Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skum stereo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    Skum stereo

    Tjena!

    Jag har precis ersatt min fina Volvo med en Saab 9-5 -03.

    Har lite problem med stereon bara. När bilen stått avstängd t.ex. över natten och man startar upp den startar inte stereon, först efter ca en kvart går det att starta den. Då har den glömt vilken radiostation den var inställd på (startar på 89.90 MHz) men de programmerade platserna funkar så det går snabbt byta till rätt radiostation.

    Efter ytterligare ett tag börjar, vad jag läst mig till, det som kallas generatorvin. Ett pip, liknande när man laddar en kamerablixt, eller som en gammal TV, börjar låta från vänster framhögtalare vid vindrutan. Volymen på pipet är konstant oavsett om man höjer eller sänker radiovolymen och frekvensen på pipet följer varvtalet på motorn. Pipet försvinner om man sänker radiovolymen till 0 men så fort man höjer ett steg så är det tillbaka.

    Vad jag vet är det originalgrejor allting.

    Några tips om vad detta beror på och hur man fixar det? Jag är nybörjare så förklara gärna såsom ni förklarar för ett barm...

    Thnx
    /Fredrik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    Re: Skum stereo

    Ingen?

  3. #3

    Re: Skum stereo

    Citat Ursprungligen postat av pulse
    Tjena!

    Jag har precis ersatt min fina Volvo med en Saab 9-5 -03.

    Har lite problem med stereon bara. När bilen stått avstängd t.ex. över natten och man startar upp den startar inte stereon, först efter ca en kvart går det att starta den. Då har den glömt vilken radiostation den var inställd på (startar på 89.90 MHz) men de programmerade platserna funkar så det går snabbt byta till rätt radiostation.

    Efter ytterligare ett tag börjar, vad jag läst mig till, det som kallas generatorvin. Ett pip, liknande när man laddar en kamerablixt, eller som en gammal TV, börjar låta från vänster framhögtalare vid vindrutan. Volymen på pipet är konstant oavsett om man höjer eller sänker radiovolymen och frekvensen på pipet följer varvtalet på motorn. Pipet försvinner om man sänker radiovolymen till 0 men så fort man höjer ett steg så är det tillbaka.

    Vad jag vet är det originalgrejor allting.

    Några tips om vad detta beror på och hur man fixar det? Jag är nybörjare så förklara gärna såsom ni förklarar för ett barm...

    Thnx
    /Fredrik
    Problemet med "viinnandet" låter för mig som ett klassiskt gammalt Generator vinande som följde med gamla bilar förut, det kunde man fixa med ett filter till strömmatningen då. Det jag tycker du ska göra är att ta ut stereon och kolla ifall förra ägaren möjligtvist haft en eftermarknads stereo i och bråkat med kablarna. En sak jag skulle provat är att dra ut minus kabeln i en kvart och se om något i databoxen bara är jobbig och vill ha semester i en kvart. Inte mycket men kanske något!
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    Re: Skum stereo

    Ok, tack för tipset!

    Ska tilläggas att när pipet kommer blir det sämre/inget ljud även i högtalaren i dörren vid förarsidan. Högtalaren i dörren vid passagerarsidan verkar däremot få mer kräm då och basen slår igenom.

    Får återkomma när jag plockat isär och kollat kablaget till stereon.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82

    Re: Skum stereo

    Låter som någon högtalarkabel ligger i jord eftersom det bara rör vissa högtalare, kolla bakom radion om någon har grisat sig med originalkablaget. Konstigt att den inte startar dock.. Är det strömkablarna får du ha lite el-tejp redo, eller ännu bättre - kabelskor.
    !!!! Citius - Altius - Fortius !!!!
    Med fingrarna i en 9000 surturbo

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    Re: Skum stereo

    Yupp! Det var någon som hade grisat med kablaget! Märkte att ljudet temporärt blev bättre om jag tryckte på på stereofronten, men efter ett tag ville den inte starta alls.

    Så idag plockade jag bort stereon och kollade och själva kopplingsplinten som ska sitta fast i metallchassit som stereon sitter fast i hade lossat så det var inte underligt att det blev skumt ljud. Gick att få dit och nu låter det som det ska.

    Tyvärr verkar en högtalare i högerframdörr vara spräckt men det går ju alltid att fixa. Måste man ta bort hela dörrklädseln för att komma åt högtalaren eller kan man bända upp högtalargrillen?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650

    Re: Skum stereo

    Du måste ta bort hela dörrsidan.
    http://www.thesaabsite.com/Saab-95(9...eplacement.htm
    Inga bilder dock.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5

    Re: Skum stereo

    ok, smidigt.. tack tack!

Liknande ämnen

  1. Skum rök
    Av Schtefan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 23:22
  2. Skum 9-3 tid
    Av JohanT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 15:42
  3. Skum automatlåda 9k
    Av JohanT i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •