Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: 9-5 Bränslepumpsbyte (stannade i morse)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    9-5 Bränslepumpsbyte (stannade i morse)

    Hej!

    Min 9-5 Aero kombi årsmodell 02 stannade efter 50 meter i morse. Efter det gick den inte att starta, startmotorn går runt men den tänder inte.

    Jag fick springa till bussen :-(.

    Nu funderar jag på om jag skall felsöka själv eller ta den till en verkstad. Jag är jättetacksam för alla tips om vad som kan vara fel!

    Den har gått 12000 mil. Det finns bensin i tanken.

    Egentligen börade det hela i helgen när min fru kom hem med bilen. Den dog i garaget och hon kunde inte starta den igen då. Samma fel som nu. När jag testade några timmar senare gick den igång och verkade ok, men det var den alltså inte.

    /jonas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Re: 9-5 stannade i morse

    Har haft liknande symptom på en tidigare 9-5:a. Den gången var det bränslepumpen som kastat in handduken. Har för mig (dock inte säker på 9-5:an) att man kan höra soppapumpen surra till när man vrider på tändningen, om den fungerar vill säga.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: 9-5 stannade i morse

    Bränslepumpen som har gett upp? Inte helt ovanligt.
    Lyssna om du hör att den går igång några sekunder när du vrider nyckeln till tändningsläge, om du inte hör något surrande så är det stor sannolikhet att pumpen har gett upp.

    /Johan

    Edit: För sent....
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: 9-5 stannade i morse

    Skulle kunna vara vevaxelgivaren också. Är inte det ihop med Tändkassetten och bensinpumpen de tre standardgrejorna på en 9-5 som gärna dör? Typiskt för vevaxelgivaren är att den dör när den blir varm och sen funkar fint efter en stund när bilen kallnat. Sen kör man glatt iväg igen och så dör det igen....
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: 9-5 stannade i morse

    Bensinpumpen, vevaxelgivaren och tändkassetten alltså...

    Tack ska ni ha! Det blir nog lite felsökning, det var svårt att hitta verkstad som har tid nu innan helgen ändå.

    Om man skall köpa delar, går man till Saab då eller kan det även vara idé att kolla med Mekonomen och Biltema? Andra?

    /jonas

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222

    Re: 9-5 stannade i morse

    Citat Ursprungligen postat av joek
    Bensinpumpen, vevaxelgivaren och tändkassetten alltså...

    Tack ska ni ha! Det blir nog lite felsökning, det var svårt att hitta verkstad som har tid nu innan helgen ändå.

    Om man skall köpa delar, går man till Saab då eller kan det även vara idé att kolla med Mekonomen och Biltema? Andra?

    /jonas
    Bränslepump vill du inte köpa på Saab (4000++), Meca har bra pris (ca 1300 kr) för hela armaturen.
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: 9-5 stannade i morse

    Citat Ursprungligen postat av jse
    Citat Ursprungligen postat av joek
    Bensinpumpen, vevaxelgivaren och tändkassetten alltså...

    Tack ska ni ha! Det blir nog lite felsökning, det var svårt att hitta verkstad som har tid nu innan helgen ändå.

    Om man skall köpa delar, går man till Saab då eller kan det även vara idé att kolla med Mekonomen och Biltema? Andra?

    /jonas
    Bränslepump vill du inte köpa på Saab (4000++), Meca har bra pris (ca 1300 kr) för hela armaturen.
    Och enbart pumen går på 349:- på Biltema. Så här kan man göra bytet då: http://www.newsemantics.com/saab/ och fler tips fås i FAQ-tråden Sebastian postat: http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=228670
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: 9-5 stannade i morse

    Börja med startgas när den inte startar för att se om den startar då. Det hjälper dig leta vidare.
    /Johan

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: 9-5 stannade i morse

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Skulle kunna vara vevaxelgivaren också. Är inte det ihop med Tändkassetten och bensinpumpen de tre standardgrejorna på en 9-5 som gärna dör? Typiskt för vevaxelgivaren är att den dör när den blir varm och sen funkar fint efter en stund när bilen kallnat. Sen kör man glatt iväg igen och så dör det igen....
    Fast vevaxelgivaren ger väl bara startproblem? Har man väl fått igång bilen så brukar den ju gå tills den slås av, sen om man vill iväg snart därpå igen så är det värre.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: 9-5 stannade i morse

    Tack alla hjälpsamma människor, det är ett fantastiskt forum det här!

    Det lutar åt bränslepumpen, jag hör i alla fall ingenting när jag lägger örat mot luckan under baksätet och vrider på tändningen. Jag skyndade till Mekonomen innan de stängde, de hade två olika pumpar av märket Walbro - en 6mm och en 8. Jag köpte båda på öppet köp.

    Nu undrar jag, kan det vara något annat än själva pumpen som är trasig? Jag ser i handboken att det finns ett relä för bränslepumpen och även en säkring. Säkringen vet jag hur jag kollar :-), hur gör man med reläet?

    I FAQen fanns en instruktion för att mäta på pumpen med tändningen på, men jag fattade inte riktigt var man skulle koppla. Finns det ett enklare sätt (ÄR det risk för explosion om man mäter direkt på pumpen?) eller är det någon som kan förklara mer detaljerat?

    Bra tips med startgas! Det ska jag testa innan jag skruvar isär något.

    /jonas

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: 9-5 stannade i morse

    En grej till, min tank är typiskt nog full, fulltankad minus 3 mil. Går det att öppna tanken och ta ur pumpen med så mycket soppa?

    /jonas

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 stannade i morse

    Citat Ursprungligen postat av joek
    Det lutar åt bränslepumpen, jag hör i alla fall ingenting när jag lägger örat mot luckan under baksätet och vrider på tändningen. Jag skyndade till Mekonomen innan de stängde, de hade två olika pumpar av märket Walbro - en 6mm och en 8. Jag köpte båda på öppet köp.
    Innan du börjar, kontrollera vevaxelgivaren med varvräknaren. Kör bilen på startmotorn, då ska varvräknaren segla upp en liten bit efter några sekunder. Gör den inte det får du inga signaler från vevaxelgivaren.

    Bränslepumpen är lite lurig, eftersom den bara går någon sekund vid tillslag om inte vevaxelgivaren fungerar.

    På din beskrivning låter dt som att antingen har vevaxelgivaren just gett upp (den brukar dock förvarna genom att vägra starta när den är varm), eller så är det bensinpumpen. Man kan mäta vevaxelgivaren den ska ha en bit under 1kohm i DC-resistans om den är hel. Bensinpumpen brukar dock lägga av tvärt, fungerar som den ska ena ögonblicket för att vara tvärdöd vid nästa start (men motorn kan gå någon sekund på kvarstående bränsletryck), även om din bils beteende inte utesluter bensinpumpsproblem så låter det inte riktigt som det.

    DI-kassetten kan bete sig på nästan godtyckligt sätt om den är trasig, och kontrolleras genom att prova med en fungerande, eller en testkassett som förekommer hos auktoriserade Saabverkstäder.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: 9-5 stannade i morse

    Hej , kolla vevlägesgivaren som "långmilare" Beskrivit först, är det ok så öppnar du luckan och kanckar på pumpen medans någon kör på starten , då kan du få liv i den.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Hur tömmer man enklast tanken på en 9-5?

    Hej, jag kanske behöver tömma ut en del bensin ur tanken, hur gör man det enklast? Det kanske är minst kladd att pumpa över till en annan bil, vad tror ni?

    Går det att få ner en slang i tankröret eller sitter det något ivägen?

    Någon som kan tipsa om en billig pump, Biltema?

    Tack på förhand!
    /jonas

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: 9-5 stannade i morse

    Tack för tipset! Jag körde startmotorn och varvräknaren hoppar till och går upp en liten bit. Nästa test får bli när jag har skaffat lite startgas...

    /jonas

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Hur tömmer man enklast tanken på en 9-5?

    Lossa filtret framför höger bakhjul och pumpa ur bränslet med bränslepumpen borde väl fungera.
    Fredrik J

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 stannade i morse

    Citat Ursprungligen postat av joek
    Tack för tipset! Jag körde startmotorn och varvräknaren hoppar till och går upp en liten bit. Nästa test får bli när jag har skaffat lite startgas...

    /jonas
    Annars kan du skruva ur ett tändstift efter att du stått och malt en stund, om det är fuktat får den bensin, annars är grundtipset DI-kassetten. Kör bara inte motorn med urskruvad men ansluten DI-kassett, eller försök prova om du får gnista med lös DI-kassett, det slutar lätt med kvaddad DI-kassett.

    Om du kan låna en annan svart DI-kassett att prova med så gör det, det är ett ögonblicks verk att göra (4 skruvar på ovansidan och kontakten). Håll bara DI-kassetten rättvänd hela tiden eller vänta några minuter efter montage så att oljan (som används för kylning av tändspolarna) inne i den hinner rinna tillbaka ordentligt innan du kör motorn.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Hur tömmer man enklast tanken på en 9-5?

    Du behöver inte tömma ur tanken för att byta pump

    Kör själv med en biltema bränslepump, art nr:52-200.
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130

    Re: 9-5 stannade i morse

    Sitter en ventil mitt på fuelrailen som du enkelt kan kolla om det kommer soppa igenom.
    Jag röstar på pumpen

    Mvh Christian
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Hur tömmer man enklast tanken på en 9-5?

    Nej tanken behöver inte tömmas för att byta pump, men är det vad trådskrivaren tänker göra? Eller ska tanken tömmas av andra orsaker?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Icke funkade ABS,fläkt,fönster,torkare 9000
    Av björne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 08:04
  2. motorstopp i morse :-( di kassett?
    Av Steelis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 17:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •