Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: brännd ventil iföljd av oil sludge?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    brännd ventil iföljd av oil sludge?

    Hej!

    Jo jag började fundera lite på detta nu, saab verkstaden här i byn har bytt en del delar på min kärra innan jag köpte den bla, Turbo, transmission till vevarna och vevhusventilation deustom rengjort motorn efter så kallad "oil sludge", Dem sa att allt var bra med den nu och den var genomgången och gick bra, så jag köpte bilen av dem och nu 2månader senare så brändes en ventil fast i toppen pga mer än normalt mycket sot på ventilerna, saabverkstaden vill inte göra ett smack dom påstår att det inte har med "oil sludge" att göra när den brände fast sådär, men dom andra mekanikerna jag har varit i kontakt med påstår att det är mycket möjligt att den sugit i sig för mkt olja och bildat onormalt mycket sot på och ikring ventilerna/sätena

    men vad är sant om det här?

    //Jimmy
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: brännd ventil iföljd av oil sludge?

    sant eller falskt kan man tvista länge om, det enda man kan ha är teorier och det svåra i dittfall är ju att bevisa att det hänger ihop.
    Nu vet jag inte vad dumenar med "bränt ihop" men generellt så brukar ju oljan som hamnar på skaft och tallrik komma från styrningen/ventiltätningen så det kan nog vara svårt att hävda att det beror på bottendelen.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: brännd ventil iföljd av oil sludge?

    Hej !

    Utan att ha sett skiten är det ju helt omöjligt att ha en relevant åsikt.

    Begreppet "brändes fast" är obekant för mig, eller i vart fall svår att tyda.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: brännd ventil iföljd av oil sludge?

    Kremerat kanske passar bättre den for ut den skulle tillbaka men den fastnade i ut läget och sen kom antändningen sen satt den där den satt, vet inte riktigt hur man ska förklara de då jag inte skruvar så mycket men rent sagt den sitter som berget fast i lite öppet läge
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: brännd ventil iföljd av oil sludge?

    har du toppen lös med kamamrna borta och ser eländet själv eller går du bara på vad verkstan sagt?
    jag har ju sett koks som lossnat på ventiler och bankats fast i sätet med kompressionsbortfall som följd men rent skurna ventiler i styrningen är väl inte sådär jättevanligt om nu inte nån tidigare montör varit ovarsam med lös topp så de slagit nån ventil krokig.

Liknande ämnen

  1. Oil sludge ??
    Av mystery_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 01:15
  2. Oil Sludge
    Av mattias_wennberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 18:43
  3. Oil sludge och diverse små fel.
    Av freeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 08:25
  4. Oil Sludge på og9-3 T7?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 01:40
  5. Oil sludge!
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •