Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lossa drivaxelmutter saab 900 -90

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    18

    Lossa drivaxelmutter saab 900 -90

    Hej!
    Ska byta drivknut på min gamla og900 (ej ABS). Men det är ett helvete och få loss drivaxelmuttern. Har försökt med det mesta; försökt dra loss med spärrskaft och en förlängare (ett stålrör), men problemet är att när jag ska dra loss muttern så lossnar hylsan hela tiden då den hamnar snett. Är helt säker på att jag ska använda en 32-hylsa då ingen annan passar. Men jag gjorde så sen att jag tog loss däcket, plockade bort bromsoket och + skivan. Men när man försöker lossa drivaxelmuttern då så börjar ju drivaxeln röra sig så klart, trots med växel i. Har även testat när en person försöker hålla still drivaxeln med en rörtång, men det hjälper inte. Någon som har någon idé hur man kan hålla drivaxeln på plats då det är lättare att komma åt drivaxelmutter på så sätt. Eller om någon har nått tips på nåt man kan spraya på muttern så den lossnar lättare? Rostlösning hjälpte inte. Annars får det bli att spräcka muttern vilket jag inte helst vill...

    Mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 527
    Medlem#
    5737

    Re: Lossa drivaxelmutter saab 900 -90

    Prövat med en rejäl mutterknack?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    18

    Re: Lossa drivaxelmutter saab 900 -90

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Prövat med en rejäl mutterknack?
    går inte då drivaxel går utanför muttern, ska väl även tillägga att jag testat med eldriven mutterdragare och det hjälpte inte heller.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Lossa drivaxelmutter saab 900 -90

    Så här gjorde jag.
    Förlänger man med rör då måste gå, kolla på mina bilder.
    viewtopic.php?f=4&t=229979

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 892

    Re: Lossa drivaxelmutter saab 900 -90

    Citat Ursprungligen postat av glnrt
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Prövat med en rejäl mutterknack?
    går inte då drivaxel går utanför muttern, ska väl även tillägga att jag testat med eldriven mutterdragare och det hjälpte inte heller.
    med mutterknack menar han naturligtvis en mutterdragare eller skruvdragare, kalla det vad du vill. Jag har aldrig misslyckats med nåt sånt där och ska man dra manuellt så är det enklast att dels ha 3/4" verktyg så det blir lite storlek på grejerna och sen ha bilen på backen samtidigt nån bromsar. Då skulle jag vilja se den muttern som inte lossnar. Gör den inte det så är det förmodligen grötintaget som felar.
    En eldriven mutterdragare kan många gånger vara svagare än motsvarande luft och särskilt om den är batteridriven.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: Lossa drivaxelmutter saab 900 -90

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av glnrt

    går inte då drivaxel går utanför muttern, ska väl även tillägga att jag testat med eldriven mutterdragare och det hjälpte inte heller.
    med mutterknack menar han naturligtvis en mutterdragare eller skruvdragare, kalla det vad du vill. Jag har aldrig misslyckats med nåt sånt där och ska man dra manuellt så är det enklast att dels ha 3/4" verktyg så det blir lite storlek på grejerna och sen ha bilen på backen samtidigt nån bromsar. Då skulle jag vilja se den muttern som inte lossnar. Gör den inte det så är det förmodligen grötintaget som felar.
    En eldriven mutterdragare kan många gånger vara svagare än motsvarande luft och särskilt om den är batteridriven.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Lossa drivknut SAAB 99 -84
    Av eh00jhd i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 23:18
  2. Lossa rattlock med saab märket
    Av roh02 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •