Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Rost!!

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 565
    Medlem#
    4936

    Rost!!

    Hej!

    I nedre kanten och på undersidan av plåten på bagageluckan på min bil har färgen skavts av eller flagnat.
    Där finns nu tendenser till lite ytrost.
    Bilen är en 9-3SS uttagen okt 2002 och har gått ca7.800 mil.

    Jag antar att det beror på dålig kvalité i lacken i kombination med att salt, grus och damm har virvlat i mellanrummet mellan stötfångare och lucka och "slipat" kanten. Jag har inte haft något i kläm som har kunnat skavt på detta sätt.

    Någon som har haft eller sett liknande problem? Som rostskyddsgarantin är utformad skall man i princip ha hål genom bilen för att få det åtgärdat. Vagnskadegarantin gäller inte för rostskador. Kan det gå på någon annan garanti? Om min teori stämmer känns det som ett konstruktionsfel... Eller händer det här på många bilar men ägaren får stå för det själv?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    vi hade problem med det på våran 9-5a, men saab tog snällt in bilen och lackade om...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    822
    STYLAR man bilem med rost?!


    visst, det påverkar utseendet negativt men ändå?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  4. #4
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 565
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    STYLAR man bilem med rost?!

    Nej. Inte bilen heller för den delen.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 513
    Är det mycket att fixa då? Istället för att få det gjort på silverfat, menar jag.

    Men jag håller definitivt med dig i principen, det är ju ingenting man förväntar sig så himla fort på en dessutom så ny modell.

    Vad säger SAAB? Att det är för lite rost "för att räknas som rost?"
    mvh Johan Kullberg

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Min farsa råkade ut för det på sin S40. Men det visade sig att volvo *host host* hade satt på bagageluckan snett så den hade skavt på kofångaren och balken. Men det åtgärdades av ovan nämnda varumärke så fort det upptäcktes. Tycker det borde vara likadant med Saab. Själv har jag fått stenskott på motorhuv och passagerardörr efter denna grymma årstid.

  7. #7
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 565
    Medlem#
    4936
    Favst >>
    Det är inte så svårt att fixa bara att slipa lite försiktigt, maskera och spraya på bättringsfärg på den utsatta kanten.
    Kanten är ganska dold men jag är osäker på hur bra det blir.
    Det skulle naturligtvis bli bäst med att få en hellack.

    Jag har inte konsulterat Saab.
    I rostskyddsgarantin definieras rost som då: genomrostning uppkommit på kaross och bärande detaljer... skador som är att hänföra till begynnande korrosion i kanter, falser... skall åtgärdas av köparen...

    Så det verkar inte som det skulle räknas som rost enligt definitionen i garantin.


    Ernst >>
    Hur gammal var 9-5:an när ni lämnade in den?
    Sa Saab något om varför de åtgärdade det? (typ: garanti, goodwill, konstruktions eller lack-fel)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    Citat Ursprungligen postat av Pelle

    Ernst >>
    Hur gammal var 9-5:an när ni lämnade in den?
    Sa Saab något om varför de åtgärdade det? (typ: garanti, goodwill, konstruktions eller lack-fel)
    bilen var en 9-5 av årsmodell 02, vet egentligen inte riktigt vad dom sa, men än att det helt enkelt inte ska vara så, så jag antar att det var någon form av garanti...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 266
    ERnst->

    Pratar du om dekorpanelen mellan bakljusen. Det är ettvälkänt problem på 9-5 MY02->.

    Pelle->

    Ring eller åk förbi din Saab-verkstad. Borde inte vara några som helst problem speciellt om din bil är fullservad och välskött i övrigt.

    //Jesper #1873
    åtgärdad dekorpanel + lack
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  10. #10
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 565
    Medlem#
    4936
    Lyfter en gammal egen tråd.

    Vart skall jag vända mig med min rostskada.
    Jag är tveksam till att det går på garantin men tror som flera sagt ovan att det bör gå på goodwill.
    Måste jag vända mig till stället där jag köpte bilen eller kan jag kontakta närmaste Saab-handlare.
    Vid rena garanti-fall kan jag ju gå till vilken Saab Åf som helst men vad gäller vid goodwill?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    jag hade vänt mig till samma återförsäljare som bilen handlades ifrån, om det nu inte är väldiga avstånd... åk in och hör eller ring...

  12. #12
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 565
    Medlem#
    4936
    Nu har jag varit och hört med den lokale handlaren här i Malmö.
    Orkade inte åka de 20 milen t/r till Kristianstad för att höra med handlarn jag köpt bilen av.

    Skadeverkstaden i Malmö sa att de inte kunde åtgärda den avskavda lacken på någon garanti utan rådde mig att bättra med ett lackstift....
    Han kunde inte säga vad det kunde bero på men verkade tro att bilen blivit påkörd och att kofångaren skavt mot nederdelen av luckan.
    I så fall är det märkligt att det inte finns några skavmärken på kofångaren.
    Luckan och kofångaren ligger inte heller an mot varandra.

    När jag tvättade bilen i går eftermiddag såg jag att lacken på ett litet ställe där det är skavt har bubblat sig som om det är rost på gång därunder.....

    Tycker ni att verkstadens bedömninig verkar OK?
    Kan bedömninigarna bli annorlunda hos andra verkstäder.

    Vad gör man om man inte är nöjd med saab-verkstädernas ställningstagande, Saabdirekt eller Aftonbladet.....

    EDIT. Någon moderator får gärna flytta den här tråden till verkstäder, försäkringar etc.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 602
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    STYLAR man bilem med rost?!


    Hehe, jo du vet väl vad norskt krom är?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    3346
    Det går inte på lackgarantin då?
    All makt åt Thengil!

  15. #15
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 565
    Medlem#
    4936
    Var ett tag sedan jag jag gnällde om det här.
    I morgon skall bilen in på Bilcity i Kristianstad för rostlagning och omlack.
    De tar det på goodwill.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Var ett tag sedan jag jag gnällde om det här.
    I morgon skall bilen in på Bilcity i Kristianstad för rostlagning och omlack.
    De tar det på goodwill.
    så ska det låta... hoppas det håller bättre denna gången då...

  17. #17
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 565
    Medlem#
    4936
    Hämtade bilen i går. Nylckad baaklucka, men inte nog med det.
    De hade även åtgärdat (lackat) en parkeringsskada på bakre stötfångare samt vaxat bilen.
    Stor och till Bilcity i Kristianstad.
    Kul at några saabhandlare förstått vad kundvård är och anstränger sig för att ge det lilla extra.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 871
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Min farsa råkade ut för det på sin S40. Men det visade sig att volvo *host host* hade satt på bagageluckan snett så den hade skavt på kofångaren och balken. Men det åtgärdades av ovan nämnda varumärke så fort det upptäcktes. Tycker det borde vara likadant med Saab. Själv har jag fått stenskott på motorhuv och passagerardörr efter denna grymma årstid.
    V40 har ju detta problem på de flesta bilar.
    Oftast är det ett blankt nej när det gäller fixning av detta problem.
    De skyller på att man skulle ha fixat inställningarna för bakluckan innan det gick igenom.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 565
    Medlem#
    4936
    Kan tillägga att mellan det att jag startade den här tråden och det att bilcity tog hand om bilen har jag kommit på att rosten på luckan berodde på att bilen gått som demobil och att handlarn då hade klämt fast grönskylten (som satt i några nylonremmar) i bakluckan. Därav skavet. Även om bilen gått ca 9000 mil sedan den köptes och att det är drygt två år sedan var de fullt medvetna om att de orsakat det, så det var inget snack.

Liknande ämnen

  1. og 9-3 Cab rost ?
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 11:56
  2. Rost...
    Av AndersM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 19:35
  3. rost 9-3 -99!!
    Av Joel220 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:08
  4. rost
    Av andersu i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •