Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: fel på mv?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38

    fel på mv?

    Tjena!
    Har lite strul me min steg 1 chippade 9-3 aero -00 som gått 14500 mil. Efter att bytt tändstift och gjort rent lmm (detta pga att bilen redan strulade ) så märker ja nu att när ja trycker gasen i botten så skenar laddtrycket iväg mot 1,3-1,4 å laddtrycksspärren går då in å slår ifrån. Misstänkte starkt att detta berodde på MV. Så jag lånade förut en polares MV och och lät bilen bli varm å sen gasen i botten på motorvägen. Till min lycka så höll bilen då stabilt ladd genom hela registret på 1,0-1,1 på 3an 4an och 5an växel. Kör av och vänder för att åka hemåt igen. Trycker återigen plattan i mattan å helt plötsligt skenar laddet igen till 1,4 och laddtrycksspärren går in ingen slang hade lossnat å alla slangarna ser ut att vara i gott skick.

    Så vad jag nu undrar är ifall ja kan ha haft oturen att pajja min polares MV sådär helt plötsligt? Och kan det då va nåt fel på min bil som gör att MV går sönder??
    Lite tips å hjälp skulle verkligen uppskattas! MVH Jonas
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    574

    Re: fel på mv?

    låter precis som min när jag hade problem, jag bytte MV o problemet löst... skumt de där

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    128

    Re: fel på mv?

    Citat från tråden: viewtopic.php?f=30&t=113657&hilit=drivsteg

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Det är altså detta drivsteg som styr magnetventilen. Om någon lindning i magnetventilen kortslutits är det stor risk att drivsteget i styrdonet gått sönder, vilket gör att alla hela magnetventiler man sedan monterar går sönder direkt.
    Därför är det bra att ta reda på om drivsteget är helt.

    Ja, du kan ha pajat din kompis magnetventil om ditt drivsteg är trasigt. Sorry...

    EDIT: Jag säger inte att din kompis MV har gått sönder också... bara att det är en möjlighet.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: fel på mv?

    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Citat från tråden: viewtopic.php?f=30&t=113657&hilit=drivsteg

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Det är altså detta drivsteg som styr magnetventilen. Om någon lindning i magnetventilen kortslutits är det stor risk att drivsteget i styrdonet gått sönder, vilket gör att alla hela magnetventiler man sedan monterar går sönder direkt.
    Därför är det bra att ta reda på om drivsteget är helt.

    Ja, du kan ha pajat din kompis magnetventil om ditt drivsteg är trasigt. Sorry...

    EDIT: Jag säger inte att din kompis MV har gått sönder också... bara att det är en möjlighet.
    Det där gäller Trionic 5. Trådskaparen har Trionic 7.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38

    Re: fel på mv?

    Ja precis trionic 7. Blev lite fundersam där, men detta fel kan alltså ej inträffa på trionic 7 då eller garfield??
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641

    Re: fel på mv?

    Finns det någon komponent som skyddar MV i T7 om drivsteget i boxen kortsluter, och i så fall vad?
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    128

    Re: fel på mv?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det där gäller Trionic 5. Trådskaparen har Trionic 7.
    Helt rätt, men jag trodde samma princip gäller på T7. Det gör det alltså inte?
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: fel på mv?

    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det där gäller Trionic 5. Trådskaparen har Trionic 7.
    Helt rätt, men jag trodde samma princip gäller på T7. Det gör det alltså inte?
    Pinouten på en T5-box skiljer sig mot en T7-box så man kan i vart fall inte mäta på samma sätt på en T7-box som en T5-box.

    Jag har aldrig läst om någon med T7 som brännt några drivsteg men det kan kanske hända. I vilket fall är det väldigt sällsynt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    9176

    Re: fel på mv?

    Är det ingen som vet hur och vart man mäter drivsteget på en T7?
    I FAQ hittar man denna tråd
    viewtopic.php?f=30&t=113657
    om hur man mäter drivsteget på en Trionicbox. Där står dock inget om att det är skillnad på T5 och T7!

    Per L

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •