Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 163

Ämne: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    42

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av TUffe
    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    Såg en Ferrari Testarossa i veckan. Givetvis röd.
    Kollade regnummret och det var en äkta.
    Det är ju annars inte ovanligt med replikor på Fiero.
    Jag såg oxå en Testarossa häromdagen, men en vit sådan.

    Det kan inte vara vanligt.
    Och jag såg en svart Testarossa förra veckan .
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag var och hälsade på en gammal kompis igår som jag inte sett på typ 13 år...
    Ute i ladan hade han kvar sin första bil. En Ford Taunus GXL Coupé -74 med vinyltak och 3.0 liters V6:a. Hela bilen omsorgsfullt renoverad av oss två 1991-1992.
    Den var fortfarande lika röd och fin...

    3 liters? Låter lite fel faktiskt.
    3 litersmaskinerna var av brittisk konstruktion och hamnade aldrig original i de tyskbyggda Taunus. Engelska motorn passade heller inte ihop med växellåda, så någon måste i så fall byggt om bilen innan polaren fick tag på den. 2,3L är väl de största motorerna som stoppades i Taunus.
    Tyskbyggda Ford V-6 fanns som 2,0, 2,3, 2,6 och 2,8L och hade inte en skruv gemensam med de engelksa 3,0L Ford V6 som tillverkades.

    Taunus byggdes dock i England och hade där namnet Cortina, men motorutbudet var hela tiden det tyska.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #43
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    [quote=Slättabjörnen]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":hgn28u5k
    Jag var och hälsade på en gammal kompis igår som jag inte sett på typ 13 år...
    Ute i ladan hade han kvar sin första bil. En Ford Taunus GXL Coupé -74 med vinyltak och 3.0 liters V6:a. Hela bilen omsorgsfullt renoverad av oss två 1991-1992.
    Den var fortfarande lika röd och fin...

    3 liters? Låter lite fel faktiskt.
    3 litersmaskinerna var av brittisk konstruktion och hamnade aldrig original i de tyskbyggda Taunus. Engelska motorn passade heller inte ihop med växellåda, så någon måste i så fall byggt om bilen innan polaren fick tag på den. 2,3L är väl de största motorerna som stoppades i Taunus.
    Tyskbyggda Ford V-6 fanns som 2,0, 2,3, 2,6 och 2,8L och hade inte en skruv gemensam med de engelksa 3,0L Ford V6 som tillverkades.

    Taunus byggdes dock i England och hade där namnet Cortina, men motorutbudet var hela tiden det tyska.[/quote:hgn28u5k]

    Och helt som du uppmärksammat var den ombyggd. Av oss faktiskt. Jag vill minnas att det var en del kapande och svetsande samt i alla fall ett nytt motorfäste har jag för mig. Motor och låda (automat har jag för mig) kom från en Consul, årmodell har jag ingen aning om.

    Orginal hade den 2.3 men den böt han raskt ut mot en 2.6 bolt-on motor.
    När han bestämde sig att fixa upp bilen blev det ombyggnation till 3.0
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #44
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Tyskbyggda Ford V-6 fanns som 2,0, 2,3, 2,6 och 2,8L och hade inte en skruv gemensam med de engelksa 3,0L Ford V6 som tillverkades.
    Därtill var det Lucas elsystem för de brittiska Essex-motorerna, något som bilarna med tyska motorer tacksamt slapp undan.


    Citat Ursprungligen postat av xxargs
    Hade en Tanunus 20M från 1965 som förstabil och den hade en V6 i sig, otroligt lätt i baken så det var inte svårt att med 96 hästar få spinn på bakhjulen även på asfalt... jo - den hade golvspak och inte rattväxel som annars var så vanligt på bilar i 60 och kanske början av 70-talet
    Där ser man. Kan det ha varit så att V6-bilar hade golvspak och V4-orna rattspak? I min ungdom stötte jag nog aldrig på en Taunus av denna generation med V6, desto fler av de nyare...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Hälsade på en kille som stod ute och tvättade sin Mercury cougar eliminator från 1070, mycket fint exemplar och igår så susade det förbi något som måste varit en detomaso pantera på motorvägen mot strängnäs/stockholm hållet, såg inte så noga dock, det gick undan.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av potatis
    Hälsade på en kille som stod ute och tvättade sin Mercury cougar eliminator från 1970, mycket fint exemplar och igår så susade det förbi något som måste varit en detomaso pantera på motorvägen mot strängnäs/stockholm hållet, såg inte så noga dock, det gick undan.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Dagens skörd hittills i upplevd ordning efter Timrå-Erikslund ToR:

    Mustang HT (-67 tror jag, dessutom en Z3 bredvid men såna "hårfrisörskebilar" räknas inte här.)
    Cadillac -59
    Cadillac -60
    Cadillac -58
    Ingen av dessa tillsammans utan på tre olika ställen kring Stöde, Torpshammar, Ljungaverk, Erikslund.

    VW Bubbla lackad som Herbie med nummerlapp och allt.
    Samma bronsfärgade Ford Taunus som i inlägget ovan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Var på streetrace i Falun idag, såg en hel del sköna bilar under en kort stund (promenaden från parkeringen till tävlingen). Tyvärr var läktarna fulla, lyckades se en liten del av en corvette och en supra innan barnen ville hem. Jag var säkert där i hela 10 minuter, tur att det bara var 5 mil dit.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Jag var säkert där i hela 10 minuter, tur att det bara var 5 mil dit.
    Låter som när jag var på båtmässan i Älvsjö i 35 minuter ett år.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #50
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Var på streetrace i Falun idag, såg en hel del sköna bilar under en kort stund (promenaden från parkeringen till tävlingen). Tyvärr var läktarna fulla, lyckades se en liten del av en corvette och en supra innan barnen ville hem. Jag var säkert där i hela 10 minuter, tur att det bara var 5 mil dit.
    Fan vilket antiklimax...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Det var inte så illa som det låter, har ju mina föräldrar i Falun så det blev ett besök där också. Har en del bilder på bilar från Hedemora marknad
    http://www.pixbox.se/alb_show_id1066743_page0.html
    Den gröna Oldsmobilen är min favorit.

    EDIT: Några bilder från Falun, dom två första viasr tydligt vad jag såg av tävlingen
    http://www.pixbox.se/alb_show_id1066770_page0.html
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Körde om en DeLorean på E6'an idag mellan gbg-uddevalla.
    9-3 2,0t -01

  13. #53
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av /J
    Körde om en DeLorean på E6'an idag mellan gbg-uddevalla.
    På Tjolöholm Classic idag stod ca 7-8 DeLorean uppställda, och de är ju även annars en ganska vanlig syn på utställningar och träffar. Men i vanlig ordning var jag måttligt intresserad, då jag anser bilen vara ett halvdant hopplock tillkommet under taskiga omständigheter.

    Men det är lustigt med bilar, när de är i rörelse kan intrycket bli ett helt annat. Först stod jag och såg på när bl a några DeLorean smattrade ut från området (i likhet med DeTomaso Pantera är inga DeLorean riktigt "original") - fränt tänkte jag. Därefter kom en av dem insmattrande på Statoil i Halmstad - fan, coolt stuk ändå tänkte jag. Sen hade vi följe ett antal mil söderut på motorvägen - och då kom jag på mig med att tänka vaffan den är ju riktigt jäkla läcker plötsligt...

    Döm aldrig en bil som står stilla.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #54
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tänkte att den här tråden kan man skriva i om man ser en i dagsläget OVANLIG bil i trafik,
    Med risk för en aning offtopic (?), men tisdagskvällar i Vikingabyn/Löddeköpinge är ingalunda en regelrätt bilutställning utan fastmer en ursäkt för alla att plocka ut vad man nu har stående i garaget. I stort sett alla fordon är i någon grad av "fint bruksskick" och används på riktigt, många är dammiga och andra har fått sig en s k kattatvätt.

    För en som frekvent åker på riktiga utställningar är Jaguar E-type vardagsmat, om än välsmakande sådan. Här är emellertid en som sticker ut ur mängden rejält, for racing only - in sublime comfort, störtbåge skinnklädsel och hela rejsingbiddevitten:






    På väg ut från fältet i BMW:n kom en snubbe fram till den öppna sidorutan och.... "är bilen till salu - jag blir dållig av att se den", ville prompt ha telefonnummer och grejer, jag tänkte för ett ögonblick att hmm - en E-type istället kanske vore nåt, eller ännu bättre: Uppgradera till en Lambo Espada i absolut übersexigt bruksskick!




    Men så hann jag ta tag i förnuftet igen.... "näh, den är inte till salu på de närmsta åren i alla fall".
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Parkerade igår bredvid en smaragdgrön Saab 96 75B i ganska sorgligt skick och körde på eftermiddagen om en Pontiac GTO 66/67 (tror jag, den med strålkastarna på höjden i alla fall. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Parkerade igår bredvid en smaragdgrön Saab 96 75B i ganska sorgligt skick och körde på eftermiddagen om en Pontiac GTO 66/67 (tror jag, den med strålkastarna på höjden i alla fall. )
    Var den gul månne?

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Parkerade igår bredvid en smaragdgrön Saab 96 75B i ganska sorgligt skick och körde på eftermiddagen om en Pontiac GTO 66/67 (tror jag, den med strålkastarna på höjden i alla fall. )
    Var den gul månne?
    Japp! Fast var inte taket i annan kulör?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp

    Var den gul månne?
    Japp! Fast var inte taket i annan kulör?
    Då är det den bilen som hör hemma här: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=str%e5tj%e4ra

    Kenny heter han som äger den.

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    "Bilar" vet jag inte men jag passerade tre st BV206 på motorvägen idag:



    Vad är toppfarten på en sådan? 70km/h?



    Hade förmånen att på nära håll studera en fint renoverad Oldsmobile 98 -58 tidigare under dagen:

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #60
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")

    Citat Ursprungligen postat av LM
    "Bilar" vet jag inte men jag passerade tre st BV206 på motorvägen idag:
    Vad är toppfarten på en sådan? 70km/h?
    Runt 55 har jag för mig de gjorde när vi körde sådana under lumpen. Mkt. kul fordon förövrigt!

Liknande ämnen

  1. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-06-02, 09:39
  2. Antal bilar/år.. privat -> "bilfirma"
    Av Weggen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 10:00
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 15:27
  4. Bilhandlaren "Sveriges Billigaste Bilar" Malmö. Br
    Av mps i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •