Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

  1. #21

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Hej,
    Jag har samma problem dvs motorn hackar till vid jämnt gaspådrag. Det känns bäst vid ett jämn gas dvs då motorn ligger mellan motorbroms och mycket litet pådrag.
    Hacket kommer oxå intermittent.
    På SAAB verkstan hemma har de bytt LMM, tändbox och lite annat samt kollat ev luftläckage men utan resultat.
    Till sist böt de Spjällhus (bara Spjällhuset kostar ca 5 kkr) och frugan har därefter provat bilen. Hon meddelar att bilen nu går som den ska.
    Ska testa några dagar till, för o se om hackandet återkommer.
    Är det någon som vet om det är svårt/tar lång tid att byta Spjällhus i en 9-5 2,0T 2001 års modell?
    /JH

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    95

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Citat Ursprungligen postat av u6329a
    Är det någon som vet om det är svårt/tar lång tid att byta Spjällhus i en 9-5 2,0T 2001 års modell?
    /JH
    Det är lätt. Av med motoravtäckningen vid oljepåfyllningsröret. Öppna kylvätskelocket och släpp ut övertrycket, stäng igen. Lossa och märk upp slangarna in/ut ur spjällhuset. Är du ambitös och vill undvika spill - kläm åt kylvätskeslangarna med "slangklämmartänger". Losssa de två kontaktdonen. Lossa spjällhusets tre skruvar. Montera i omvänd ordning.

    http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

    //x
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    46

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Hejsan
    JAg har en 9000 2.3t och jag undrar hur en lmm beter sig när det är fel på den?
    Sen har jag en fråga till angående wastegate, vad är en bolt on, vad är skillnaden mot en orignal??
    Vore tacksam för svar.

    MVH:gregge12
    Saab 9000 års 98, 2.3t BSR Steg1 235hk/401NM

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Citat Ursprungligen postat av gregge12
    Hejsan
    JAg har en 9000 2.3t och jag undrar hur en lmm beter sig när det är fel på den?
    Sen har jag en fråga till angående wastegate, vad är en bolt on, vad är skillnaden mot en orignal??
    Vore tacksam för svar.

    MVH:gregge12
    Hej! Om det är bilen i signaturen du menar så har du ingen Lmm.
    Ang. Bolt-on så betyder det att den ska passa rätt på utan modifikationer.
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  5. #25

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Hej,
    Tusen tack för informationen och den mycket givande länken till hur arbetet utförs
    / JH

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Hej jag har en 9-5a 00a (16000 mil) som beter sig liknande som initiala beskrivningen i denna tråd. Min bil går bra kall den 1a milen men sen börjar den hack/hugga när jag gasar på, ibland dör den också (motorn stannar inte direkt men gasen svara inte och all drivning tappas). Då får jag rulla in till kanten och oftast startar den snällt igen men inte alltid. Sen kan den vara väldigt svår att köra iväg med, man får knappt gasa alls för då dör motorn igen. Fenomenet uppstod helt plötsligt. Hade kört över 20 mil dagarna innan, bilen stod ute i värmen. När jag körde iväg gick den som vanligt men efter någon mil så bafra stendog den när jag skulle accelerera ut på motorvägen. Trodde turbon gick eller dylikt. Men jag fick igång den och lyckades köra hem med ett antal motorstopp när jag råkade gasa lite för mycket.

    Detta verkar också vara någon form av glappfel som uppstår när motorn blir varm, dock är denna verkar denna bil vara mer eller mindre okörbar i jämförelse med tidigare nämnda fall.

    Skulle detta också kunna vara lamda ? har inte kollar förbrukningen än.

    Inga felkoder.

    /Mats.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    95

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Kanske. Om jag inte missminner mig så använder inte motorstyret lambdavärdet förrän motorn uppnått en viss temperatur. Detta kanske förklarar varför fenomenet uppstår efter en liten stund?

    Testa ryck sladden till lambdan (bara följ sladden till kontakten) och se om den går som den ska. Med urkopplad lambda går motorn på fast värde. Du kommer dock få felkod och check engine.

    EDIT: Detta gäller om du har EN lambda, har du två så vet jag inte riktigt hur det funkar.


    //X
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Jag har endast en lamda, vad jag vet 00a. Har provat kopplat bort lambda men det blev ingen skillnad.

    Hur blir jag av med check engine nu när jag lossat och satt tillbaka labdasonden ?

    Var in på saab en snabbis (bokade tid) och de trodde på initialt på vevaxellägesgivaren. men då borde väl bilen jävlas konstant eller ???

    Några andra tänkbara saker som kan orsaka felet bara när motorn blivit varm ?

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    95

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Citat Ursprungligen postat av ^Mats^
    Hur blir jag av med check engine nu när jag lossat och satt tillbaka labdasonden ?
    Ta bort minuspolen från batteriet, vänta en stund, sätt tillbaka.

    Jag tror det är ganska vanligt att vevaxelgivare strular när de är varma.

    //
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Nu har jag provat med ny vevaxelgivare, ingen skillnad.

    Kan DI kassetten krångla när den blir varm? felet uppstår endast med varm motor.

    Edit: har bytt stift också, ingen skillnad samt provat koppla bort LMM utan effekt.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Re: 9-5a som hackar och drar soppa i massor *löst*

    Problemet visade sig vara tändkassetten som börjat ge upp.

Liknande ämnen

  1. rycker o drar soppa
    Av didde_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 19:11
  2. Webasto Thermo Top P som drar massor av ström
    Av MickeL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •