärr hade jag inte artnr med mig....suck
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Monterade en dieselsnorkel på syrrans bil 9-5 aero -03:a och det var inget problem. Så även om det nu skulle vara en annan luftburk vilket jag inte tror att det är så passar den i alla fall.

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Passar den lika galant på en 9-5 M99?

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  8. #48
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag fick dieselsnorkeln monterad min bil då bilen var inne för andra göromål på verkstaden nyligen. Så jag har inte kunnat se skillnaden emellan dem. Är det någon som har en bild på dessa båda så man kan bilda sig en uppfattning om skillnaden?

    En annan fråga i ämnet; Vad använder Hirsch för snorkel till sina trimmade 9-5:or?

  9. #49
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Skillnaden på en vanlig snorkel till 9-5 2.3t och diselsnorkeln.
    I diselsnorkeln får du ned en knutennäve och i "vanliga" 4 fingrar i "insugningshålet" och att diselsnorkeln är överlag grövre.

    Monterat i 9-5 2.3 -99 "Aero -01" och 9-5 Aero -03
    Skillnaden för -01:an är rappare dvs snabbare respons när man gasar, liknar mera sugmotor nu (fördröjning för spoolup finns), roligare att köra om bilar på 4:an och 5:an. Placeboeffekt eller inte, jag tycker att bilen reagerar snabbare och är njöd med investeringen på 150 kr.

    9-5 Aero -03 märks inte skillnaden lika stort, dock något kortare spooluptid. Kan vara styrprogrammet som är mjukare i början när man gasar så att det inte blir lika stor skillnad som Aero -01.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Va på SAAB i går och frågade efter denna Dieselsnorkel, dom fatta ingenting....enl. deras EPC är det en helt annan luftburk på Dieseln. Tyvärr hade jag inte artnr med mig....suck
    Det är 2003an du ska ha inte senare för då blir det den kortare snoken.
    9-3 aero 2,8XT

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Hirsch använder sig av en ännu större "dieselsnorkel" och modifierat inlopp i luftburken.

  12. #52
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    På vilket sätt är det modifierat? Är det original luftburk i grunden?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 21:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Det ser ut som en original luftburk, fast där inloppet är förstorat.

    Den "rörstump" (själva inloppet) som snorkeln fästs på har man kapat bort och sågat upp ett lite större hål, och sen har man fäst en ny "rörstump" med större diameter som ser ut att vara limmad dit med nåt lim, typ Sikaflex.

    Ser faktiskt ut som ett riktigt hemmabygge om man ska vara ärligt.

    Förmodar att det blir för dyrt att tillverka/gjuta en liiiiten sats luftburkar med större inlopp till de fåtal Hirscharna som säljs, så istället tog man std. och modifierade den. Den syns ju inte ändå så att säga, så det gör inget att den ser lite "hemmabyggd" ut..... antar jag....

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Nu har jag monterat min dieselsnorkel. Det kanske är inbillning men jag tycker det låter annorlunda om bilen? Någon skillnad i uppförande märker jag knappt men det känns ändå bra att veta att luften nu hittar lättare (och kanske fortare) in till luftfiltret.

    Det tog mig 20 minuter att byta den på garageuppfarten här utanför huset. Eftersom jag bara betalade 159:- för röret måste det vara det billigaste trim* man kan hitta.





    * I den mån det nu har någon inverkan på effekten och vridmomentet...

  15. #55
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Det ser ut som en original luftburk, fast där inloppet är förstorat.

    Den "rörstump" (själva inloppet) som snorkeln fästs på har man kapat bort och sågat upp ett lite större hål, och sen har man fäst en ny "rörstump" med större diameter som ser ut att vara limmad dit med nåt lim, typ Sikaflex.

    Ser faktiskt ut som ett riktigt hemmabygge om man ska vara ärligt.

    Förmodar att det blir för dyrt att tillverka/gjuta en liiiiten sats luftburkar med större inlopp till de fåtal Hirscharna som säljs, så istället tog man std. och modifierade den. Den syns ju inte ändå så att säga, så det gör inget att den ser lite "hemmabyggd" ut..... antar jag....
    Okej, burken är enkelt "hemmapul". Men röret då? Är det ett modifierat befintligt av något slag eller är det nytillverkat?

    Vet du vad diametern på inloppet till luftburken är?

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    Är det ingen som kan fixa bilder på skillnaden mellan org. och dieselsnok ? Även gärna en bild på hirsch hemmabygge....


    Markus

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Vad jag kunde se så var röret en helt ny produkt, alltså inte modifierat på nåt sätt.

    Förmodligen rätt lika dieselröret fast med större ände för att passa burkens nya inlopp.

    Det här med burken och röret osv. såg jag på jobbet när vi sålde en 280Hk Hirsch precis när de lanserades, så om t.ex. burken ändrat form eller utseende efter det, kan jag inte svara på. Tänkte bara ha ryggen fri så jag inte sitter här och ljuger för er

  18. #58
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Fredrik / 1941 och negative: Jag kan ta en bild på std. snorkeln om det hjälper? Dumt av mig att inte tänka på det här innan jag monterade dit dieselsnorkeln...

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Ta en bild på dieselsnorkeln monterad åxå, tack


    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 21:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Jag får ta lite bilder på allt möjligt.


    En annan sak: När jag monterade snorkeln upptäckte jag att luftfiltret (eller rättare sagt burken i vilken luftfiltret sitter) liksom STÅR på två skruvar? Det sitter inte fast utan står ovanpå två gummihättor som i sin tur ligger ovanpå två skruvskallar. Såg lite skumt ut men jag utgår från att det finns en bra förklaring till detta.

Liknande ämnen

  1. Startproblem OG9-5 B2x5
    Av Kemppi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2022-03-21, 23:58
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5 B2x5
    Av Rostdiggarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-03-22, 09:27
  3. Någon bra mutterdragare för att underlätta byte av fjäderben
    Av iNQUAM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 23:42
  4. Insugsrör och andningen OG9-3
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 18:33
  5. [LÖST] La av under färd OG9-5 B2x5
    Av Christer R. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 15:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •