Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5an drar sporadiskt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    30

    9-5an drar sporadiskt

    Hallå igen.

    Har för ca en månad sen satt på ett par fälgar som jag köpte begagnade, i fint skick. det är den 17" 6 ekrade aero/vector? fälgen (3 stora och tre mindre ekrar).
    Jag hade en stor bula på ett av vinterdäcken så bilan studsade i stort sett fram i 30-50 men efter jag satt på sommarhjulen vart det såklart väldig skillnad och bilen kändes som ny utan att dra åt något håll.

    Men nu efter nåra veckor så har den börjat bete sig väldigt konsitgt, ibland så vill den dra åt höger eller vänster när man kör, och ibland när man bromsar. Ibland går den rakt fram. Den känns ganska orolig och instabil skulle jag säga och man vill inte direkt släppa ratten när man kör utan måste konstant vakta och vara berädd på att hålla imot. Jag har haft bra koll på trycket och kör 2.9 bak och 3 fram. Den kan dra ganska kraftigt och snävt. får också för mig att den kan ev vibrera lite mera, men är inte säker. har för mig att jag hört något klonk ljud i nått fartgupp men är inte säker på det heller.

    Jag renoverade bakvagnen för ett litet tag sedan med att byta dämpare, längsarmsbussningar (powerflex) och kullederna. Gjorde en fyrhjuls inställning direkt efter på däckverkstad. Vet inte om jag kan ha ställt till med nått i bytet men känns som att det borde märkts av tidigare.

    bilen är då en 98a om det kan spela någon roll.
    Tacksam för alla svar,
    Calan

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: 9-5an drar sporadiskt

    Är det "bara vanlig" spårkänslighet med breda däck på dålig pch spårig asfalt eller får du brottas ordentligt med bilen. Min bil är otrevlig med 225/40-18 på landsväg med spår som är 14cm djupa... ffa vid inbromsningar och samtidiga filbyten Ser du några tendenser till snedslitningar på sommardäcken?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    København
    Inlägg
    28

    Re: 9-5an drar sporadiskt

    Check også om dit højre brems-ok for hænger på indersiden. De har en tendens til dette når de bliver slidt, og det kan give præcis de her symptomer.

    mvh
    Lars
    9-5 Aero '00 - stage 3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    30

    Re: 9-5an drar sporadiskt

    Den känns ju ganska spårkänslig men tror det måste vara något annat.. Något jag glömde nämna är att den även har blivigt lite smått ryckig när man bromsar in i låga farter, t.ex inför ett rödljus och glider fram med lite broms så känns det som att den tar olika. Typ som på en cykel med skev fälg.

    Ska försöka kolla över bromsarna fram då, skivor och belägg är nog inte mer än nått år gamla så de är ganska fräscha. menar du att något med oket eller klossar/skivar?

    Hur blir det om ett hjullager är slut? åker inte hem föräns om några veckor (jobbar i trondheim) så har inte riktigt någon möjlighet att lyfta upp och kolla över bilen just nu. hoppas inget blir värre av att jag kör den, men man måste ju ta sig till jobbet.


    tack
    Calan

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5an drar sporadiskt

    Hej!

    Åk och gör en 4hjulsinställning det kan göra under på en bil om det inte är gjort på länge. Det sägs att man ska göra en 4hjulsinställning var 2000de mil ungefär.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5an drar sporadiskt

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Är det "bara vanlig" spårkänslighet med breda däck på dålig pch spårig asfalt eller får du brottas ordentligt med bilen. Min bil är otrevlig med 225/40-18 på landsväg med spår som är 14cm djupa... ffa vid inbromsningar och samtidiga filbyten Ser du några tendenser till snedslitningar på sommardäcken?
    /Johan
    Har du inte powerflex bak?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Åk och gör en 4hjulsinställning det kan göra under på en bil om det inte är gjort på länge. Det sägs att man ska göra en 4hjulsinställning var 2000de mil ungefär.

    Mvh
    På min gjordes det häromdagen, vart som en ny bil
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    30

    Re: 9-5an drar sporadiskt

    Jag har ju precis renoverat bakvagnen och gjort en fyrhjulsinställning för typ 1.5 månad sedan. Så länge ingen bult har lossnat så borde hjulen stå bra..

    Förstår inte helt hur du menar med att bromsoket hänger Labr, men du får gärna förklara lite mer.

    tänkte först att det kanske var luft i bromssystemet men då den även drar när man rullar/kör ibland så kan jag nog nästan utesluta det.

    Kom gärna med lite förslag på vad som kan skapa mitt problem. Ibland går den ganska bra att köra och drar inget specielt, men börjar snabbt att dra igen. den känns också lite smått ostabil i ratten..


    Satt å läste en anna tråd om en som hade en spårkänslig bil och läste något om bussningar åtdragna i luften eller på marken. Vet inte riktigt vad som menas men jag bytte till powerflex i längsarmarna bak samt kullederna eller vad de nu heter, de två yttre bussningar. Så vitt jag kommer ihåg så drog jag åt allt i luften och körde sedan bilen direkt till fyrhjulsinställning. Men konstigt att det skulle komma besvär efter 1.5 månad? hunnit köra en del mil..

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5an drar sporadiskt

    Hej!

    Det med att man ska dra åt med belastning på hjulet stämmer bra det om man ska göra rätt. Allt sätter sig "rätt" då kan man säga.
    Kan tänka mig att du fått sättningar i bussningarna du bytt, när du drog åt allt med hjulen i luften så satt dom sig på ett vist sätt och sen gjorde du 4hjulsinställning och allt var ok.. men nu efter ett par mil så har allt satt sig "rätt" så att säga och inställningen på hjulen har ändrats det är min teori. Mitt förslag är att du åker förbi han som utförde inställningen och kontrollerar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: 9-5an drar sporadiskt

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Är det "bara vanlig" spårkänslighet med breda däck på dålig pch spårig asfalt eller får du brottas ordentligt med bilen. Min bil är otrevlig med 225/40-18 på landsväg med spår som är 14cm djupa... ffa vid inbromsningar och samtidiga filbyten Ser du några tendenser till snedslitningar på sommardäcken?
    /Johan
    Har du inte powerflex bak?
    Nej, inte än... men behöver byta nu - är powerflex (polyuretan)-bussningarna fortfarande att föredra framför de förstärkta som har kommit från Saab?
    /Johan

Liknande ämnen

  1. ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98
    Av MaMa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2020-06-18, 12:21
  2. Larmet startat sporadiskt ett par ggr. 9-5 -02 2.3t st1 man
    Av daspunner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 20:31
  3. 9-5 2,0t BP 05 Rycker sporadiskt
    Av fältan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 21:05
  4. Sporadiskt död 900ng
    Av Malmsten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •