Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vem ska stå för självrisken?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    62

    Vem ska stå för självrisken?

    Hallå där.

    Vet inte om jag har lagt den här frågan rätt men men,

    De var så att jag var på väg till Arlanda för att hämta min bror, jag kom norr i från på e4an o vid norra infarten till Uppsala hade en bil kört in i mitträcket på vänster sida och över vägen och ner i diket över vägen ligger det en massa bilrester, hinner bromsa ner till 80km/h då ser jag en stötdämpar fjäder i min fil men jag kan inte veja pga att var en annan bil i den filen och bromsa mer var bara att glömma då det kom ett gäng med bilar bakom.
    Kan säga att det small till duktigt i bilen dom skador jag har sett hitills är att bärarmen är skadad och ev en framskärm har dock inte kollat mer, gjord en skade anmälan till mitt försökrings bolag men dom tyckte att jag ska betala självrisk för mina skador om inte jag kan få tag på en andre då ev kan dom försöka kräva av han.

    Så till min fråga är det värt min tid att jaga rätt på personen och hålla på att dribbla med försäkringsbolag lr ska jag laga det själv.

    mvh Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vem ska stå för självrisken?

    Hmm, självrisk är något du ALLTID får betala själv oavsett.
    Sen beroende på ifall du har trafik, halv eller helförsäkring så står försäkringsbolaget för dina skador, altn löser in den vid svårare olyckor.

    Mvh
    Saablös dåre

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    62

    Re: Vem ska stå för självrisken?

    Jag tänkte mer som så att om någon kör på mej/min bil så är det på deras försäkring och dom som drabbas lr är jag helt ute och cyklar

    Vill inte snacka skit om någon lr så de kan ju va att det är någon här som känner personen i fråga men det gick jä...... fort när han körde om mej tidigare, men men de kanske inte har med saken att gör men han nära mej redan då.

    //D
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vem ska stå för självrisken?

    Citat Ursprungligen postat av pille
    Jag tänkte mer som så att om någon kör på mej/min bil så är det på deras försäkring och dom som drabbas lr är jag helt ute och cyklar

    Vill inte snacka skit om någon lr så de kan ju va att det är någon här som känner personen i fråga men det gick jä...... fort när han körde om mej tidigare, men men de kanske inte har med saken att gör men han nära mej redan då.

    //D
    Jo hans försäkringsbolag får stå för dina skador, men du måste fortfarande betala en självrisk. Allt mellan 1-6000 beroende på hur du valt den.
    Saablös dåre

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Vem ska stå för självrisken?

    Nu kanske jag är ute och cyklar men inte behöver pille betala någon självrisk om den vållandes trafikförsäkring gäller?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    62

    Re: Vem ska stå för självrisken?

    Ajaj är de så illa men då kan jag lika gärna gör det själv blir säkert bra de med trodde att jag skulle få ut något av dom 7000kr jag betalar varje år men men får vara glad att inte v-låda lr oljetråg strök med.

    //D
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vem ska stå för självrisken?

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Nu kanske jag är ute och cyklar men inte behöver pille betala någon självrisk om den vållandes trafikförsäkring gäller?
    Kanske ändrade regler nu, men för 2år sedan fick jag stå för min egna självrisk trots att en idiot gjorde en u-sväng in i min bil på 90väg.
    Saablös dåre

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Vem ska stå för självrisken?

    Beror skadan helt på en känd motpart betalar dennes försäkringsbolag skadan.
    Du själv ska då inte betala någon självrisk till vare sig ditt eller motpartens bolag.

    Däremot är det ju oftast så att när försäkringsbolagen "utrett" färdigt kan båda ha skuld i skadan. Ibland 50/50, i andra fall 40/60 eller annan fördelning. Då åker BÅDA på självrisk.
    Sedan kan man ju tycka vad man vill om bolagens så kallade utredningar.

    Detta är min erfarenhet efter två krockar jag varit inblandad i.
    Den första: Jag körde rakt fram i en 4-vägskorsning, (huvudled) gubbstrutt i mötande körfält gör en vänstersväng mitt framför nosen på mig. PANG!!!
    Där får jag st för min egen självrisk. Motivering? Jag ska aldrig köra fortare än att jag kan stanna för hinder som KAN dyka upp. Ja-ja
    Den andra gången bir det tvärstopp i en kö på Essingeleden. Jag hinner stanna med god marginal, men inte killen i Folkabubblan bakom mig. PANG!!!
    Där behövde jag inte betala någon självrisk eftersom jag i det närmaste stod still och heller inte kunde påverka utgången.

    Så oavsett om det är en bil som gör en oförväntad vänstersväng, olaglig U-sväng eller det ligger bildelar på gatan som pajar din bil, anser nog försäkringsbolaget att det är att hänföra till "Alltid ha sådan uppsikt och ha tillräckligt anpassad hastighet att man kan stanna eller väja för hinder".
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    62

    Re: Vem ska stå för självrisken?

    Får se det vekar finnas en möjlighet, att få allt på honom/henne men då läre jag nog få leka deckare ringa till polisen i Uppsala och be om nummret till den som lämnar bildelar på e4an läre nog vara svårt att fixa, men vem vet ,
    de där med att hinna stanna om hinder kommer i vägen de lär väl vara en tolknings fråga jag vågade inte bromsa mer än jag gjord pga bilarna som kom i kapp mej, men ska dom vara grinig så kan jag säga åt dom att nästa gång står jag på bromsen och får en bil upp i arslet men försäkrings nissarna kanske inte har sån humor.
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    62

    Re: Vem ska stå för självrisken?

    Tjoho jag slipper själv risken känns skönt men jag får ta o beställa en ny v-låda till bil rackan istället.

    //Daniel
    EL IMOLA DIABLO Saab 9000 Aero -97
    Saab 9-5 Vector -03
    Saab 9-3 Sc Hirsch -08

Liknande ämnen

  1. På vilken nivå ska man lägga självrisken?
    Av keiller i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •