Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Huv utan hål för emblem, finns det? OG900

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 932
    Medlem#
    Dolt

    Huv utan hål för emblem, finns det? OG900

    Skulle byta emblemet på min ena og900 (cabben från -93) igår och det var lite halvsvårt då tidigare ägare hade limmat fast det med något blått segt lim. Hur som helst så fick jag bort emblemet och limmet. Nu blev dock frågan, var är hålen? Var helt slätt under märket.

    Har bytt på min andra og900 tidigare och den hade ju hål med klipps i och emblemet har ju sina piggar. Min fråga är: Har Saab tillverkat og900-huvar utan i hål för emblemet eller har huven vid en omlackering fått hålen tätade? Mest nyfiken då jag inte blir klok på det.

    Det ser rätt ok ut utan märke faktiskt. Får se hur jag gör med det nya jag köpte. Bara att kapa pinnarna och limma dit det på huven om jag vill ha det.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    838
    Huvmärket på OG900 kom väl runt -87, när den nya fronten kom om jag inte minns helt fel, om huven är densamma med både den gamla och den nya fronten vet jag inte.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 500
    Medlem#
    8163
    Huvmärket kom med -85 års modell. Är det inte instansat/nedsänkt i motorhuven för märket?
    /Johan

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706
    Kör utan emblem, mkt. snyggare tycker jag!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 162
    ingen aning men jag har sett en med luftintag på bägge sidor org. ser lite speciellt ut.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 932
    Medlem#
    Dolt
    Luftintag på båda sidorna har ju funnits, men är inte helt vanligt. Brukar kosta rätt mycket när de väl är till salu.

    Vad gäller mina hål för emblemet så har jag inte blivit något klokare på varför de saknas. Tittar man under så sitter det en förstärkning i vägen som gör att man inte ser något. Kan eventuellt ta bort huvlåstappen och kika hur det ser ut bakom den.

    Ska försöka se till att få polerat huven ordentligt och sedan se hur det ser ut designmässigt utan emblemet. Tycker nog som sportsedan just nu trots allt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    335
    Det var dom första 900 turbo som hade lufthål på båda sidor. Skitsnyggt enligt mej.

    Den där står hemma hos tjejen, på deras gård och väntar på omtanke. Jag ska försöka fixa iordning den, men det är ett jäkla jobb + att den står 50 mil från uppsala. Men den har iaf huven som är utan emblem och med dubbla lufthål.

    Bilen i fråga är ursprungligen en 900 turbo från 79, men motorn är bytt till en GL. Planerna för denna bilen, förutom en någorlunda renovering, är att slänga i en -83as turbomotor som dom har liggandes där.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    jag kan väl livligt föreställa mig att de sista bilarna fick tejpade emblem och då struntade man väl i att stansa hål?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Dubbla ventilationshål i huven fanns bara 79-80
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    370
    Hm, står en full option -81 turbo här på skroten med dubbla intag.
    Ser 100 original ut. De bytte nog inte helt med årsmodellen.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  11. #11
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Huvemblemet kom 1985, då man även satte ett där bak.
    Efter det var alla huvar försänkta där emblemet skulle sitta.
    Troligen har din huv blivit utbytt Mioh.

  12. #12
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 049
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Det var dom första 900 turbo som hade lufthål på båda sidor.
    även vanliga hade dubbla intag, inte bara turbon.

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 932
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag kan väl livligt föreställa mig att de sista bilarna fick tejpade emblem och då struntade man väl i att stansa hål?
    Att bygga om pressverktygen så att de inte stansar hål och gör en försänkning är inte gratis så att de "struntade" i att stansa hål i min huv tror jag inte riktigt på. Fast man vet ju aldrig. Konstigare saker har ju hänt.

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Huvemblemet kom 1985, då man även satte ett där bak.
    Efter det var alla huvar försänkta där emblemet skulle sitta.
    Troligen har din huv blivit utbytt Mioh.
    Tackar för det svaret Rickard. Kan mycket väl vara så att den är utbytt. Försänkning finns ju inte och eftersom bilen trots allt rullat 16000 mil i Italien, bilbucklornas förlovade land, så kan de tagit vad de haft stående. Bara en sådan sak som att ena strålkastartorkarbladet satt fast med en bit ståltråd när jag köpte bilen säger ju en del. Nytt klipps till det kostade 40kr på Saab och tog 1 minut att montera.

    Blev i vilket fall väldigt förvånad när jag inte hittade några hål att stoppa ner "emblempiggarna" i.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2023-09-12, 10:32
  2. [LÖST] Finns det 9-5:or utan originallarm?
    Av Jimix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •