Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Automatlåda som slår i backen!!

  1. #1

    Automatlåda som slår i backen!!

    Jag har en Saab 9-5 -04:a 2,3 185hp 13 400mil

    Mitt fenomen är följande..... Startar bilen och lägger i R går hur fint som helst...
    När bilen är varm och jag lägger i R första gången går det fint.... men provar jag då igen direkt efter så slår den i R.... så gör den sen tills den fått kallna igen..... Jag har varit på SAAB och fått lådan och styrsystemet utbytt som är praxis... till min förvåning uppträder nästa låda på precis samma sätt.... Verkstaden har kollat alla stag runt motor och drivlina så det är inte där felet ligger heller.... dom kliar sig i huvvet på SAAB och vet ej bot på problemet... har någon här en tänkbar lösning? tillläggas bör att lådan kommer nu från en 05:a

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    333

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Har samma fenomen på min 9-5'a och verkstaden såg att mitt ena motorfäste var slitet.

    Troligen den som ger oljud från sig när man lägger i backen.



    Den sitter precis vid DP, down-pipen, så om du kan krypa under bilen och lysa på den med lampa borde du kunna se om den är sliten eller ej.

  3. #3

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    I WIS står att det kan vara fel på tempgivaren till växellådsoljan, kanske kan var idé att kolla upp.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    luktar ventilhus.. Samma sak när du går från back till drive när den är varm?

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  5. #5

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    hejsan...
    Oavsett om jag går från D till R eller P till R så slår den i backen.....
    Kan ju vara antingen staget som påpekats eller ventilhuset... vad kan oddsen vara att bägge lådorna + styrelektronik är kass???
    Saab jobbar på problemet eftersom dom lagar bilen åt mitt försäkringsbolag som redan lagt 28 papp på lådbyte.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 786
    Medlem#
    5228

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Den gör det åt andra hållet med eller, alltså från back till drive?

    detta känns ju som ventilhuset då bilen garanterat inte ger nån felkod gissar jag.

    Problemet blir ju att en slid i ventilblocket hänger sej lite lätt och behöver lite mer olja innan den glider över varpå den blir "pressad" av högre tryck än om den bara glider som den ska. Då får man ju detta fenomen att det smäller istället för att gå mjukt..

    Reparationen går loss på 12000+moms på saabverkstad.


    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  7. #7

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Det är endast vid i lägg av R som det slår.... växlar kanske en aning hårt mellan 1:an och 2:an men det hade mekanikern påpekat vid provkörningen efter bytet.
    Jag lägger in här sedan vad lösningen blev på problemet.. antar jag inte är ensam om att vilja veta det..... fortsätt gärna att lämna förslag och komentarer

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    23

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Har du fått en lösning på detta än?

    Har troligen samma problem...
    SAAB 9-3 SC 1.9TiD Automat -06 Jet Black

  9. #9

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    hej...

    Nej jag har inte fått något svar ännu från Saab men bilen ska in på onsdag och då kan jag lägga ut ev problem..... killen på Saab sa att han fått en hel del data som skulle kollas upp mot bilens "värden" men det lutar mot ett nytt ventilhus...
    ha tålamod....

  10. #10

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Hej igen....

    Kan tyvärr inte ännu ge nått svar om problemet eftersom Saab inte hittat lösningen... Bilen blir förhoppningsvis klar imorgon torsdag... men vet iaf att det inte räckte med att kolla upp tempgivaren/na.. och dom har gjort ett nytt oljebyte......dom väntar på en "reservdel" som skulle komma imorgon torsdag... vad det kan vara för nått vet jag ej....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    23

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Väntar med spänning...
    SAAB 9-3 SC 1.9TiD Automat -06 Jet Black

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 964

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Är lådan adapterad korrekt, ska göras vid ingrepp i lådan eller mjukvarubyte till styrdonet. Ett av adaptionförfarandena är just att gå ifrån N-R 5ggr just för inlärning av solenoiden till backen.

  13. #13

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Jag väntade med spänning idag att få tillbaka bilen.. men dom har inte lyckats med att fixa den.... har nu fått en lånebil för jag sa att den står hos dom till felet är fixat!!!!!! Hur man går till väga med en adaption det hoppas jag dom har koll på......
    Verkstadskillen var kaxig och sa att lådan låter så där för att det är en mekanisk rörelse inblandad... Dom hade en likadan Saab ståendes bredvid min som var nykörd och varm.... tufft i sitt påstående så startade killen bilen lade in R och den var knäpp tyst.. inget klonk som i min... då erkände han det som ett fel!
    Jag kommer med mer info när jag får reda på mer... håll ut

  14. #14

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Nu har Saab kommit på lösningen...... håll i er...DET ÄR ETT STANDARD FEL och förklaringen enligt verkstadens tekniker är... slipningen på kugghjulen i diffhuset är inte optimal varpå man får detta "ljudet" när kuggarna faller in i ledet.....
    Jag får alltså leva med felet eftersom det drabbar..... 7 av 10 lådor.........
    Pratade med en kille på en automatlådeservice firma i södra sverige.. Han visste av ett fenomen som det nog var kontra Saab:s förklaring!
    Det finns en centersupport i lådan som sitter fast med splines o låsring.... när den tröttar ut aluminiumhuset så börjar den glappa och ljudet uppstår "klonk".
    Då återstår kampen om att få tillbaka självrisken...

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 243

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Ett annat tips:
    Väldigt många fel kan helt avhjälpas eller minskas med ett oljebyte + filter i automatlådan.

    Kanske inte i detta fall.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 699

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Citat Ursprungligen postat av MrPostman
    Nu har Saab kommit på lösningen...... håll i er...DET ÄR ETT STANDARD FEL och förklaringen enligt verkstadens tekniker är... slipningen på kugghjulen i diffhuset är inte optimal varpå man får detta "ljudet" när kuggarna faller in i ledet.....
    Jag får alltså leva med felet eftersom det drabbar..... 7 av 10 lådor.........
    Pratade med en kille på en automatlådeservice firma i södra sverige.. Han visste av ett fenomen som det nog var kontra Saab:s förklaring!
    Det finns en centersupport i lådan som sitter fast med splines o låsring.... när den tröttar ut aluminiumhuset så börjar den glappa och ljudet uppstår "klonk".
    Då återstår kampen om att få tillbaka självrisken...
    Saabverkstadens förklaring låter som kvalificerad "bullshit" i mina öron.
    I så fall borde felet vara betydligt mer välkänt såväl på detta forum som på diverse volvoforum och andra då de använder sig av samma typ av automatlåda dvs Aisin-Warner AW55-50SN.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 964

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Hmm, finns inga välkända problem i denna lådan förutom ventilpacketet.
    Testa montera den långa drivremmen och mittre löphjulet, det har avhjälp mycket smälljud ifrån auutomatbilar, men främst vid start av motorn.

    Är dock känt att Volvo har stora bekymmer med denna lådan, och dessa byttes på löpande band ett tag. Vad jag hört om deras problem var att lamellerna inte orkade med.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 699

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Hmm, finns inga välkända problem i denna lådan förutom ventilpacketet.
    Testa montera den långa drivremmen och mittre löphjulet, det har avhjälp mycket smälljud ifrån auutomatbilar, men främst vid start av motorn.

    Är dock känt att Volvo har stora bekymmer med denna lådan, och dessa byttes på löpande band ett tag. Vad jag hört om deras problem var att lamellerna inte orkade med.
    Att fel förekommer tror jag på men inte att det skulle drabba 70% samtliga växellådor. Det var DET jag reagerade mest på.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 699

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Snubblade över en TSB för automatlådorna då jag letade annat: http://www.scribd.com/doc/8142034/Sa...ansmission-TSB

    Verkar som att en defekt tempgivare kan orsaka "Very hard engagement of positions D and R" om jag läser rätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20

    Re: Automatlåda som slår i backen!!

    Intressant det här! Min 2,3 -05 växlar ganska hårt den med och känns brutal när man lägger i R eller D.
    Blir till att kolla upp!

    Har Saab koll på detta eller är det som vanligt att det är så det är och att det får man leva med, men först efter att betalt en dyr felsökning som inte visar något!
    9-5 Vector SC 2005 "smokey grey"

Liknande ämnen

  1. Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/N->D
    Av mry i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 11:41
  2. Automatlåda rycker og slår, ventilhus?
    Av yellow car i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 15:52
  3. Abs slår av och på!!
    Av jocke186 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 23:29
  4. Automatlåda 9-5 aero-02 slår i driven?
    Av victorious i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •