Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 235

Ämne: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Cirkulationsplatser har ju visat sig orsaka FLER olyckor än tidigare då de ersatt tidigare 4-vägskorsningar, däremot sker olyckorna i lägre hastighet än tidigare vilket drastiskt minskar personskadornas omfattning och allvarlighet.
    Jag tycker det ofta uppstår obehagliga situationer i framför allt större rondeller.
    För att ge ett exempel hänvisar jag till en lokal rondell i trollhättan (men situationen är inte unik för det), den vid Saab Ana.
    Jag kommer relativt ofta från stallbackabron och ska svänga in vid Ana (köra 270° vänster) för att fortsätta mot Halvorstorp. Rondellen är två-filig och ofta ligger långtradare som kommer på E45 från Göteborg i vänsterfilen då dom ska svänga 270° ut mot stallbacka. När långtradaren stannar för att lämna mig företräde måste jag passera framför fronten på den och blint korsa det högra körfältet. Kan vara lagom roligt om man tidigare i rondellen sett bilar komma i 70 och försvinna in bakom långtradaren.
    Man känner sig helt utlämnad. När det tidigare var trafikljus i korsningen fick man visserligen vänta men hade bättre översikt på farorna.
    Fenomenet uppstår när man har mycket tung trafik som ska svänga 270° i två-filig rondell...
    Finns en sådan rondell här i Västerås med som är lite otäck. Skallbergsmotet, står en tradare och ska svänga vänster mot E18 Ö från Nordanby-hållet kan det komma bilar bakom den som ska till höger eller rakt fram i den andra filen som inte ser ett skit. Dåligt planerat, alla stananr inte och väntar tills långtradaren åkt och de har fri sikt. Fan, stannar trdaren bredvid en som ska vänster kan man väl fatta att det kommer bilar, inte stannar han 60 ton för skojs skull?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  2. #42
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Och var har det påståtts att man skulle bli kuggad om man svarar att man enbart behöver högerblinka....?

    Ok, nu vet jag anledningen till nickbytet. Blev bara så överraskad när jag kände igen avatar skrivsättet och allt, och så var det en plupp helt plötsligt....


    MVH Tony
    Hörru! Ta och kom upp till Gävle imorgon (samling 18.00 EBT) så får du övertyga mig och oss andra här i Gävle.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Och var har det påståtts att man skulle bli kuggad om man svarar att man enbart behöver högerblinka....?

    Ok, nu vet jag anledningen till nickbytet. Blev bara så överraskad när jag kände igen avatar skrivsättet och allt, och så var det en plupp helt plötsligt....


    MVH Tony
    Hörru! Ta och kom upp till Gävle imorgon (samling 18.00 EBT) så får du övertyga mig och oss andra här i Gävle.

    Det hade varit trevligt, men det är tyvärr totalt omöjligt. Jag har just checkat in på hotellet här nere i Hannover efter att ha kört hemifrån 15:00, och ska försöka få mig 1,5 timmes sömn innan jag ska vara på VW Motorsport 08:00 med en STCC-motor som vi ska dona lite med.

    PS: En -09 VW Caddy med 140 Hk dieselmaskin toppar 192 på GPS..... Få se om det går att knäcka på hemvägen.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Är så mycket delade mening om rondell körning. Hur svårt kan det vara
    Tycker det ämnet alltid kommer upp när man kommer in på ämnet trafik.

    Jag anser att man ska köra som i en vanlig korsning. Ska man vänster så blinkar man vänster och givetvis höger när man ska ur rondellen.

    Vissa anser att man bara ska blinka ur rondellen. För en annan som gör rondellkörning 50ggr om dagen i trollhättan, blir jag bara irriterad på dom som inte visar var dom ska.

    Hur gör ni?

    MVH Bacon

    håller med till fullo, gör på detta sättet och blev till och med lärd på detta vis av både far och körskola.
    de sa att det inte är lag på men säkrare för att andra trafikanter verkligen ser vart du ska då många verkligen har svårt att placera sig rätt i cirkulationsplatser.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Ska vi enbart ha korsningar som minimerar risken för att sävål plåtskador som personskador undviks i största möjliga mån får vi göra som i USA och ha STOP i varje jävla korsning, och då kan det nog ta ett tag för svensson att komma till kneget.
    Å andra sidan får man ju i USA svänga höger när man har rött om man kan göra det utan fara. Det görs ju inte alltid riktigt rätt.

    /samuel som precis kommit hem från staterna...
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Å andra sidan får man ju i USA svänga höger när man har rött om man kan göra det utan fara.
    Den regeln lär man sej snabbt att uppskatta! Liksom att det inte finns nån bestämd hierarki gällande vilket körfält som ska vara snabbast... går det fortare till höger, så ligg där och kör om...
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Maniac
    Å andra sidan får man ju i USA svänga höger när man har rött om man kan göra det utan fara.
    Den regeln lär man sej snabbt att uppskatta! Liksom att det inte finns nån bestämd hierarki gällande vilket körfält som ska vara snabbast... går det fortare till höger, så ligg där och kör om...
    Om ni tänker efter så får man ofta svänga höger om det är rött i sverige också men vi har en särskild fil för det i så fall. Man har i så fall endast väjningsplikt.
    Fredrik J

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Liksom att det inte finns nån bestämd hierarki gällande vilket körfält som ska vara snabbast... går det fortare till höger, så ligg där och kör om...
    Gäller i sverige också upp t.o.m. 70-väg.
    Fredrik J

  9. #49
    Guest

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Enbart när man kör ut självklart, allt annat är bara förvirrande för korkade medtrafikanter.
    Solklart!

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Enbart när man kör ut självklart, allt annat är bara förvirrande för korkade medtrafikanter.
    Solklart!

    Jaså....?

    Blir man förvirrad av tydlig och ordentlig användande av blinkers, vare sig vänster eller höger, i eller runt en rondell, så kanske man inte är lämplig för att inneha körkort och framföra motorfordon på allmän väg....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #51
    Guest

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av "TurboBear^":mf88k7nm

    Solklart!

    Jaså....?

    Blir man förvirrad av tydlig och ordentlig användande av blinkers, vare sig vänster eller höger, i eller runt en rondell, så kanske man inte är lämplig för att inneha körkort och framföra motorfordon på allmän väg....


    MVH Tony[/quote:mf88k7nm]

    Kravet på att använda blinkers vid vänstersväng i rondell är borttaget, undrar varför? Däremot är det krav på att använda blinkers vid högersväng. Hur svårt är det egentligen? Om alla håller sig till detta så är det hur enkelt som helst.
    Om du kör på en väg som helt plötsligt svänger till höger lite lätt blinkar du till höger då också? Många pensionärer gör ju det så det kanske är så man ska göra.
    Så länge man är inne i rondellen så finns det ingen som helst anledning att blinka vänster utan enbart när man ska lämna rondellen.
    Man kanske ska börja använda varningsblinkers istället så blir det riktigt säkert för de som inte förstår bättre. STOP här kommer jag, stå stilla tills jag är utom synhåll.

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Kravet på att använda blinkers vid vänstersväng i rondell är borttaget, undrar varför? Däremot är det krav på att använda blinkers vid högersväng. Hur svårt är det egentligen? Om alla håller sig till detta så är det hur enkelt som helst.
    Vänd på resonemanget: Varför anser inte Vägverket och våra lagstiftande myndigheter det så "förvirrande" med vänsterblink i cirkulationsplatser att man avrått eller tom förbjudit detta?

    Jag är benägen att hålla med Tony 418 om hans ifrågasättande av lämpligheten att framföra motorfordon om man blir så förvirrad att man inte förstår vad någon som använder vänsterblink innan cirkulationsplatsen avser.

    Tycker inte att man behöver vara rabiat åt vare sig ena eller andra hållet i frågan men inser inte hur någon kan bli "förvirrad" av att någon använder vänsterblink?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Kravet på att använda blinkers vid vänstersväng i rondell är borttaget, undrar varför?
    Det finns inget "krav" på att hålla upp dörren om någon kommer efter dig heller...
    Du "får" slänga igen den rakt i ansiktet på näste man. Men det är rekommenderat att man inte uppför sig så.
    Fredrik J

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    [quote=TurboBear^]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":3bf3ka7e


    Jaså....?

    Blir man förvirrad av tydlig och ordentlig användande av blinkers, vare sig vänster eller höger, i eller runt en rondell, så kanske man inte är lämplig för att inneha körkort och framföra motorfordon på allmän väg....


    MVH Tony
    Kravet på att använda blinkers vid vänstersväng i rondell är borttaget, undrar varför? Däremot är det krav på att använda blinkers vid högersväng. Hur svårt är det egentligen? Om alla håller sig till detta så är det hur enkelt som helst.
    Om du kör på en väg som helt plötsligt svänger till höger lite lätt blinkar du till höger då också? Många pensionärer gör ju det så det kanske är så man ska göra.
    Så länge man är inne i rondellen så finns det ingen som helst anledning att blinka vänster utan enbart när man ska lämna rondellen.
    Man kanske ska börja använda varningsblinkers istället så blir det riktigt säkert för de som inte förstår bättre. STOP här kommer jag, stå stilla tills jag är utom synhåll.[/quote:3bf3ka7e]


    Tillåt mig fråga om du ens läst igenom tråden? Eller har du bara kastat in ett inlägg baserat på trådens rubrik och de sista inläggen i tråden?


    Jag rekommenderar dig att läsa hela tråden, och i synnerhet mitt första inlägg i den, på sida 1.

    Där kan du lära dig att Vägverket faktiskt uppmanar landets körskolor att lära ut att det ska vänsterblinkas i rondeller, detta trots att man ju tagit bort kravet på vänsterblink. Ta dig en ordentlig funderare på varför man gör så....

    Ta samtidigt en rejäl funderare på hur vänsterblink (VB) skulle kunna vara fel farligt dumt korkat, eller upplysande bra tydligare säkrare omtänksammare tryggare. Kan du ge några exempel på det ena eller andra. Och då gärna också ge exempel på när blinkers, eller VB, är lika korkat på andra ställen i trafken i liknande situationer. Varför ska vi då blinka där om det är så korkat att använda VB i rondeller?

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #55
    Guest

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Kravet på att använda blinkers vid vänstersväng i rondell är borttaget, undrar varför? Däremot är det krav på att använda blinkers vid högersväng. Hur svårt är det egentligen? Om alla håller sig till detta så är det hur enkelt som helst.
    Vänd på resonemanget: Varför anser inte Vägverket och våra lagstiftande myndigheter det så "förvirrande" med vänsterblink i cirkulationsplatser att man avrått eller tom förbjudit detta?

    Jag är benägen att hålla med Tony 418 om hans ifrågasättande av lämpligheten att framföra motorfordon om man blir så förvirrad att man inte förstår vad någon som använder vänsterblink innan cirkulationsplatsen avser.

    Tycker inte att man behöver vara rabiat åt vare sig ena eller andra hållet i frågan men inser inte hur någon kan bli "förvirrad" av att någon använder vänsterblink?
    JAG skrev INTE att det är förvirrande! Om det nu är så att ni tycker det är rätt med vänsterblink i rondell så måste det lagstiftas. Annars blir lite hur som haver.
    En del blinkar en del inte, på det viset kan farliga situationer och missförstånd uppstå.
    Varför tror ni att vi har en lagstiftad högerregel t.ex? Just för att undvika missförstånd i trafiken. Om det vore likadant med den regeln som ni vill ha det med v-blink i rondell så kan ju vem som helst räkna ut hur många fler olyckor det skulle bli.

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Ge oss ett exempel på hur man missförstår en bil som inte blinkar alls i en rondell. Det är ju det som är grejen. Ingen blinkers = medtrafikanterna får stå still tills man ser vad som händer.
    Farligt blir det när folk använder blinkers och sedan gör något helt annat. Jag har t.ex. varit med om nötter som blinkar höger när de kör in i rondeller eftersom det ju svänger lite höger där. Sen ska dom i själva verket rakt eller 270 grader. Står man då i infarten efter den puckot själv körde in på blir det farligt.
    Fredrik J

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Ingen blinkers = medtrafikanterna får stå still tills man ser vad som händer.
    Varför inte förbjuda användande av blinkers helt i så fall?

    Jag tycker själv det är allra farligast med de man möter som kör medsols i cirkulationsplatsen oavsett hur de blinkar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #58
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Varför inte förbjuda användande av blinkers helt i så fall?
    Tänkte precis skriva samma sak.

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    För att trafiken skulle flyta förbannat trögt. Eller missar jag er poäng?
    Fredrik J

  20. #60
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    För att trafiken skulle flyta förbannat trögt. Eller missar jag er poäng?
    Och det skulle den inte göra i rondeller menar du då?

Liknande ämnen

  1. Vilka fälgar - Svart 9-3/900 som kört av vägen i en rondell?
    Av Brandten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 10:28
  2. 9-3SS xenon blinkar
    Av PepperGreen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 09:15
  3. Dog vid rondell, saab 9-5 Aero
    Av tannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 11:01
  4. Blinkar LED på 9-3ss?
    Av Lundmark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •