Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Pris på nytt badrum?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Pris på nytt badrum?

    Har precis köpt en ny lägenhet men vi vill göra om lite på badrummet.
    Så här ser det ut idag:



    Det vi vill ändra på är:
    - Vägghängd toalett.
    - Nytt kakel/Mosaik på väggen.
    - Duschhörna (på något sätt).
    - Nytt skåp.
    - Nya lampor.

    Vi behåller:
    - Golvet.
    - Duschen.

    Frågor:
    - Någon som har den blekaste aning om vad det skulle kosta att göra om det här lilla 2x2m badrummet? (toaletten kostade 3595kr såg jag i en butik).
    - Kan man klistra/limma mosaiken (brukar vara lite större plattor med mindre mosaik bitar på) direkt på gamla kaklet, eller måste man riva hela skiten?
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Pris på nytt badrum?

    det första som slår en är väl hur man löser det med vägghängd toa om man har konventionellt avlopp i golvet? Känns liksom meningslöst att skruva upp den på väggen om man ändå har avloppet i golvet?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Pris på nytt badrum?

    Det är ju sant.... undrar vart avloppet sitter hos andra som bygger in muggen?!
    Men det är inte JÄTTE viktigt med vägghängd toalett, då måste man ju göra om golvet eller iallafall hitta likadant och lägga igen hålet som blir.

    Tycker bara det är trist med den vita väggen när hela lägenheten är topprenoverad annars. Annat kakel / mosaik, duschhörna och lite sådant vill vi nog ha iallafall.

    Duschhörnan måste vi även kapa till då det är snetak (177cm) på ena väggen och full höjd på andra väggen = beställa specialare hos glasmästare?
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Pris på nytt badrum?

    Är väl inget fel på det där?

    Om dusch/toa utrymmet är ok idag, dvs inga fuktskador och att kaklet sitter
    ordentligt på väggen så kan man kakla utanpå.
    Knacka på alla plattor och lyssna efter konstigheter.

    Det finns moduler som man kan placera över hålet i golvet. Det är "kassetter"
    som skall fästas i golv alt. vägg sedan för att stå stadigt.
    http://www.lintec.se/moduler.htm
    Dom används normalt vid hel renovering där avloppet vanligtvis kommer från
    sidan, höger eller vänster.

    Modulen/kassetten "snor" en del golvutrymme men å andra sidan får du en
    hylla för schampoo o annat.

    Ett alternativ är att klistra på "klisterlappar" på det vita kaklet om man inte gillar
    vitt. Borde finnas.

    Du skriver att lägenheten är precis köpt, då skulle jag bo in mig lite innan
    allt för många planer sätts i verket. Kolla hur badrummet funkar innan släggan
    viner.

    Här är bild på vårt badrum, på bilden är det inte klart.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Pris på nytt badrum?

    Ett badrum är ALLTID mycket mer jobb än man någonsin kan ana, jag blev själv förvånad över hur kostnader och tid sprang iväg trots att jag lagt på gott mått på både och

    Det går fint att kakla ovanpå befintligt kakel men tänk på att kolla hur gammalt och i vilket skick tätskiktet är bakom innan du lägger ner en massa arbete.

    Kolla gärna min badrumrenovering, det var en resa som heter duga

    http://www.byggahus.se/forum/badrum/976 ... ilder.html

    Kostade cirkus 100K när allt står färdigt och då har jag gjort allt själv förutom plattsättningen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Pris på nytt badrum?

    Mitt tips är att börja med en ny duschhörna och sedan en ny tvättställsmöbel. Det räcker mycket långt för att fräsch upp. Toaletten såg ju relativt ny och och fräsch ut, känns lite overkill att slänga ut den och riva upp hela golvet bara för att man vill ha en annan modell. Något som jag tycker också livar upp ett badrum rejält är att montera halogenspots i taket. Kan man också göra relativt billigt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Pris på nytt badrum?

    Badrum brukar väl kosta 10000kr/m2 att fixa?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Pris på nytt badrum?

    Det där badrummet är ju fräscht!?

    Att renovera ett badrum i det skicket är verkligen att kasta pengar i sjön om du frågar mig. Ska man renovera ska det väl ändå behövas? Om du nu tvunget måste spendera pengar kan du väl skänka dom till mig istället, vår ena toalett behöver renoveras på riktigt..

    Men om du ändå känner att du vill byta upp dig, byt ut "möblerna" såsom skåp, toalett och tvättställ. Belysning gör mycket för looken också. Det finns ju även sån där dekorfilm att sätta på kaklet om man vill liva upp det vita.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Pris på nytt badrum?

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Det där badrummet är ju fräscht!?

    Att renovera ett badrum i det skicket är verkligen att kasta pengar i sjön om du frågar mig. Ska man renovera ska det väl ändå behövas? Om du nu tvunget måste spendera pengar kan du väl skänka dom till mig istället, vår ena toalett behöver renoveras på riktigt..
    Kan bara hålla med men frågan är om din är värre än den vi har..
    Vad sägs om brun plastmatta, brunt porslin, röd duschslang och trädetaljer i obehndlad furu från 70-talet
    Den går under namnet "bruntoan"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Pris på nytt badrum?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Det där badrummet är ju fräscht!?

    Att renovera ett badrum i det skicket är verkligen att kasta pengar i sjön om du frågar mig. Ska man renovera ska det väl ändå behövas? Om du nu tvunget måste spendera pengar kan du väl skänka dom till mig istället, vår ena toalett behöver renoveras på riktigt..
    Kan bara hålla med men frågan är om din är värre än den vi har..
    Vad sägs om brun plastmatta, brunt porslin, röd duschslang och trädetaljer i obehndlad furu från 70-talet
    Den går under namnet "bruntoan"
    Okej, ni kanske har snäppet värre då. Vår inredning är helt original från 1972, grön plastmatta, misstänkt otät våtrumstapet och synnerligen trista trädetaljer till spegel och handdukar. Toaletten är dock utbytt då den har hel/halvspolning.

    Men ska vi säga som så att vi splittar 40/60?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Pris på nytt badrum?

    Loffe: Nej, är väl inget fel på det så. Är inget fan av vitt kakel bara.

    93t: Ser riktigt nice ut, vilken guide!! Några 100k blir det nog inte när det är så litet som vi har.

    Andreas_Lofgren: Jo, det blir ny duschhörna och skåp vid handfatet. Toaletten och handfatet är helt nytt, men standard vitt skåp och spegel = tråkigt. Resten av lägenheten har halogenspots infällda i taket men blir nog lite för mycket jobb för badrummet. Dock så har jag infällda högtalare i badummet, så vi kan spela musik där från datorn / TV / stereo.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Badrum brukar väl kosta 10000kr/m2 att fixa?
    Huvva.... då väntar vi till efter bröloppet och ser om vi har pengar över

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Det där badrummet är ju fräscht!?
    Men om du ändå känner att du vill byta upp dig, byt ut "möblerna" såsom skåp, toalett och tvättställ. Belysning gör mycket för looken också. Det finns ju även sån där dekorfilm att sätta på kaklet om man vill liva upp det vita.
    Jo det är ganska fräsht som sagt. Att jag inte tänkt på det.... min bästa polare har ju http://www.myskins.no / com där vi har beställt kakeldekor till våran "gamla" lägenhet. Blev skitsnyggt !!

    Men, glasmästare och måttanpassad duschhörna?
    Eller, kan man skära till en 1295kr duschhörna från Bauhaus? hmm...
    Mvh Timmy

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Pris på nytt badrum?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Dock så har jag infällda högtalare i badummet, så vi kan spela musik där från datorn / TV / stereo.
    Hmmm, vi prioriterar olika ser jag
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Pris på nytt badrum?

    Äh, det var så när vi köpte den så ingenting jag ska ha cred för.
    Mvh Timmy

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998

    Re: Pris på nytt badrum?

    Jag har också högtalare i badrummet, i taket, kopplat till förstärkare i vardagsrummet så att man kan spela musik från tv/dator/dvd/etc

    Vi ska låta renovera vårt badrum i lägenheten här om typ 2 månader, kommer ta 10 veckor är det planerat så det blir flytt hem till mor under tiden, man kan ju inte leva utan ett badrum..

Liknande ämnen

  1. Renovera badrum.
    Av T200 i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 23:48
  2. Nytt år, Ny BIL =)
    Av eppe i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 13:22
  3. Vad behövs och pris på monteringsdetaljer till nytt TD04 agg
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 11:14
  4. Nytt köp !!!
    Av Thomas #1629 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 08:11
  5. Vart köper jag nytt dimljus t en CSE t hyfsat pris
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •