Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Recirkulationsspjället lever sitt eget liv ???

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Recirkulationsspjället lever sitt eget liv ???

    Någon som har koll på vad det är som styr recirkulationsspjället? Ligger detta förprogrammerat i ACC-enheten ? eller vadå?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Recirkulationsspjället lever sitt eget liv ???

    Antar att det handlar om en 9000 och inte en GT40 så jag rekommenderar en genomläsning här: http://townsendimports.com/Web/clima.../acc2index.htm

    Själv gissar jag att det är motorenheten som behöver en rejäl genomgång, både motor inkl kol och banor men kanske även växellådan den driver spjället genom.

    När jag hade problem med min motor för många år sedan var problemet att den ibland gick, ibland inte vilket gjorde att spjället kunde fastna lite hursomhelst.

    Lite pillrigt att fixa men det har funkat klockrent i 5-6 år nu.

    En sniklösning som går snabbare (men är fusk såklart) är ju att helt enkelt ställa spjället öppet och sedan koppla ur elen. Beskrivet i den klistrade tråden i denna forumavdelning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Recirkulationsspjället lever sitt eget liv ???

    Ok - tack för länken Ska läsa igenom vad som står där. Kanske min frågeställning finns besvarad där men jag vill ändå slänga ut frågan här och nu: Styrs spjället enbart manuellt via knappen på ACC-enheten eller finns det någon genomtänkt logik inbyggd i ACC-enheten som styr det hela med automatik?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Recirkulationsspjället lever sitt eget liv ???

    Nu gissar jag: Jag TROR att recirkulationsspjället stängs ibland dels för att vid kall kupé snabbare värma upp luften i den, vid kupé varmare än yttertemp och inställt börvärde för att snabbare kyla luften.

    Exakt vilka parametrar som styr detta vet jag inte och är inte 100% säker på att det funkar så i en 9000.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Lever sitt eget liv och laddar ur batteri NG9-3 Diesel
    Av Sverige i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-01-04, 20:12
  2. Kopplingspedalen lever sitt eget liv :(
    Av poma i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 00:30
  3. Torkare på 9-5 lever sitt eget liv....
    Av Mr_Nitro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •