Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    22

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Brukar man inte kunna se om chippet är bytt?? Lodet brukar se lite nyare ut, så att säga. Är det inte utbytt kan det ju vara flashat och då brukar det ju sitta ditlödda stift.
    Annars är det ju inte så långt att åka till Borlänge och Nordic om du nu bor i Ludvika, de kan säkert kolla upp boxen åt dig.

    //JoFo77
    Saab 9-5 Vector 2.0t - 2002
    Saab 9000 CS 2.3T steg3 - 1995

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    32

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av JoFo77
    Brukar man inte kunna se om chippet är bytt?? Lodet brukar se lite nyare ut, så att säga. Är det inte utbytt kan det ju vara flashat och då brukar det ju sitta ditlödda stift.
    Annars är det ju inte så långt att åka till Borlänge och Nordic om du nu bor i Ludvika, de kan säkert kolla upp boxen åt dig.

    //JoFo77

    jo, har för mig att man ska kunna kolla upp sånt. Men jag är lite halv kass på siffror m.m så det får nog bli nordic om de nu finns i borlänge vilket jag inte visste, men tack

    Ang tider;

    Iaf, original så ska det gå på 10.5sek, men med min så gick den på 11.5sek. Kan kanske ha varit lite uppförsbacke, det vet jag inte.
    Så det tycker jag är lite konstigt. Att det skiljde en hel sekund på org mjukvara?
    Men då vet jag ju som sagt inte om det berodde på uppförsbacke eller motvind.
    Ska testa mer imon eller på tors då frugan inte är med

    Och ang var extra mätaren är inkopplad så pratade jag med förra ägaren idag och han sa att den satt inkopplad på turbon.. Är det de bästa positionen att ha den på?

    Mvh/ d

  3. #43
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av JoFo77
    Brukar man inte kunna se om chippet är bytt?? Lodet brukar se lite nyare ut, så att säga. Är det inte utbytt kan det ju vara flashat och då brukar det ju sitta ditlödda stift.
    Annars är det ju inte så långt att åka till Borlänge och Nordic om du nu bor i Ludvika, de kan säkert kolla upp boxen åt dig.

    //JoFo77
    Att man går in och löder om i boxen har ja inte hört talas om på SAAB sen Trionic5 kom ut men det är väl inte omöjligt, är det ett speedparts trim så får man ju med en PPC har ja för mig asso en dosa man kopplar in i bilen och flashar om boxen samma som BSR.
    Fick du inte med en sån dosa så kan ja nog sätta en slant på att förre ägaren snacka lite BS om att den var trimmad.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Min 9-3 aero -01 laddar ca 1bar när man trycker fullt och det sitter original mjukvara i den. Ang detta så har jag lite svajjigt laddtryck, kan någon förklara lite mer vad som skall hända och inte när man drar slangarna på MV?

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Blomsson
    Ang tider;

    Iaf, original så ska det gå på 10.5sek, men med min så gick den på 11.5sek. Kan kanske ha varit lite uppförsbacke, det vet jag inte.
    Så det tycker jag är lite konstigt. Att det skiljde en hel sekund på org mjukvara?
    Men då vet jag ju som sagt inte om det berodde på uppförsbacke eller motvind.
    Ska testa mer imon eller på tors då frugan inte är med

    Mvh/ d
    Antar att du menar 80-140km/h. Den ska göra det på 10.5sekunder på 4ans växel och du ska börja gasa vid 70km/h... så ligg stadigt på 70km/h på 4an och tryck fullt och ta tid så får du se, om du inte gjorde så innan så att säga Min aero gjorde på 8.2sekunder med 2 passagerare och den laddar 1.3bar och föregående ägaren sa att den va "orginal"...

    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    32

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Citat Ursprungligen postat av Blomsson
    Ang tider;

    Iaf, original så ska det gå på 10.5sek, men med min så gick den på 11.5sek. Kan kanske ha varit lite uppförsbacke, det vet jag inte.
    Så det tycker jag är lite konstigt. Att det skiljde en hel sekund på org mjukvara?
    Men då vet jag ju som sagt inte om det berodde på uppförsbacke eller motvind.
    Ska testa mer imon eller på tors då frugan inte är med

    Mvh/ d
    Antar att du menar 80-140km/h. Den ska göra det på 10.5sekunder på 4ans växel och du ska börja gasa vid 70km/h... så ligg stadigt på 70km/h på 4an och tryck fullt och ta tid så får du se, om du inte gjorde så innan så att säga Min aero gjorde på 8.2sekunder med 2 passagerare och den laddar 1.3bar och föregående ägaren sa att den va "orginal"...

    Mvh Pontus
    Haha orginal? Det var som fan isf!
    Japp, 80-140km/h ... Men iaf, jag visste inte om att man skulle börja gasa vid 70km/h redan, jag började klocka vid 80 samtidigt som jag tröck på fullt!
    Men då vet jag till nästa gång :P Gjorde samma sak idag, på 11sek denna dag. Men då som sagt började jag inte gasa vid sjuttio

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Antar att du menar 80-140km/h. Den ska göra det på 10.5sekunder på 4ans

    Min aero gjorde på 8.2sekunder med 2 passagerare och den laddar 1.3bar och föregående ägaren sa att den va "orginal"...

    Mvh Pontus
    Då hoppas jag du har annan DP, för dina siffror är taget ur fablernas värld med org. bil.
    8 - 8.2s är steg 3 siffror. Du kan iofs också ha gjort mätningen fel, inte alls otroligt
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  8. #48

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Min saab 9-3 aero -01 original laddar 1.0 - 1.1, nu med steg 2 så laddar den 1.3 - 1.4. så din laddar verkligen för lite .

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    32

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av zijaa
    Min saab 9-3 aero -01 original laddar 1.0 - 1.1, nu med steg 2 så laddar den 1.3 - 1.4. så din laddar verkligen för lite .
    Må kanske vara så, men extra mätaren är kopplad på turbon vilket kanske visar lite för galet, annars är det något dolt fel jag ännu inte hittat :/

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Blomsson
    Citat Ursprungligen postat av zijaa
    Min saab 9-3 aero -01 original laddar 1.0 - 1.1, nu med steg 2 så laddar den 1.3 - 1.4. så din laddar verkligen för lite .
    Må kanske vara så, men extra mätaren är kopplad på turbon vilket kanske visar lite för galet, annars är det något dolt fel jag ännu inte hittat :/
    Förstår inte vad du menar med att mätaren är "kopplad på turbon"?
    Den är väl inte inkopplad på slangen som går mellan magnetventilen och WG:ns tryckkocka för där kommer ju trycket vara lägre än vad turbon laddar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    32

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Blomsson

    Må kanske vara så, men extra mätaren är kopplad på turbon vilket kanske visar lite för galet, annars är det något dolt fel jag ännu inte hittat :/
    Förstår inte vad du menar med att mätaren är "kopplad på turbon"?
    Den är väl inte inkopplad på slangen som går mellan magnetventilen och WG:ns tryckkocka för där kommer ju trycket vara lägre än vad turbon laddar.
    hehe såhär ligger det till.
    Eftersom jag ej har haft tid p.g.a mycket arbete så har jag ej hunnit kollat upp var slangen är kopplad. Ska kika på det idag när jag äntligen är ledig
    Pratade med förra ägaren och frågade vart han hade satt slangen som går från a-stolpe mätaren, då svarade han att den sitter någonstans på turbon.
    tycker det låter lite skumt, så måste kolla upp det...

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    32

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Hallå!

    Gjorde ett nytt test nyss med 2olika ur!
    80-140km/h 4:ans växel
    Första: 10.46
    Andra: 10.60
    Slutsats; Det sitter inget steg3 chip i bilen, utan den är original.
    Men nu till det (o)roliga, eftersom den bara laddar runt 0.7bar som extra mätare visar så måste den vara kopplad lite galet..

    Eftersom jag inte kom fram till något så tog jag lite bilder och hoppas att ni kan hjälpa mig lite.
    Bild 1: Dumpen med en blå slang som går TROR går in i kupén (svårt att se)

    http://img190.imageshack.us/img190/9663/foto031.jpg

    Bild 2: Den blåa slangen går in i (?) en svart dosa.

    http://img195.imageshack.us/img195/3513/foto033.jpg

    Bild 3: Från den svarta dosan som den blå slangen går in i, så leder en svart slang från den till ett T kors.

    http://img32.imageshack.us/img32/5346/foto034.jpg

    Bild 4: Längst ner på T korset så går en slang till någon sorts "nippel" som länkas ihop med en vit lite mindre slang. Som jag ej kunde fortsätta lokalisera.

    http://img36.imageshack.us/img36/1681/foto036.jpg

    Hoppas det går att utesluta något utan bilderna.

    Mvh / d

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Antar att du menar 80-140km/h. Den ska göra det på 10.5sekunder på 4ans

    Min aero gjorde på 8.2sekunder med 2 passagerare och den laddar 1.3bar och föregående ägaren sa att den va "orginal"...

    Mvh Pontus
    Då hoppas jag du har annan DP, för dina siffror är taget ur fablernas värld med org. bil.
    8 - 8.2s är steg 3 siffror. Du kan iofs också ha gjort mätningen fel, inte alls otroligt
    hehe joo jag vet att det är ganska bra tider, och jo jag har gjort mätningarna korrekt... kollat upp med gps vad den riktiga hastigheten ligger på och kört efter den, har även kört efter mätarens siffror och de skiljer inte så mycket. Har provkört min kusins 9-3a på 221hk, min kändes betydligt piggare om man säger så

    vad kan hända om det sitter ett steg3 chip med org DP då? kan motorn ta skada på nå vis?
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Blomsson
    Hallå!

    Gjorde ett nytt test nyss med 2olika ur!
    80-140km/h 4:ans växel
    Första: 10.46
    Andra: 10.60
    Slutsats; Det sitter inget steg3 chip i bilen, utan den är original.
    Men nu till det (o)roliga, eftersom den bara laddar runt 0.7bar som extra mätare visar så måste den vara kopplad lite galet..

    Eftersom jag inte kom fram till något så tog jag lite bilder och hoppas att ni kan hjälpa mig lite.
    Bild 1: Dumpen med en blå slang som går TROR går in i kupén (svårt att se)

    http://img190.imageshack.us/img190/9663/foto031.jpg

    Bild 2: Den blåa slangen går in i (?) en svart dosa.

    http://img195.imageshack.us/img195/3513/foto033.jpg

    Bild 3: Från den svarta dosan som den blå slangen går in i, så leder en svart slang från den till ett T kors.

    http://img32.imageshack.us/img32/5346/foto034.jpg

    Bild 4: Längst ner på T korset så går en slang till någon sorts "nippel" som länkas ihop med en vit lite mindre slang. Som jag ej kunde fortsätta lokalisera.

    http://img36.imageshack.us/img36/1681/foto036.jpg

    Hoppas det går att utesluta något utan bilderna.

    Mvh / d
    om den lilla slangen med en nippel går till det där t-korset på näst sista bilden så är det fel, dumpen kan också vara en kandidat till det dåliga laddtrycket, då den inte var original.

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    hehe joo jag vet att det är ganska bra tider, och jo jag har gjort mätningarna korrekt... kollat upp med gps vad den riktiga hastigheten ligger på och kört efter den, har även kört efter mätarens siffror och de skiljer inte så mycket. Har provkört min kusins 9-3a på 221hk, min kändes betydligt piggare om man säger så

    vad kan hända om det sitter ett steg3 chip med org DP då? kan motorn ta skada på nå vis?
    Det som bl.a händer om du kör steg 3 utan ny DP och annan katalysator är att inloppstempraturen blir väldigt hög vid belastning. Det är inte bra alls.

    Du ser rätt lätt om du har org eller annan DP.
    Titta rakt ner i motorrummet så ser du troligen någon av dessa som visas på bilden nedan. (Den går "direkt" från turbon så att säga)

    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    om den lilla slangen med en nippel går till det där t-korset på näst sista bilden så är det fel,
    Går inte den tredje slangen på T-korset till insuget? Isåfall ska det ju vara rätt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    om den lilla slangen med en nippel går till det där t-korset på näst sista bilden så är det fel,
    Går inte den tredje slangen på T-korset till insuget? Isåfall ska det ju vara rätt.
    Jag tycker också det ser rätt ut...

    Sen kan dumpen också vara en felkälla till dåligt ladd etc, den skulle jag kasta åt helvete. Org. dumpen ser inte så rolig ut, men den fungerar för 300hk så.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    hehe joo jag vet att det är ganska bra tider, och jo jag har gjort mätningarna korrekt... kollat upp med gps vad den riktiga hastigheten ligger på och kört efter den, har även kört efter mätarens siffror och de skiljer inte så mycket. Har provkört min kusins 9-3a på 221hk, min kändes betydligt piggare om man säger så

    vad kan hända om det sitter ett steg3 chip med org DP då? kan motorn ta skada på nå vis?
    Det som bl.a händer om du kör steg 3 utan ny DP och annan katalysator är att inloppstempraturen blir väldigt hög vid belastning. Det är inte bra alls.

    Du ser rätt lätt om du har org eller annan DP.
    Titta rakt ner i motorrummet så ser du troligen någon av dessa som visas på bilden nedan. (Den går "direkt" från turbon så att säga)

    okeej, joo jag har den där downpipen till höger vilket jag förmodar är orginal då... men om inloppstempen blir för hög, skadar det motorn eller blir den inte bara tillfälligt slö?? för jag känner att den är inte alls lika pigg när man har kört lite grann som den är när man precis börjat rulla...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Nu är vi lite offtopic här då detta är Blomssons tråd...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    32

    Re: Hur mycket kan en original aero snurra ladda?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Går inte den tredje slangen på T-korset till insuget? Isåfall ska det ju vara rätt.
    Jag tycker också det ser rätt ut...

    Sen kan dumpen också vara en felkälla till dåligt ladd etc, den skulle jag kasta åt helvete. Org. dumpen ser inte så rolig ut, men den fungerar för 300hk så.
    Den lilla slangen sitter ihop med nippeln som sedan går till T korset där den tredje slangen går till insuget.
    Eftersom det är en hybrid dump så är det väl bättre än med åter/öppen dump? Eller har jag fel där? Visst, är ute efter fint ljud också, men allt för att bilen ska gå bra.
    Kan dumpen kanske vara den felaktiga källan? eller kan någon ha fipplat med laddet? haha svårt för er att svara på om någon har det, men kan det vara en möjlighet?
    Men jag tycker det är konstigt att den gick på 10.5 sek idag som en original aero ska göra, då MÅSTE ju laddet vara rätt? eller?
    Då måste ju slangen sitta galet bara så den visar fel?
    Men åter till org mätare i mätarhuset, hur högt ska den gå org? Min slutar precis vid det röda.

    Mvh / d

Liknande ämnen

  1. Hur mycket ska turbon ladda? 9-5 2,0t
    Av henkezz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 22:34
  2. Hur mycket ska en 900 turbo ( 185 hk ) -95 ladda original ?
    Av Pajjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 23:03
  3. Hur mycket kan man ladda med en LTT -93?
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 18:46
  4. hur mycket kan man ladda
    Av GARION.001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 22:53
  5. Hur mycket laddar en original 9-5 Aero´02
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •