Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: DIN-kontakt till orginalstereo AS2 OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    DIN-kontakt till orginalstereo AS2 OG9-3

    Funderar på att löda en egen Din kontakt för lågnivå uttag ur AS2 stereo.
    Nån som vet vilka kontakter som ska anslutas i Din kontakten?

    Det lönar sig kanske inte, men roligt att testa lite
    Saab 9-3 Aero -oo

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Spåkulan säger mig att du inte talar om 9-5 utan AS2 till NG900/OG9-3?

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Du är en duktig "spåkärring" 9-3 Aero -00 gälller det.

    Suveränt! Tack så mycket LM.

    Var hittar man sån information förresten?
    Saab 9-3 Aero -oo

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Citat Ursprungligen postat av Turri
    Var hittar man sån information förresten?
    Jag hittade den här: http://www.kolumbus.fi/richard.bevan/saab/saab93/
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Nu kanske jag är ute på velocipeden, men var det inte så att den där utgången är balanserad så det inte funkar med ett vanligt slutsteg? Eller var det bara på AS2/3 på 9-5?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nu kanske jag är ute på velocipeden, men var det inte så att den där utgången är balanserad så det inte funkar med ett vanligt slutsteg? Eller var det bara på AS2/3 på 9-5?
    Tror du får spänna cykelhjälmen bollman då kontaktens utformning med endast en gemensam "Signal Ground" väl knappast kan medföra en balanserad signal?

    Eller är det JAG som tänker fel nu?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    det funkar att bygga om den utan problem på ng900/og9-3.

    Dock så vill jag minnas att den där bilden inte helt stämmer med rear/front då jag vill minnas att det blev tvärtom när jag kopplade enligt bilden.
    men det är ju inget större att bråka över.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Ja men vänta nu! Det där måste väl vara fel kontakt? DIN-utgången på og9-3 (och ng900) har ju bara 2 kanaler ut till högtalarna i dörrarna. Varför skulle det sitta 4 kanaler i den kontakten?

    Iofs, när jag tänker efter så har jag någonstans en kabel som konverterar den där DIN-utgången till 2st RCA och remote till ett steg. Jag köpte den för att uppgradera farsans AS1 (som är samma huvudenhet som AS2/3 på og9-3) i hans gamla 9-5a, men det blev aldrig av. Så, det är alltså inte balanserat i den. MEN, det lär ju inte vara 4 kanaler heller! Väl?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ja men vänta nu! Det där måste väl vara fel kontakt? DIN-utgången på og9-3 (och ng900) har ju bara 2 kanaler ut till högtalarna i dörrarna. Varför skulle det sitta 4 kanaler i den kontakten?
    Hur menar du att det funkar egentligen?
    Att AS2 har förvisso har 4 högtalare men att endast 2 kanaler är åtkomliga via DIN-kontakten? (Själv VET jag inte alls.)

    Du blandar inte heller ihop det med cab:ens audiosystem som väl skiljer sig från bilarna med plåttak?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Om man har orginalslutsteg (AS3) så är väl bara dörr högtalarna kopplade till steget? De andra ligger väl direkt på stereon? Men det kan ju vara så att Din kontakten har de andra med ändå.
    Hur ser kabeln till orginalsteget ut? Är det Din kontakt i bägge ändarna?

    Hoppas på fler inlägg om det här, mycket intressant.
    Saab 9-3 Aero -oo

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Precis!
    Ljudsystemet skiljer sig väldigt lite mellan takvariant och taklös variant Skillnaden är ju att tak-bilar har 6x9or i hatthyllan medas cabbar har 6,5or i armstöden bak. I övrigt är allt samma.
    AS1 fanns inte för og9-3/ng900, då var det "radioförberedelse", dvs det satt högtalare i instrumentpanelen, i hatthyllan bak (armstöden bak på cab) och bilen hade radioantenn (undras om det sålts bilar utan?) men ingen huvudenhet installerad.
    AS2 har högtalarna från "radioförberedelse" och huvudenhet.
    AS3 är exakt som AS2 men med högtalare i dörrarna fram. Dessa högtalare drivs av ett steg som sitter bakom plastbiten mot mittkonsolen på passagerarsidan. Detta steg driver endast högtalarna i dörrarna, inget annat. Steget får sin signal från huvudenheten via en 8-polig DIN-kontakt. Kablaget till steget (och till högtalarna) är fördraget i alla bilar (så vitt jag vet, aldrig sett någon utan, men däremot så kan det på en del äldre ng900 saknas DIN-kabeln till CD-växlaren bak, den är dock integrerad i kabelstammen på og9-3 så där finns den alltid).

    Skillnaden på 9-5 är att där är AS1 samma huvudenhet som i og9-3 fast med en något högre frontplatta eftersom hålet i 9-5 är lite större än 2DIN. På 9-5 är det högtalare i instrumentpanelen och i dörrarna bak när man har AS1. Det fanns en AS1+-uppgradering som helt enkelt var AS3-steget till en og9-3 och högtalarna, så man stoppade högtalare i dörrarna fram.
    Så; på og9-3: radioförberedelse, AS2 och AS3.
    På 9-5: radioförberedelse, AS1, AS1+, AS2, AS3

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Nu är ju inte min finska helt klockren men från siten jag hämtade info om kontakten:
    vilket jag tolkar som att huvudenheten har 4x20W utgångar.

    "Vahvistin" betyder väl förstärkare?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    först måste jag säga att jag är imponerad av bla. Bollmans kunskaper.

    Det borde ju vara att man får ut alla 4 kanalerna via din kontakten, de kablage som finns att köpa på tex. Blekinge bilradio har ju 4 kablar (se text från deras hemsida nedan)

    Artnr:ba0015
    Beskrivning:
    Saab DIN-RCA 4 kanal SAAB 1:

    Används för att få ut lågnivåkablar från SAAB orginal stereo.

    Passar de SAAB-apparater som har en DIN-kontakt på baksidan märkt "amp".

    8-polig DIN hane till 4xRCA.
    Pris: 199,00 kr 349,00 kr


    Min stereo har ingen "amp" märkning, fungerar den ändå?
    Saab 9-3 Aero -oo

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    På AS2/3 på 9-5 så sitter det ju ingen förstärkare inbyggd i huvudenheten. Det är därför som det inte går att uppgradera till AS2/3 om man haft AS1 eller "radioförberedelse" eftersom det i dessa fall är gjort för att det skall finnas förstärkare i huvudenheten medans i AS2/3 är alla förstärkare externa.
    Det jag skulle kunna tänka mig är att man då skulle kunna utnyttja detta på AS2/3 i 9-5 för att få ut 4 kanaler, men jag har för mig att det är "SAAB-kontakter" och inga DIN.
    Det kan mycket väl vara så att det finns 4 kanaer i DIN-kontakten i AS2 för 9-3. Huvudenheten är ju något som SAAB köpte in, har för mig det är Clarion som gjort den och då tog man säkert något som fanns på hyllan och anpassade.
    Det hela ställer ju saker i en lite annorlunda dager eftersom det då blir lättare att sätta kraftigare slutsteg och bättre högtalare i bilen utan att byta ut huvudenheten!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Skall montera AS3 i bilen (OG9-3) i dag och undrar vilken storlek det är på skruvarna som håller högtalarna i dörrarna? Skall man ha fjädermuttrar eller sitter det muttrar bakom plåten?

    /Jonas

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    61

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Du kanske måste ha distanser i dörrarna, i alla fall om du inte monterar orginal högtalare. Tror mig minnas att det finns färdiga "muttrar" i dörrarna för orginal högtalare eller "orginal" distanser, kan det vara så att det sitter 2 eller 3 st fästpunkter? Kommer faktiskt inte ihåg. Storlek på skruvarna vet jag inte, troligen M6.

    Om du monterar andra högtalare än orginal så glöm bara inte att sätta dit distanser, annars kan rutan ta i högtalarna när den går ner i dörren. Distanser kan du tillverka själv av tex mdf skiva eller plywood.
    Saab 9-3 Aero -oo

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Allt är original, högtalare och steg.

    /Jonas

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Nu har man monterat högtalarna och kopplat in steget
    Men någon 8polig DIN kabel fanns det inte

    Kan jag ha missat den? Jag kollade bak på stereon men där var det inget inkopplat. Ligger den dold någonstan där bakom??

    Vart kan man köpa dessa kablar förutom hos SAAB, känns som att SAAB tar bra betalt.

    /Jonas

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Kabeln medföljer AS3-kittet och sitter alltså inte där som standard.
    Dock är det samma som till ng900 så du kanske kan hitta på skroten? Jag vet ng900 på en skrot i blekinge som har komplett AS3-kit, men det är väl för långt att åka

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: Din kontakt till orginalstereo AS2

    Typiskt!
    Jag misstolkade dig tidigare i tråden och trodde att det var fördraget

    Lite långt att åka för en kabel men jag får leta vidare (inte i bilen)

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. Orginalstereo till Saab 9-5 aero-00
    Av Kriore i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 20:29
  2. Eftermarknadshögtalare till 9-5 orginalstereo?
    Av Quinna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 19:00
  3. Lågnivå till orginalstereo?
    Av spacklarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 16:57
  4. Byta orginalstereo till en JVC KW-XG701
    Av mille_tirup i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 16:08
  5. har ingen kod till orginalstereo,hur gör man då?
    Av Niccco i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •