Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lagligt att dra båt på B-kort?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274

    Lagligt att dra båt på B-kort?

    Hejsan!

    Våran båt skall iväg och repareras och undrar om vi kan dra denna dit.

    Har tidigare dragit den på en 9-5 aero sc ca 5km till hamnen för sjösättning men denna gången är det en längre bit, är medveten att det är för tungt då båten väger 1900kg och trailer ca 300kg.
    Trailern är en oreggad boggie och går som 30kärra, frågan är, är det samma regler som gäller för 30kärra och reggad då det krävs Be-kort för att dra, eller får jag köra med en bil som klarar av lasten iochmed att det är en 30kärra på mitt B-kort?

    Hoppas ni förstår min fråga, är kass på att formulera

    Mvh Robban
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    Tågvikten (bil+släp) får inte överstiga 3500kg med B-kort, gör den det krävs BE.
    Finns ett undantag och gäller för husbilar där man under vissa betingelser får köra dessa med B-kort trots att totalvikten överstiger 3500kg.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    Det blir fel på många sätt...

    Vagnen räknas som efterfordon enligt transportstyrelsen:
    Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods." Det gäller

    - båttransportvagnar
    - husvagnar
    - tankvagnar.
    1. Bruttovikten för släpet 1900+300 överstiger bruttovikten (tjänstevikt+tillfällig last) för dragbilen:
    Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)
    2. Totalvikten för bil och släp överstiger 3500 kg
    3. Högsta vikt för obromsat släp enligt reg beviset 750 kg för en 9-5 (högsta totalvikt (tjänstevikt + maxlast) för bromsat släp 1800 kg)

    Det blir alltså överlast samt olovlig körning (böter + ev. indraget körkort), blir du stoppad måste du lämna släpet vid vägkanten.

    Källa:
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... terfordon/
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    Citat Ursprungligen postat av Redis
    3. Högsta vikt för obromsat släp enligt reg beviset 750 kg för en 9-5 (högsta totalvikt (tjänstevikt + maxlast) för bromsat släp 1800 kg)
    Den siffran dvs 750kg i registreringsbeviset avser väl högsta vikt på släpet för att få köra 80km/h med obromsat släp?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Redis
    3. Högsta vikt för obromsat släp enligt reg beviset 750 kg för en 9-5 (högsta totalvikt (tjänstevikt + maxlast) för bromsat släp 1800 kg)
    Den siffran dvs 750kg i registreringsbeviset avser väl högsta vikt på släpet för att få köra 80km/h med obromsat släp?

    Exakt. 750 kg är 80 km/h

    Bor själv nära sjön och nu kommer många personbilar med vagnar som är gamla långtradare och stora motorbåtar typ 12+ m. Harry borde kunna dra många fina kort om det är på det viset.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    Många siffror är det att hålla reda på. Jag håller för närvarande på att ta BE-behörighet så jag har just nu rätt bra koll :-)

    Du får med B-behörighet framföra släp enligt följande:
    - Ett lätt släp (släpet har en totalvikt på högst 750 kg)
    - Släpets totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt
    - Sammanlagd totalvikt för bil och släp får inte överstiga 3500 kg
    I övrigt krävs BE-behörighet

    För obromsat släp gäller:
    Citat ur BE-boken:
    "Med högsta tillåtna släpvagnsvikt menas den vikt bilen rent tekniskt får dra, oavsett vilka möjligheter ditt körkort ger" Detta med avseende på bromssystem och bilens förmåga att få stopp på ett sådant ekipage (min tolkning).

    En obromsad släpvagn får framföras i 80 km/h om totalvikten (eller tjänstevikten när släpvagnen inte är lastad) inte överstiger hälften av bilens tjänstevikt dock högst 750 kg.

    För efterfordon gäller följande (notera att det är skillnad på efterfordon och släpvagnar)
    Enligt broshyren:
    http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... galler.pdf får efterfordon köras i max 30 km/h.

    Det står också att:
    Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga
    dragfordonets bruttovikt.
    Som svar på trådskaparens ursprungliga fråga: Nej det går inte för sig..!
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    Värt att notera när det gäller obromsade släp är att 750kg är vad lagen säger om maxvikt, men det är inte säkert att bilen klarar/får dra så tungt.
    I instruktionsboken för 9000 kan man t.ex. läsa att maxvikt på obromsat släp är 500kg

    Jag tror inte det är några problem för trådskaparen att dra detta ekipage under förutsättning att färden går lungt och städat. Hålla hastigheten är ju en bra början och har man sedan sidomarkeringar, surrningar mm i ordning så ska det inte vara något problem. Det ska helt enkelt till en jäkla otur för att träffa Harry även om dom har en förmåga att dyka upp vid olämpliga tillfällen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Värt att notera när det gäller obromsade släp är att 750kg är vad lagen säger om maxvikt, men det är inte säkert att bilen klarar/får dra så tungt.
    I instruktionsboken för 9000 kan man t.ex. läsa att maxvikt på obromsat släp är 500kg
    Jag har inget minne att jag läst denna sifra i min instruktionsbok och även om så vore väljer jag att gå på de 740kg som finns angivet i reg.beviset för min egen bil.
    Dessuom väger jag naturligtvis min obromsade 750kg vagn varje gång jag lastar den för att vara säker på att jag verkligen kommer under 740 kg så att jag får köra 80 km/h.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    /on
    Tjänstevikten på en 9000 är 1341-1385kg och för att få köra 80 km/h med obromsad släpvagn får totalvikten (tjänstevikt+last) alt. tjänstevikten olastad vara max hälften av dragbilens tjänstevikt (670,5 kg - 692,5 kg) dock HÖGST 750 kg. I annat fall får man köra 40 km/h /off

    500 eller 740/750 kg kan bero vilken årsmodell det är eftersom det blev en del ändringar kring 1996.
    Oavsett vilket skall man gå på uppgifterna som står i regbeviset för just den bil man själv äger eftersom det är vad man kommer att få stå till svars för inför länsman.
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Värt att notera när det gäller obromsade släp är att 750kg är vad lagen säger om maxvikt, men det är inte säkert att bilen klarar/får dra så tungt.
    I instruktionsboken för 9000 kan man t.ex. läsa att maxvikt på obromsat släp är 500kg

    Jag tror inte det är några problem för trådskaparen att dra detta ekipage under förutsättning att färden går lungt och städat. Hålla hastigheten är ju en bra början och har man sedan sidomarkeringar, surrningar mm i ordning så ska det inte vara något problem. Det ska helt enkelt till en jäkla otur för att träffa Harry även om dom har en förmåga att dyka upp vid olämpliga tillfällen

    Det har ju gått fint innan (ca 5km) och hastigheten har vart 30km/h efter 9-5:an...lagom,
    Nu är det så att ja har fått tag på en fiat ducato som får dra 2ton, fortfarande olagligt för mig att köra, men känns mer safe än med 9-5:an, notera att båtkärran är ett bromsat boogie släp.
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: Lagligt att dra båt på B-kort?

    Det har ju gått fint innan (ca 5km) och hastigheten har vart 30km/h efter 9-5:an...lagom,
    Nu är det så att ja har fått tag på en fiat ducato som får dra 2ton, fortfarande olagligt för mig att köra, men känns mer safe än med 9-5:an, notera att båtkärran är ett bromsat boogie släp.
    Fortfarande inte ok i lagens mening, men det är du ju medveten om. När jag tittade på http://www.trafikjuristen.se så står det att normal påföljd för körning med saknad E-behörighet är "varning om ej vid allvarligare slag"... om man betraktar överträdelsen av max dragvikt som allvarligt vet jag inte. Normalböter för överträdelsen är 900:- enligt samma sida men allt är ju inte sant för att det står på internet...

    Det man kan fundera på är vad som händer med försäkringen om någon olycka skulle hända, jag kan tänka mig att bolaget kommer att friskriva sig från ev ersättning.

    Svaret på din ursprungliga fråga är fortfarande nej, även om det är tekniskt möjligt.
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

Liknande ämnen

  1. Strålkastarefilm, lagligt ?
    Av 230vilda i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 14:39
  2. USA sidoljus på OG9-5 Dame Edna, lagligt?
    Av Weggen i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 21:32
  3. USA sidoljus på NG9-3, lagligt?
    Av -Rickard- i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 12:56
  4. Lagligt med HID xenon?
    Av nejo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 06:37
  5. vad skilljer motorerna åt? 2.3t kort & 2.3i kort?.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •