Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Åtdragningsmoment med ARP topplockskruvar

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680

    ARP-bultar och moment - Topplock

    Skall man hålla sig till ordinare förspänning i förbandet topp/block vid byte till ARP eller finns det andra råd?

    /J
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Följ arps råd, står på förpackningen.
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    752
    Jag har dratt mina 12/9 bult med 110-120nm.

  4. #4
    115NM
    OG900 480HK/550nm @ 1,5kg

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    115Nm sen 90grader eller menar ni enkom 115Nm ??
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Ooops, många Nm blir det.
    Nåväl, var noga med att dra stegvis.
    Följ råden (om det finns några) betr. smörning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Följde med instuktioner hoppas jag, M12 går annars att dra VÄLDIGT hårt. Är det ännu någon bättre kvalite som 12.9 så kan ni ta i för knugen och fosterlandet.

    Jag vore intresserad av vad ideala spänningen hos topplocket vore?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Momentangivelser är skrot, finns det en vinkelangivelse så dra med den.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Helt korrekt, det är sträckningen man är ute efter, dock är det ju så att momentdragning är ett sätt att på ett ungefär uppnå en kontrollerad sträckning.

    Vill bara påpeka att användandet av "hårda/styva" skruvar är lite vanskligt då klämkraften lätt släpper om/när t.ex. packningen ger med sig.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Vill bara påpeka att användandet av "hårda/styva" skruvar är lite vanskligt då klämkraften lätt släpper om/när t.ex. packningen ger med sig.
    Finns det möjlighet att T7 stål topplockspackning kan sätta sig? En vanlig packning kan jag dock tänka mig ger efter.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Bara en fundering. Lika gott att köra med de som ska vara där. Jag kan inte svära på't, men de (3st) T7:or jag pillat med i toppregionen, har behövt efterdra topplocksbultar. Om det sen beror på toppackning är inte min sak att bedöma...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Vill bara påpeka att användandet av "hårda/styva" skruvar är lite vanskligt då klämkraften lätt släpper om/när t.ex. packningen ger med sig.
    Vad syftar du på med hårda/styva skuvar?

    Stål skruvar med högre hållhasthet är ju precis lika styva som deras svagare motsvarigheter.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406
    Hej!

    Var lite osäker på momenten på ARP bultarna när jag drog dit dom idag, så drog dom med först handkraft (vartannat som man gör med orginal). Sedan med 60nm 80nm 110nm. Men nu till det som gör mig lite osäker, har ju oringat blocket (skäringar) blir det annat moment då tro? Någon som vet eller har några teorier?

    /Mvh
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Vill bara påpeka att användandet av "hårda/styva" skruvar är lite vanskligt då klämkraften lätt släpper om/när t.ex. packningen ger med sig.
    Vad syftar du på med hårda/styva skuvar?

    Stål skruvar med högre hållhasthet är ju precis lika styva som deras svagare motsvarigheter.
    Nä en standardskruv som dras med normal spec med vinkel till strax innan töjningsgränsen får då en förspänning i förbandet. En mer hållfastskruv är starkare och alltså kommer man aldrig upp till dess töjningsgräns och du får egentligen ingen förspänning i förbandet. En liten sättning i block eller topp släpper det lilla som är och läckage är troligen ett faktum.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Momentangivelser är skrot, finns det en vinkelangivelse så dra med den.
    Vad är det..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    att dra med vinkel innebär bara att istället för tex 120Nm så drar man 30Nm+ 90grader +90 grader (som exempel). Ett sådant förband är okänsligt för friktionen i gängan.
    90grader är alltså ett kvarts varv.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406
    Intressanta inlägg, men gjorde tyvärr inte mig klokare :/
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Hej!

    Var lite osäker på momenten på ARP bultarna när jag drog dit dom idag, så drog dom med först handkraft (vartannat som man gör med orginal). Sedan med 60nm 80nm 110nm. Men nu till det som gör mig lite osäker, har ju oringat blocket (skäringar) blir det annat moment då tro? Någon som vet eller har några teorier?

    /Mvh
    man behöver nog inte ändra nåt moment bara för att man har skärringar utan dessa nyper ju bara till extra jämfört med om du inte haft skärringar så med befintligt moment så blir det alltså lite extra umppff över skärringen.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Vill bara påpeka att användandet av "hårda/styva" skruvar är lite vanskligt då klämkraften lätt släpper om/när t.ex. packningen ger med sig.
    Vad syftar du på med hårda/styva skuvar?

    Stål skruvar med högre hållhasthet är ju precis lika styva som deras svagare motsvarigheter.
    Nä en standardskruv som dras med normal spec med vinkel till strax innan töjningsgränsen får då en förspänning i förbandet. En mer hållfastskruv är starkare och alltså kommer man aldrig upp till dess töjningsgräns och du får egentligen ingen förspänning i förbandet. En liten sättning i block eller topp släpper det lilla som är och läckage är troligen ett faktum.
    Man får alltid en förspänning hos en skruv så länge denna har sträckts. Sträckningen (i ex. mm) är direkt relaterad till förspänningen skuven ger (precis som en fjäder), detta oberoende på skruvens hållfasthet så länge skruven inte deformeras plastiskt. Åtdragningsmomentet är ett indirekt sätt att mäta sträckningen.

    Ska man utnyttja en skruv till max så ska man ju dock dra dessa till sträckgränsen.

    Vill man vidare ha en mjuk/ostyv skruv så ser jag bara en lösning, nämligen att dimensionera ned skruven eller att öka dess förspända längd.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Hej!

    Var lite osäker på momenten på ARP bultarna när jag drog dit dom idag, så drog dom med först handkraft (vartannat som man gör med orginal). Sedan med 60nm 80nm 110nm. Men nu till det som gör mig lite osäker, har ju oringat blocket (skäringar) blir det annat moment då tro? Någon som vet eller har några teorier?

    /Mvh
    man behöver nog inte ändra nåt moment bara för att man har skärringar utan dessa nyper ju bara till extra jämfört med om du inte haft skärringar så med befintligt moment så blir det alltså lite extra umppff över skärringen.
    Hur hårt man behöver dra skruvarna är generellt relaterat till cylindertrycket och packningens "hårdhet". Har man en packning som inte deformeras elastiskt vid åtdragningen så kommer alltså man behöva dra skruvarna hårdare. Planerar man att köra med högre cylindertryck, pga trimning, så kan också högre förspänning vara att rekommendera.

    Vad jag vet så är tanken med skärringar plastisk deformation snarare än elastisk.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Åtdragningsmoment med ARP topplockskruvar

    Hej. Undrara bara vad ni andra som använder sig av ARP Topplocksbultar drar med för moment.

Liknande ämnen

  1. Åtdragningsmoment topplock
    Av sigge 242 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 21:00
  2. Åtdragningsmoment dragkrok?
    Av alqz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 19:21
  3. Åtdragningsmoment B202
    Av Extruder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 18:50
  4. Åtdragningsmoment, Holset?
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 23:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •