Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Motorfrågor 9-3 1.8/2.0T -2007

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Motorfrågor 9-3 1.8/2.0T -2007

    Halloj

    Har nyligen skaffat mig en vanlig 9-3 SportCombi 1.8T och funderar på några grejer.

    Överväger chippning framöver eftersom bilen känns lite onödigt "seg" på gasen och med dålig gas respons. 1. Frågan är dock hur soppa förbrukningen påverkas?

    Jag vet att chipp-företagen såklart säger att dom drar mindre efter chippning, men hur är det i verkligheten? 2. Hur mkt drar era 9-3 skåp ??
    Jag ligger runt just nu runt 9,0 enligt färdatorn vid relativt lugn blandad körning.

    3.Vad är det för original laddtryck på 1.8T resp 2.0T ?
    resp steg 1 hos BSR eller Maptune ?

    Tack på förhand !
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    99

    Re: Motorfrågor 9-3 1.8/2.0T -2007

    Hej,
    1. Jag skulle vilja säga att bensinförbrukningen inte påverkas nämnvärt av en steg 1 trimning. Men det är klart det blir ju roligare att gasa och då blir ju förbrukningen givetvis påverkad också.

    2. Min bil som är trimmad lite mer än steg ett drar ca 0,85 liter/mil när jag pendlar till jobbet vilket innebär 20 minuter stadskörning genom Örebro och en timme motorväg i ca 115 km/h. Vid lugn laglig landsvägskörning (70-90 väg) kommer jag ner på runt 0,7 liter/mil, att komma under det är mycket svårt.

    3. Original laddtryck för en 1,8t är ca. 0,35 bar (inte så värst mycket).Vad ett steg ett laddar minns jag inte riktigt men det borde vara strax under 1 bar. Laddtryck tycker jag är en relativt ointressant uppgift på en steg 1 då det alltid är begränsat med tanke på vridmoment i låg och mellanregistret. Jag har för mig att min egen bil tex laddar som mest 1,3 bar i mellanregistret och det ger ca 400 nm. Det viktiga tycker jag är hur laddtrycket byggs upp och om turbon orkar ladda lite högre upp i registret, så att kraften inte försvinner när det roliga ska börja.
    Den turbon som du har i din bil är vad många kallar en "myggturbo" dvs den är väldigt liten och inte gjord för några höga effektuttag, snarare mjuk och behaglig, knappt märkbar överladdning. Men med rätt programvara kan man få en riktigt körglad och rask bil som tom är rolig att dra till rödmarkeringen.

    Det här var mina 3 cent.
    Föresten, självklart ska du trimma bilen, du kommer inte att ångra dig

    Mvh
    Henrik
    9-5 Aero Sedan 2008
    Audi A1 1,6TDI 2011

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Re: Motorfrågor 9-3 1.8/2.0T -2007

    Glömde nämna att jag har lite vana av chippade bilar sedan tidigare (A4 1.8TQ med ~200Hk). Den gick att köra duktigt hårt utan att den drog över litern. Trimmade Saabar har jag för mig brukar dra mer. Men det är som du säger, skillnaden sitter nog mest i blyfoten...

    3. 0,35 bar bar var inte mycket att hurra över. Gissar på runt 0.5 i 2.0T?
    Varför jag oroar mig över laddtrycket är för att det sliter mer på grejerna ju högra ladd man kör med. Ganska enkel mattematik

    Är inte ute efter en ungdomsräser, men lite mer klipp vid högre växlar, samt att effektkurvan inte tvärslutar. Det känns dock som att 220hk är lite väl mkt som minsta trim. Eller är jag bara nojjig?
    Håller växellådan och kopplingen för den effekten/vridmomentet??
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

Liknande ämnen

  1. Diverse motorfrågor 9-3
    Av Halmstasaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 14:36
  2. motorfrågor
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 14:21
  3. Motorfrågor (avancerat)
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •