Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Någon här som spelar gitarr?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Någon här som spelar gitarr?

    Jag började spela litegrann för ca 1,5 år sen och målet var att lära sig spela så många låtar som möjligt med så få ackord som möjligt. Jag hade min flickvän som lärare men nu när det är slut mellan oss så har jag ingen att fråga när jag undrar något så jag undrar om det finns någon vänlig själ här som kanske skulle kunna hjälpa mig lite.

    Undrar över 2 ackord om man kan spela dom enklare, det är Bm och C#m. Finns det några enklare ackord som låter lika? Har lite problem med rörligheten i vänsterhanden så jag har svårt att ta dom ackorden snabbt nämligen.

    Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig.

    /Johan
    9-3 2,0t -01

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    Är ju en hel del som tas på samma eller liknande sätt, för att det ska bli riktigt så är det ju barréackord, men jag har själv nyligen plockat ut två spikar ur handleden så jag kan inte heller ta dessa utan större ansträngning.
    Därför fuskar jag till det genom att ge fan i A-strängen. Bastonen blir ju lidande men om du bara jesusknäpper så kan man komma undan med det :P
    !!!! Citius - Altius - Fortius !!!!
    Med fingrarna i en 9000 surturbo

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    Jo jag har också testat att skippa A-strängen men jag tycker det låter för jävligt. :P Finns det inget annat ackord man kan ta istället? Bm går väl ganska hyfsat att ta iaf men C#m är helt kört. Har väldigt svårt när det är barré.
    9-3 2,0t -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    C#m går ju att ta såhär med om du vill spreta lite mer med fingrarna.. Fast om du kan ta Bm, borde du kunna ta c#m med tycker jag
    !!!! Citius - Altius - Fortius !!!!
    Med fingrarna i en 9000 surturbo

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    Ja fast jag "fuskar" ju när jag tar Bm och då går det bra. Nu fick jag ju ett "fusk" till C#m också så nu sitter det.

    Tackar.
    9-3 2,0t -01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    Tips mottages tacksamt på låtar man kan lära sig spela med relativt få/enkla ackord, jag börjar få lite idétorka. Genre spelar ingen roll.

    Måste väl finnas fler här inne som lirar.
    9-3 2,0t -01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    Spelat 14 år, håller hygglig nivå, klarar sweep på 6 strängar a la Malmsteen och shit, spelar mest metal.

    Jag är lite tråkig och tycker att du ska lära dig att ta ackorden rätt och snabbt, då det är det enda sättet att faktiskt lära sig det. Annars blir du inte bättre. Det gäller att träna på det som begränsar en. Man har igen det i slutänden. Jag antar att du inte kan ta F heller å ett riktigt sätt? Du gör väl så med Bm att du lägger pekfingret över 2:a bandet så att det trycker ned A och e-strängen, sedan långfingret på B, lillfingret på G och ringfingret på D? Samma sak med durackord som även omfattar E-strängen, t ex F. Det är svårare att ta ett vanligt B på barré, pröva det. Samma som Bm fast du lägger lillfingret på B4, ringfingret på G4 och Långfingret på D4. Bara att öva på!
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    Problemet för min del är att jag har svårt för barréackord då jag har en gammal skada i vänsterhanden, när jag ska trycka ner alla strängarna med pekfingret så känns det ungefär som att någon sätter en kniv i handen på mig. Jag har försökt jobba bort det där men det är inte helt lätt.

    Eftersom det går bra när jag använder fingertoppen för att trycka ner en sträng så antar jag att det bara handlar om teknik för att jag ska kunna ta barré också men den tekniken kan jag inte så tips mottages tacksamt.

    Just nu blir det inte direkt nåt spelande alls eftersom jag har slagit sönder högerhanden och ska gå med skena i 2,5 vecka till. Får väl köra lite blues shuffle så länge och nöja mig med att nypa 2 strängar med tummen och pekfingret för dom är inte inpackade iaf.
    9-3 2,0t -01

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    Om det inte funkar att ta barré-ackord med pekfingret kan du ju ta de övre strängarna med tummen runt uppifrån istället för pekringret. Då behöver du ju bara ta de en-två understa strängarna med pekfingret. Funkar åtminstone till "E-ackorden", dvs F,F#,G,G#,A,Bb osv. om man är lite lat, eller inte kan
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    Ok, på så sätt
    Då kan det vara på sin plats att "fuska" och det har du fått bra tips på. Men du kan även testa om det går att "böja" pekfingret så att det bara ligger emot tunnaste och tjockaste strängen i ackordet, de mittre tar ju de andra fingrarna hand om. Då slipper man kanske trycka så jäkligt. Spelar du stålsträngad aukustisk kanske det är läge att byta till nylonsträngat då det oftare krävs betydligt mindre tryck för att få en ren ton på nylonsträngat. Tummen runt blir helt mongo för mig, men du kanske har större händer

    Krya på dig!
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Någon här som spelar gitarr?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Ok, på så sätt
    Då kan det vara på sin plats att "fuska" och det har du fått bra tips på. Men du kan även testa om det går att "böja" pekfingret så att det bara ligger emot tunnaste och tjockaste strängen i ackordet, de mittre tar ju de andra fingrarna hand om. Då slipper man kanske trycka så jäkligt. Spelar du stålsträngad aukustisk kanske det är läge att byta till nylonsträngat då det oftare krävs betydligt mindre tryck för att få en ren ton på nylonsträngat. Tummen runt blir helt mongo för mig, men du kanske har större händer

    Krya på dig!
    Det där med att böja pekfingret ska jag testa, det har jag aldrig tänkt på.

    Jag kör nylonsträngad akustisk och sen har jag elgitarr också och jag tycker faktiskt elgitarren är lättare än min nylonsträngade. Har en gammal Levin också med stålmekanik men den är tyvärr sprucken i locket men när jag började med den så tyckte jag den var lättare än nylon också men det kanske är jag som är lite skum.

    Tummen runt fungerar inte för mig heller, har väl "frökenhänder" antar jag.
    9-3 2,0t -01

Liknande ämnen

  1. Spelar stiften någon roll?
    Av traskalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 12:16
  2. Någon som spelar World war? (iphone)
    Av Ekan i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 23:06
  3. Någon som spelar Euro truck simulator?
    Av mickeopel i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 23:41
  4. Spelar färgen någon roll vid färsäljnig?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 00:17
  5. Spelar det någon roll hur man sätter basen?
    Av ScottaN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 01:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •