Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 96

Ämne: Klockintresserade??

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Unhappy Klockintresserade??

    Tänkte om det fanns fler här som var lite klockintresserade, har själv köpt min första "fin-klocka" en ny Omega Seamaster som ska få ta över från min nuvarande Jacques Lemans

    Någon mer som är klockintresserad eller har några fina ur ändå?
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Klockintresserade??

    Rök den förra klocktråden i samband med forumuppraderingen?

    Då blev det ju en väldig storm i ett vattenglas.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Klockintresserade??

    Det här är mitt senaste förvärv
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16718

    Mekaniska urverket funkar finfint och den känns förvånansvärt gedigen trots sina ~160 SEK hem i brevlådan.

  4. #4

    Re: Klockintresserade??

    Är jäkligt glad för klockor och har väl kanske fler än medelsvensson om man så säger. Var och köpte mig en ny så sent som idag faktiskt.

    Brukar inte bli så dyra klockor, mellan 500-2000 kr är väl vad jag lagt på klockor. Några 10-20.000 för en klocka lär det aldrig bli tal om.

    Skrev lite om dagens nyförvärv, en Festina, här :

    Http://www.boltis.se
    Saab 9-5 2,3t -03 SC. Vector+Pilot
    Garaget

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Klockintresserade??

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Rök den förra klocktråden i samband med forumuppraderingen?

    Då blev det ju en väldig storm i ett vattenglas.
    Det är väl "fördelen" med off-topic.
    Allt spännade försvinner tillsammans med allt skit.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Klockintresserade??

    Inte haft ngt speciellt intresse för klockor fören jag blev tillsammans med min tjej som är infödd kines från HK, och kineser är ju tokiga i framför allt rolex. Så efter lite övertalning och en del studerande blev det att uppgradera min Omega Seamaster från 2000 till en Rolex Daytona. Grymt fin klocka, men aj vad det sved i plånboken. Blev "impulsköp" då en tjejkompis som stått i kö i 2 år (normal väntetid var då ca 5 år), blev erbjuden en klocka från en som tackat nej. Hon hade precis köpt lägenhet och hade lite skralt i kassan så jag slog till. Blev en med svart urtavla då det passade bäst i mina ögon. Efter det så har man ju börjat kollat lite mer, och därmed har ju även intresset ökat, så när chansen gavs till en fin deal på en IWC Portuguese Chrono Automatic så slog jag till... Väntar leverans i mitten av juni, svart läderarmband, vit urtavla samt guldtext. Blir ett bra komplement till rolexens "fin vardagslyx" som en mer sober och strikt finklocka

    Daytona


    IWC
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7

    Re: Klockintresserade??

    Rolex och Breitling gör sjuka klockor. Ruggigt fina. Men ändå kan jag inte låta bli att tänka " Det är säkert en kopia " de få gånger jag ser någon ha en sådan. haha. Tyvärr!

    De två du har lagt upp bild på ser riktigt trevliga ut! Gillar framförallt den sista, riktigt "sober" även fast jag snöat in lite på stållänk.
    Saab 9-5 2,3t -03 SC. Vector+Pilot
    Garaget

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Klockintresserade??

    Nice, ett par stycken i vart fall.

    Personligen gillar jag Omega mest, skulle gärna ha en Seamster Planet Ocean med orange ring med, och en Speedmaster shumacher med kolfiberurtavla.
    Gillar Rolex med, framförallt submariner, nackdelen med märket är att de flesta tror att man går runt med en kopia, skit samma kan många tycka kanske... Kanske inte så lustigt att de är poppis bland kineser, I hongkong finns otroligt finns välgjorda kopior som man verkligen måste kunna sin sak för att se skillnad.

    Johnken-> IWC'n där är den där tokstora 48mm va?? såg en ganska späd man på arlande med den riktigt stora IWC'n såg ut som han hade ett kakfat runt armen
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Klockintresserade??

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Gillar Rolex med, framförallt submariner, nackdelen med märket är att de flesta tror att man går runt med en kopia, skit samma kan många tycka kanske...
    Kan du förklara varför det är en nackdel?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Klockintresserade??

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Gillar Rolex med, framförallt submariner, nackdelen med märket är att de flesta tror att man går runt med en kopia, skit samma kan många tycka kanske...
    Kan du förklara varför det är en nackdel?
    Ja personligen tycker jag det är ganska töntigt att gå runt med kopior av saker, det är precis som de som kletar R märken på sina Volvos eller STi på Subaru bilarna fast det inte är en sådan - det blir lite nördigt kort och gott och det slipper nog de flesta att förknippas med.

    kopior av alla dess sorter beräknas stå för 7 % av världsomsättningen.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604

    Re: Klockintresserade??

    har man en ny och fräsch lyxklocka för att flasha på stan med? eller har man den för sin egen skull? kanske är lite som en att äga en sportbil lite av både och
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Klockintresserade??

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Johnken-> IWC'n där är den där tokstora 48mm va?? såg en ganska späd man på arlande med den riktigt stora IWC'n såg ut som han hade ett kakfat runt armen
    Inte den stora, tror den heter big pilots watch. Denna är normal herrursstorlek, 41-43mm, skäms lite över att inte veta exakt :s
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Klockintresserade??

    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    har man en ny och fräsch lyxklocka för att flasha på stan med? eller har man den för sin egen skull? kanske är lite som en att äga en sportbil lite av både och
    typ så är det väl, alla som verkligen äger en äkta viggen tycker nog det är sådär kul att varannan 900 rullar runt med viggen kit och tillhörande märken... Det blir mindre unikt (om man nu kan mäta unikt i mer eller mindre istället för antingen eller)
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Klockintresserade??

    Att lägga 20 - 30 ksek eller mer på en klocka är ju nåt som jag knappast någonsin kommer att göra, fast man skulle fixa ekonomiska biten någon gång i framtiden så njää...

    Men ifall man skulle vara i behov av ett normalt vardagsur som tål slit och släng. Vad är det man ska titta på då? pris på några par 1000 sek. Finns det mycket att tjäna på att shoppa från usa t.ex.?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Klockintresserade??

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Att lägga 20 - 30 ksek eller mer på en klocka är ju nåt som jag knappast någonsin kommer att göra, fast man skulle fixa ekonomiska biten någon gång i framtiden så njää...

    Men ifall man skulle vara i behov av ett normalt vardagsur som tål slit och släng. Vad är det man ska titta på då? pris på några par 1000 sek. Finns det mycket att tjäna på att shoppa från usa t.ex.?
    Nej det där är ju olika, precis som de som anser att det är onödigt att köpa mer än en Yaris, den gör ju med jobbet från A - B. Eller en TV som är dyrare än den billigaste - går ju se nyheter på den med.

    Ang klocka, ska man ha en prisvärd klocka, men som ändå är ett klockmärke (dvs inte Gant, Armani osv som har 29.- urverk i sig från kina) Så är Jacques Lemans ett mkt bra märke med snygga klockor. Kolla www.mgmwatches.se bra återförsäljare via nätet som har bra priser är klockor.nu. Mkt prisvärda o snygga klockor med bra detaljkvalité. I övrigt är Seiko och Certina bra med, men brukar kosta lite mer om man vill ha en snygg modell.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Klockintresserade??

    Mitt senaste inköp


  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Klockintresserade??

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kan du förklara varför det är en nackdel?
    Ja personligen tycker jag det är ganska töntigt att gå runt med kopior av saker, det är precis som de som kletar R märken på sina Volvos eller STi på Subaru bilarna fast det inte är en sådan - det blir lite nördigt kort och gott och det slipper nog de flesta att förknippas med.

    kopior av alla dess sorter beräknas stå för 7 % av världsomsättningen.
    Fast om du VET att du har en äkta Rolex gör det väl inget om någon annan TROR att det är en kopia?

    Själv är jag svag för flera varianter av Omega Speedmaster, tom "Moon Watch" även om jag finner begreppet lite fånigt men har ännu inte unnat mig någon men det beror enbart på snålhet, inte om någon annan skulle tro att det är en kopia eller ej.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Klockintresserade??

    Vi kan väl försöka hålla den tråden kring klockor och inte hur tokigt det är att lägga mycket pengar på dem? Vänligen respektera att det är ett intresse.

    Själv har jag ett stort intresse för ur men jag har än så länge bara slagit till på en "ordentlig" klocka. Det blir garanterat inte den sista.



    Tag Heuer Aquaracer Chronograph Automatic
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Klockintresserade??

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Vi kan väl försöka hålla den tråden kring klockor och inte hur tokigt det är att lägga mycket pengar på dem? Vänligen respektera att det är ett intresse.
    Jodå, visst kan man respektera att det är ett intresse men det hindrar en ju inte från att ifrågasätta det?

    Eller skulle man inte få göra det?

    Klockor är ju mäns enda smycke så visst förstår man att vissa lägger pengar på det men någonstans kanske en gräns kunde gå?

    Fredrik> Jaques Lemans var bekanta annars, de har någon F1 eller motorsport-klocka som såg någorlunda anständig ut.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Klockintresserade??

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Så efter lite övertalning och en del studerande blev det att uppgradera min Omega Seamaster från 2000 till en Rolex Daytona. Grymt fin klocka, men aj vad det sved i plånboken. Blev "impulsköp" då en tjejkompis som stått i kö i 2 år (normal väntetid var då ca 5 år), blev erbjuden en klocka från en som tackat nej.
    Även om jag håller med Andreas_Lofgren om att vi inte behöver lägga så mycket fokus på de absurda priser en del klockor betingar (på ett sånt här forum borde ju folk ha rätt mycket överseende med dylikt, blir ni inte ganska ofta utsatta för frågor om hur ni kan lägga så mycket pengar på era bilar?) måste jag ändå kommentera att det är härligt med folk som impulsköper en Daytona, det är lite utöver det normala skulle jag gissa...

    Daytona var länge en dröm för mig, jag tycker dock bättre om den vita urtavlan, jag skaffade faktiskt en kopia bara för att känna om den var rätt för mig (uppenbart att jag inte kan impulsköpa en sån altså ) och den känns faktiskt helt rätt och ligger väl fortfarande i bakhuvudet som en kandidat i samligen tillsammans med en IWC Aquatimer, stållänkar är det som gäller för mig kanske ska tilläggas.

    Jag är dock primärt insnöad på lite äldre ur och min vardagsklocka är samma som trådskaparens, en Omega Seamaster, med den skillnaden att min är från 1969, ref 176.007 (vilket också innebär att den ser helt annorlunda ut, ska se om jag kan rota fram en bild), jag gillar dels att den är gammal och dels att ingen fattar vad det är, inget illa ment - jag gillar den vanliga "Bond" seamastern men den är lite för vanlig tycker jag.

    Omega är ju inte det mest lyxiga, det är ju lite som klockornas Volvokombi (eller ska jag här kanske säga SAAB SC?), bra grejer som funkar i alla väder men allra lyxigast är det ju inte... Hur som helst är ändå Omega ett av mina favoritmärken, speciellt när det gäller äldre klockor, när budgeten tillåter ska Seamastern få sällskap av en Flightmaster.

    Annars består klocksamlingen av lite olika, klart enklare ur, bland annat en Edox, också den runt 40 år gammal, ett citizen dykur (då jag inte vill riskera seamastern - den är ju ändå bra gammal - de få gånger per år, eller ska jag kanske säga årtionde, jag dyker), någon Philippe starck designad Fossil klocka etc.

    Kul att det finns även klockintresse i klubben!

    /U

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •