Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 235

Ämne: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vägverkets publikation Att köra i cirkulationsplats.
    Nu har du allt letat en bra stund

    Fler tokstollar som är vakna mitt i natta.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  2. #22
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Hur smakade det för er som anser att man inte ska vänsterblinka, t ex pluppen, eller Sebastian, vaffö har du bytt nick för...?

    MVH Tony
    För jag är en Plupp och hittade funktionen att ändra i ett annat ärende.

    Säger bara att det är tur man bor i Gävle och även skrev provet här. Var inga problem att svara att man enbart behöver högerblinka.

    Det roliga med denna fråga är ju att ingen kommer att ge sig, båda lägrena kan bygga på att skruva en mängd på det underlag som vv.se ger ut i olika former och fungerar som argumentation åt båda hållen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Men måste någon "ge sig" då?

    Trådrubriken frågar "Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?", Vägverket talar om vad man skall, bör och får och olika trafikskolor lär därmed ut olika alternativ.

    Det intressanta är ju att samma folk som skiter i hastighetsbegränsningar och andra trafikregler kan bli fullkomligt rabiata då det gäller att slå argument i huvudet på meningsmotståndarna i denna fråga och därför söker hitta lagstöd för sin ståndpunkt då det gäller hur det SKALL blinkas vid körning i cirkulationsplats.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #24
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Om jag ska höger: konstant högeblink från innan jag kör in i rondellen tills jag kommit ut (kanske inte konstant om det är väldigt, väldigt stora rondeller men i princip)

    Om jag ska rakt fram: ingen blink när jag kör in, höger blink när jag kör ut

    Om jag ska vänster, vänsterblink från innan jag kör in och tills jag kommit förbi "avfarten" innan den jag ska av vid, i princip direkt över till högerblink och den på tills jag kommer ut

    Om det finns fler än fyra utfarter eller om de inte ligger exakt vid 90, 180 & 270 tar jag det närmsta av de tre ovanstående.

    Eftersom LM hävdade att detta skulle visa sig vara en generationsfråga tillägger jag att jag är född -81

    (Om jag fattade det rätt gör jag altså som trådskaparen)

    /U
    Gör likadant, är oxå född 81 förövrigt.

    M.v.h. Andreas

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Säger bara att det är tur man bor i Gävle och även skrev provet här. Var inga problem att svara att man enbart behöver högerblinka.
    Nej, man behöver inte blinkar vänster, vilket ingen heller har påstått. Däremot så anser iallafall vissa att det kan underlätta beroende på rondellstorlek, trafikflöde etc, medan vissa motståndare till vänsterblinkers ansåg att folk som blinkade vänster var idioter.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    blinkar bara när jag kör ut ur rondellen, och vid filbyte. har aldrig vänsterblinkat och brukar aldrig se nån göra det heller, ty det är helt onödigt

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Tilläggas kan att en undersökning som publicerades för ett antal år sedan, visar att äldre bilförare är inblandade i runt 80-90% av de olyckor som sker i korsningar.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Hur smakade det för er som anser att man inte ska vänsterblinka, t ex pluppen, eller Sebastian, vaffö har du bytt nick för...?

    MVH Tony
    För jag är en Plupp och hittade funktionen att ändra i ett annat ärende.

    Säger bara att det är tur man bor i Gävle och även skrev provet här. Var inga problem att svara att man enbart behöver högerblinka.

    Det roliga med denna fråga är ju att ingen kommer att ge sig, båda lägrena kan bygga på att skruva en mängd på det underlag som vv.se ger ut i olika former och fungerar som argumentation åt båda hållen.

    Och var har det påståtts att man skulle bli kuggad om man svarar att man enbart behöver högerblinka....?

    Ok, nu vet jag anledningen till nickbytet. Blev bara så överraskad när jag kände igen avatar skrivsättet och allt, och så var det en plupp helt plötsligt....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Tilläggas kan att en undersökning som publicerades för ett antal år sedan, visar att äldre bilförare är inblandade i runt 80-90% av de olyckor som sker i korsningar.
    Kan du hänvisa närmare till denna?

    Nyss höll jag på att smälla med en från de resterande 20%:en då en tjej i 25-årsåldern enbart hade Birsta City för ögonen och tvingade mig att tvärnita inne i cirkulationsplatsen då hon kom ångande rakt in och direkt ut genom första avfarten efter 1/3 varv. Tilläggas kan att jag inte blinkade alls då jag höll spåret och hade ett halvt varv kvar innan jag skulle ut.

    Cirkulationsplatser har ju visat sig orsaka FLER olyckor än tidigare då de ersatt tidigare 4-vägskorsningar, däremot sker olyckorna i lägre hastighet än tidigare vilket drastiskt minskar personskadornas omfattning och allvarlighet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Cirkulationsplatser har ju visat sig orsaka FLER olyckor än tidigare då de ersatt tidigare 4-vägskorsningar, däremot sker olyckorna i lägre hastighet än tidigare vilket drastiskt minskar personskadornas omfattning och allvarlighet.
    Kan du hänvisa närmare till denna?

    Ja jag retas lite, kräver man källor av någon annan får man väl vara minst lika duktig själv - Här skedde det ju dessutom i samma inlägg... Lika mycket som jag retas är jag dock intresserad av dylik studie så det vore toppen om du visste var påstående kom från.

    /U

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    blinkar bara när jag kör ut ur rondellen, och vid filbyte. har aldrig vänsterblinkat och brukar aldrig se nån göra det heller, ty det är helt onödigt
    Ja det gäller ju att spara kraften i vänster pekfinger till viktigare saker. Borde det inte räcka att det finns medtrafikanter som uppenbarligen skulle vilja ha informationen av dig?
    Fredrik J

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Cirkulationsplatser har ju visat sig orsaka FLER olyckor än tidigare då de ersatt tidigare 4-vägskorsningar, däremot sker olyckorna i lägre hastighet än tidigare vilket drastiskt minskar personskadornas omfattning och allvarlighet.
    Jag tycker det ofta uppstår obehagliga situationer i framför allt större rondeller.
    För att ge ett exempel hänvisar jag till en lokal rondell i trollhättan (men situationen är inte unik för det), den vid Saab Ana.
    Jag kommer relativt ofta från stallbackabron och ska svänga in vid Ana (köra 270° vänster) för att fortsätta mot Halvorstorp. Rondellen är två-filig och ofta ligger långtradare som kommer på E45 från Göteborg i vänsterfilen då dom ska svänga 270° ut mot stallbacka. När långtradaren stannar för att lämna mig företräde måste jag passera framför fronten på den och blint korsa det högra körfältet. Kan vara lagom roligt om man tidigare i rondellen sett bilar komma i 70 och försvinna in bakom långtradaren.
    Man känner sig helt utlämnad. När det tidigare var trafikljus i korsningen fick man visserligen vänta men hade bättre översikt på farorna.
    Fenomenet uppstår när man har mycket tung trafik som ska svänga 270° i två-filig rondell...
    Fredrik J

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Cirkulationsplatser har ju visat sig orsaka FLER olyckor än tidigare då de ersatt tidigare 4-vägskorsningar, däremot sker olyckorna i lägre hastighet än tidigare vilket drastiskt minskar personskadornas omfattning och allvarlighet.
    Kan du hänvisa närmare till denna?

    Ja jag retas lite, kräver man källor av någon annan får man väl vara minst lika duktig själv - Här skedde det ju dessutom i samma inlägg... Lika mycket som jag retas är jag dock intresserad av dylik studie så det vore toppen om du visste var påstående kom från.

    /U
    Nix, jag har inte vederhäftig statistik att bekräfta påståendet med. Troligen beror detta på att det visst går att via Vägverket påvisa att korsningar ombyggda till cirkulationsplats har ett minskat antal personskador men när det gäller att samtidigt påvisa att kollisionernas antal ökat måste man "samköra" mot försäkringsbolagens statistik då kollisioner utan personskador men där det blir ett försäkringsärende INTE omfattas av Vägverkets statistik.

    Tidningsupgifter som stöder detta är inte svårt att hitta men värdet av dessa ifrågasätter även jag. Ett exempel: http://gd.se/extra/motor/1.565566

    Nu "krävde" jag inte heller någon statistik angående äldre bilförare utan tyckte liksom du att det vore intressant.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    blinkar bara när jag kör ut ur rondellen, och vid filbyte. har aldrig vänsterblinkat och brukar aldrig se nån göra det heller, ty det är helt onödigt
    Ja det gäller ju att spara kraften i vänster pekfinger till viktigare saker. Borde det inte räcka att det finns medtrafikanter som uppenbarligen skulle vilja ha informationen av dig?

    nä tycker det räcker att ligga i rätt körfält... vem vill veta om jag ska vänster egentligen? dem som ska rakt fram och till höger skiter ju i det, de som står och vill in i rondellen ser ju när man blinkar höger ut...
    jag såg ingen bra anledning i förra tråden heller, om det finns någon anledning som inte kräver flera sidor text av goja så fram med det

  15. #35
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Ja det gäller ju att spara kraften i vänster pekfinger till viktigare saker. Borde det inte räcka att det finns medtrafikanter som uppenbarligen skulle vilja ha informationen av dig?

    nä tycker det räcker att ligga i rätt körfält... vem vill veta om jag ska vänster egentligen? dem som ska rakt fram och till höger skiter ju i det, de som står och vill in i rondellen ser ju när man blinkar höger ut...
    jag såg ingen bra anledning i förra tråden heller, om det finns någon anledning som inte kräver flera sidor text av goja så fram med det
    I de två filiga rondellerna som finns i Thn så kan man både köra rakt och åt vänster i det vänstra körfältet iallafall

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Norrköping/Markaryd
    Inlägg
    8

    Re: Hur blinkar du i en rondell?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Om jag ska höger: konstant högeblink från innan jag kör in i rondellen tills jag kommit ut (kanske inte konstant om det är väldigt, väldigt stora rondeller men i princip)

    Om jag ska rakt fram: ingen blink när jag kör in, höger blink när jag kör ut

    Om jag ska vänster, vänsterblink från innan jag kör in och tills jag kommit förbi "avfarten" innan den jag ska av vid, i princip direkt över till högerblink och den på tills jag kommer ut

    Om det finns fler än fyra utfarter eller om de inte ligger exakt vid 90, 180 & 270 tar jag det närmsta av de tre ovanstående.

    Eftersom LM hävdade att detta skulle visa sig vara en generationsfråga tillägger jag att jag är född -81

    (Om jag fattade det rätt gör jag altså som trådskaparen)

    /U
    Gör likadant, är oxå född 81 förövrigt.

    M.v.h. Andreas
    Samma här, -81a även här.
    9-5 Linear 2,3t Sportkombi -03

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn


    nä tycker det räcker att ligga i rätt körfält... vem vill veta om jag ska vänster egentligen? dem som ska rakt fram och till höger skiter ju i det, de som står och vill in i rondellen ser ju när man blinkar höger ut...
    jag såg ingen bra anledning i förra tråden heller, om det finns någon anledning som inte kräver flera sidor text av goja så fram med det
    I de två filiga rondellerna som finns i Thn så kan man både köra rakt och åt vänster i det vänstra körfältet iallafall
    Jag menar att det borde räcka om du vet att det finns andra som vill ha information om var du är på väg. Det är ju ingen big deal det handlar om. Böja lite på vänster pekfinger...
    Fredrik J

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Töreboda Skaraborg
    Inlägg
    10

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Född -56.... VADÅ BLINKA?...VADÅ RONDELL/CIRKULATIONSPLATS?

    Skämtar bara!!! Bor ju på landet!!


    Men i Stockholm och liknande småorter så blinkar jag när jag ska ur en "Rondell" och filbyte inuti den..(Kanske därför "dom" (läs Stockholmare)) TUTAR på mig

    Kul läsning i alla fall!

    Xlarge

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men måste någon "ge sig" då?

    Trådrubriken frågar "Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?", Vägverket talar om vad man skall, bör och får och olika trafikskolor lär därmed ut olika alternativ.

    Det intressanta är ju att samma folk som skiter i hastighetsbegränsningar och andra trafikregler kan bli fullkomligt rabiata då det gäller att slå argument i huvudet på meningsmotståndarna i denna fråga och därför söker hitta lagstöd för sin ståndpunkt då det gäller hur det SKALL blinkas vid körning i cirkulationsplats.
    Det skulle ju underlätta ordentigt om alla kunde göra likadant, eller hur? För att trafiken ska flyta smidigt gäller det att folk agerar på det sätt medtrafikanterna räknar med, stannar vid väjningsplikt och blinkar rätt i rondeller etc.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Hur blinkar du i en rondell/cirkulationsplats?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Tilläggas kan att en undersökning som publicerades för ett antal år sedan, visar att äldre bilförare är inblandade i runt 80-90% av de olyckor som sker i korsningar.
    Kan du hänvisa närmare till denna?

    Nyss höll jag på att smälla med en från de resterande 20%:en då en tjej i 25-årsåldern enbart hade Birsta City för ögonen och tvingade mig att tvärnita inne i cirkulationsplatsen då hon kom ångande rakt in och direkt ut genom första avfarten efter 1/3 varv. Tilläggas kan att jag inte blinkade alls då jag höll spåret och hade ett halvt varv kvar innan jag skulle ut.

    Cirkulationsplatser har ju visat sig orsaka FLER olyckor än tidigare då de ersatt tidigare 4-vägskorsningar, däremot sker olyckorna i lägre hastighet än tidigare vilket drastiskt minskar personskadornas omfattning och allvarlighet.
    Det sista låter inte otroligt. Tydligen är det jävligt svårt för medelsvensson att klara av att köra runt istället för genom en korsning. Men jag tycker att rondeller förbättrar framkomligheten jämfört med trafikljus och huvudleder man får vänta ett par minuter och dra till varvstoppet för att komma ut på. Man slipper ofta stanna om det inte är för mycket trafik, de är bara av godo enligt mig. Och jag blir hellre påkörd av en filbytare i en rondell än får en bil i sidan på 70 väg och rödljus. Det är också sjukt underhållande att ibland se bilar stå i mittcirkeln i rondeller
    En klasskompis lyckades med det. Hon satt stressad och tittade desperat på skyltarna vart fan hon skulle, och till slut hade hon hoppat upp i mittcirkeln. I rondellen innan E20 om man kommer från Kvicksundhållet (2+1-vägen) mot Eskilstuna

    Ska vi enbart ha korsningar som minimerar risken för att sävål plåtskador som personskador undviks i största möjliga mån får vi göra som i USA och ha STOP i varje jävla korsning, och då kan det nog ta ett tag för svensson att komma till kneget.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. Vilka fälgar - Svart 9-3/900 som kört av vägen i en rondell?
    Av Brandten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 10:28
  2. 9-3SS xenon blinkar
    Av PepperGreen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 09:15
  3. Dog vid rondell, saab 9-5 Aero
    Av tannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 11:01
  4. Blinkar LED på 9-3ss?
    Av Lundmark i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •