Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byta servostyrning på saab 9-5 2.0t -98

  1. #1

    Byta servostyrning på saab 9-5 2.0t -98

    Hej
    Jag har en saab 9-5 2.0t från -98 som låter lite konstig från vad jag tror är styrservon.
    Så fort jag startar bilen så låter det illa och börjar jag svänga så låter det ännu värre.
    Kollar jag i oljepåfyllningen för styrservon så är den mjölkig

    Kan det vara så att jag bara behöver byta olja? Hur tappar man ur gammal?

    Eller måste jag byta hela styrservon? Hur svårt är det, kanske värt mer att lämna in på verkstad?
    Vad kan en styrservopump kosta?

    Om det bara är något lager i styrservon, kan man bara byta det, eller är det hela pumpen man byter?

    Jag är medelgod på att meka.

    MVH Niclas

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Taberg
    Inlägg
    12

    Re: Byta servostyrning på saab 9-5 2.0t -98

    det låter inte alls bra. jag hade typ samma fel på min det var en pckning som hade gett upp och då sprutade den ut all olja i motorrummet. fyllde på ny olja för att lokalisera felet olja blev mjölkig den ska vara röd. kolla detta innan du byter hela styrservot.
    Saab 9-5 2.0t 210hp vector sport combi.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    100

    Re: Byta servostyrning på saab 9-5 2.0t -98

    Jag har inte varit på min SAAB när det gäller servo-oljan men det låter som om du kunnat få in vatten i systemet, oljan skummar och blir mer i ljusbrun stil. Jag skulle leta reda på de rör som letar sig in i styrväxeln och tömma systemet på olja, kanske mellan 2-4 ggr, 1L kostar väl 68kr eller någe o tror inte det är så mycket i systemet.

    1. Bilen varmkörs.
    2. Stäng av bilen, lyft upp framvagn.
    3. Lokalisera ett rör som verkar gå in i styrservo-pumpen och öppna denna för att tappa ur oljan(vätskan som det eg. anses vara)
    4. Se över rören som går till styrväxeln. Tecken på läckage etc.? Även på pumpen, läckage etc. När det börjar droppa så kan du anse att systemet är någorlunda tömt. Kan ju alltid skölja igenom systemet lite genom o hålla i nån deciliter innan du skruvar tillbaka röret och fortsätter.
    5. Fyll på ny olja.
    6. Starta bilen igen, FORTFARANDE med framvagn upphissad OCH locket till påfyllningsbehållaren av, låt bilen gå i 10-20sek, sedan luftar du systemet med att göra fulla rattutslag åt vänster och höger 2-4 ggr men för guds skull, håll inte kvar ratten i ändläge, gillar INTE servon.
    OBS! Starta ALDRIG bilen eller ratta när bilen inte har servoolja i systemet, pumpen ska vara otroligt känslig för låg oljenivå som i sin tur gör att pumpen skär sig rätt snart.

    Upprepa punkt 3-6 de antal ggr du skall byta ut oljan, du kan ju nyttja olika kärl för att jämföra oljans kvalitet efter hand du byter oljan, jag märkte att oljan blev mindre brun och mindre "grusig" men på min Volvo 760 så var remmen för svagt spänd så hjälpte inte till fullo men absolut skillnad.

    Värt ett försök?

    Lycka till!
    Jag har min åsikt, bli inte arg bara för att den inte stämmer med din...
    http://www.garaget.org/?car=160511 Saab 9-5 Aero -02 | 184kw/250hk - org
    http://www.garaget.org/?car=215011 Toyota Supra NA -95 | 168kw/240hk -org

Liknande ämnen

  1. Servostyrning som läcker OG9-3
    Av Sik666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2020-07-27, 20:52
  2. servostyrning på Saab 99
    Av _Tegel_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 07:26
  3. SERVOSTYRNING 9000 T -87
    Av Niklas S i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 20:00
  4. Servostyrning på Saab 90 -85
    Av Rikard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •