Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dålig tomgång vid start

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    20

    Dålig tomgång vid start

    Tjenare.
    Har en fråga om min 9-3:a. Problemet kom för några veckor sedan.
    Den började gå dåligt på tomgång vid start ca: 3-4 sekunder efter start. Den startar och går upp till ca: 2000 rpm sedan ner till ca: 1000 eller strax där under. Senare upptäckte jag att en slang vid insuget var nästan helt av, jag tror att det var slangen till tankavluftningen. Den gick ut genom vänster innerskärm och det sitter en backventil på slangen.
    Jag bytte slangen, men tomgången blev inte bättre för det. Den blev till och med värre. Nu är det nästan så att den dör innan den ränner iväg till ca 2000 rpm i ca 3-4 sek. Efter det så går den normalt under alla förhållanden.
    Jag antar att det är någon mer slang som är dålig men borde den inte gå dåligt hela tiden då?
    Har provat att dra lite i slangarna runt insuget när den går på tomgång för att kolla om jag kan få fram den förhöjda tomgången eller att den är på väg att dö. Men jag hittar inget.
    Jag gjorde en lite service för någon månad sen med filter stift å olja, om det kan vara till någon hjälp.

    Bilen är en og93 -99 B204R original vad jag vet.
    [nordis]
    Saab 9-3T -99 200hk

  2. #2

    Re: Dålig tomgång vid start

    Min 9-3a -01 aero har samma problem, tomgången "dippar" upp och ner i cirka 1 minut tills bilen börjar bli varm, nästan så att den dör när den dippar nedåt i varvtal, efter 1 minut så blir tomgången jämn som den ska vara. Kanske nått som måste rengöras?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    20

    Re: Dålig tomgång vid start

    Ingen som har någon idé?
    [nordis]
    Saab 9-3T -99 200hk

  4. #4

    Re: Dålig tomgång vid start

    Jag har nu testat STP i tanken och det verkar bli lite bättre, har åkt ca 25 mil, uppdaterar resultatet efter att tanken är tom.

    STP ska tydligen rensa hela systemet.

    En från Saab-verkstan i Globen kände inte till problemet men nämde lite olika förklaringar till symtomet varav en förklaring var att förgasaren behövde rensas, tydligen massa små kanaler i den som kan "sota" igen. Om detta är mitt problem så borde nog STP hjälpa mot det.

  5. #5

    Re: Dålig tomgång vid start

    Ajdå, nu hade jag inte så mkt tur längre, motorlampan började lysa idag när jag skulle åka hem från jobbet, det gick bra att åka hem, det var inga konstigheter att köra bilen, läste i handboken om att det kan vara strul med gasspjället men men nu måste jag lämna in den till verkstan, uppdaterar vad som strulade.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Re: Dålig tomgång vid start

    Har samma problem med min 9-5:a. Tomgången har levt sitt egna lilla liv den senaste veckan och igår började motorlampan lysa. Ska bli intressant o se om verkstaden kommer fram till nåt.
    Livet går fortare när man kör i 200km/h
    Kör 9-5 2.0t sc Biopower
    http://www.garaget.org/?car=83469

  7. #7

    Re: Dålig tomgång vid start

    Problemet med att motorlampan lös var att tändkassetten behövde bytas, men jag vet ju dock inte om problemet med tomgången är åtgärdat, jag ska kolla det imorn, uppdaterar imorn bitti om tomgången är stabil.

  8. #8

    Re: Dålig tomgång vid start

    Tomgången är inte stabil, den dippar fortfarande i ca 30-40 sekunder innan den blir stabil, antar att den blir stabil i sammanband med att motorn blir varm.

  9. #9

    Re: Dålig tomgång vid start

    Problem löst, för mig iaf!!

    Blev halvt tokig på den svajande tomgången så läste massor av olika trådar. Läste en tråd där någon hade ett liknande problem men problemet försvann om han lät bilen gå på tomgång ca 1minut innan han stängde av bilen på kvällen, jag var tvungen att testa detta och det fungerade, nu är tomgången stabil från första sekunden som jag startar bilen på morgonen, dock ingen aning om varför det fungerar men men.

    Helt enkelt testa kör tomgång ca 40-60sek innan bilen stängs av så löser det sig till nästa gången bilen ska startas.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20

    Re: Dålig tomgång vid start

    Så då är mitt problem löst, var en slang in till spjällhuset som hade hoppat av. Misstänker att den drog in luft eller nåt där Så efter att ha satt dit slangen o en ny klämma så funkar allt fin-fint igen!
    Livet går fortare när man kör i 200km/h
    Kör 9-5 2.0t sc Biopower
    http://www.garaget.org/?car=83469

  11. #11

    Re: Dålig tomgång vid start

    hehe återtar mitt senaste inlägg, problemet är inte helt löst, tomgången har fortfarande lite problem vid kallstart, dock inte lika mkt som förut men men, har inte hittat några lösa slangar eller dylikt men får väl lämna in den på service, men det blir efter sommaren.

Liknande ämnen

  1. Hård bromspedal och dålig bromsverkan vid start (9-3SC -06)
    Av mioh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 18:38
  2. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  3. Har du en dålig start på dagen? Ska vi byta?
    Av Mr Dezent i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 23:31
  4. Hög tomgång vid start?
    Av Yolibie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •